Content marketing har fått et solid fotfeste i Norge, og de fleste bedrifter har fått med seg at dette er noe å satse på i 2016. Men hvordan skal din bedrift gjøre det riktig?
Mye tid og krefter legges ned i content marketing, men undersøkelser viser at omlag én av fire er usikre på effekten (TNS og Medialounge). Ved å ta grep tidlig er det mulig å se tydelig hvordan målgruppen tar til seg innholdet, og slik også virkelig tilby noe av verdi.
Vi ser på 13 vanlige tabber bedrifter gjør innen content marketing, slik at du kan unngå å gjøre de samme.
All markedsføring bør starte med en plan og tydelig beregning av lønnsomhet for hvert tiltak man ønsker å utføre. Dette er den enkleste måten å se effekt på. Ved å regne ut ROI (Return on Investment) for tiltakene kan du få en indikasjon på om de lønner seg å gjennomføre, eller om det heller bør satses på områder som gir mer igjen for pengene.
Les mer: Slik kommer du i gang med content marketing på 1-2-3
Å lage innhold som er interessant å lese kan ta lang tid. Og om bedriften skal utføre jobben selv er det viktig å ta med i beregningen tiden en ansatt vil bruke på å skrive, redigere og publisere innholdet. Med grundig planlegging og en god publiseringskalender kan man spare mye tid når selve teksten skal utarbeides.
Ta testen: Passer inbound marketing for min bedrift?
Content marketing handler om mer enn å markedsføre egne produkter. Det viktigste er at du besvarer leserens spørsmål. Før du begynner å skrive, sett deg inn i tankegangen til sluttbrukeren og se for deg hva de ønsker å lese. Tenk alltid på om det er informasjon du kan legge til som virkelig hjelper leseren, spesielt i form av lenker til annet innhold på egne nettsider, eller andre bedrifter.
Les mer: 5 enkle tips for å lage innhold som kundene dine elsker
Når man søker svar på sine spørsmål på nett er man ikke alltid i kjøpsmodus. Det er mange stadier å gå igjennom før man har samlet all informasjon man trenger for å bestille en vare eller tjeneste. Sørg for at din content marketing-plan inneholder informasjon som er tilpasset alle stadier i kjøpstrakten. Hva er det folk lurer på lenge før de skal kjøpe det du tilbyr, men som du kan ha svaret på? Slik får du muligheten til å bygge tillit, og de vil finne tilbake til deg når det er tid for å vurdere hvilken leverandør de skal velge.
Handlingsoppfordring, også kjent som call-to-action (CTA), er et viktig verktøy for å skape handling etter at du har delt kunnskap med potensielle kunder. Dette skal være en enkel påminnelse om hva som kan være det neste steget i prosessen slik at du leder de videre ned i kjøpstrakten. Presentér hva verdien av å trykke på denne knappen er, og hva som vil være det neste steget, slik at de vet hva de går til.
Kvalitet står sterkere enn kvantitet i de aller fleste tilfeller. God tekst som gir leseren informasjon de ikke hadde fra før vil være med på å skape tillit, og føre til at man besøker siden igjen ved en senere anledning. Be noen andre lese gjennom teksten slik at du er sikker på at den er tydelig og alltid besvarer leserens spørsmål.
Mange som setter i gang med content marketing har ikke oversikten over hvor ofte de bør publisere innhold. Selv om kvalitet er aller viktigst, bør man også forsøke å publisere mer enn en gang i blant. Ved å engasjere flere innad i bedriften, eller et content marketingbyrå, kan man få opp frekvensen på innholdspubliseringen, uten at det går på bekostning av kvaliteten.
Et eksempel på dette er NewsCred som økte antallet publiseringer fra seks til ti i uka, og så en økning i antallet unike besøk på nettsiden på nærmere 50 %. Trafikken som finner veien til nettsiden kan så konverteres til leads, som varmes opp gjennom mer informativt innhold.
8) Måler ikke effekten
Det er vanskelig å se hva man får igjen for å satse på content marketing om man ikke måler leads, besøk på siden, antallet nye kunder, og ser på konverteringsgrad. Ved bruk av content marketing-programvare kan du enkelt holde oversikten over hvor nye besøkende kommer fra, hvilket innhold som skaper interesse og klikk, og til sist hvilke som fører til leads og kunder.
9) Tenker ikke søkeord
Selv om søkeord er mindre viktig i dag for synlighet på nett enn for fem år siden, er det fortsatt viktig å tenkte på hvilke søk du ønsker at innholdet skal være synlig for. Velg ut noen viktige søk og skriv naturlig rundt temaet. Slik vil mulige variasjoner av søket også komme med i teksten og bidra til synlighet.
En av de største feilene mange bedrifter gjør er at de ikke tenker gjennom hvem de henvender seg til. De tar i bruk teknisk fagspråk og skriver om ting som går over hodet på dem som leser. Bruk tid på å utarbeide personas, en beskrivelse av dine ideelle kunder, og sørg for at innholdet du skriver retter seg mot én spesifikk persona.
En bedrift bør ha en klar tone for all kommunikasjon. Med flere bidragsytere eller eksterne byråer som bidrar med innhold er det ekstremt viktig at bedriften har en ansvarlig redaktør for innholdet. Denne personen går igjennom alt som skal publiseres og sørger for at det står i stil med den måten dere ønsker at bedriften skal fremstå. Det vil også være redaktøren sitt ansvar at publiseringsplanen følges, og at det leveres innhold i tide til blogg eller nettsiden.
12) Eier ikke distribusjonskanalen
Tradisjonelt har bedrifter kontaktet aviser, nettaviser og lignende for å få produsert innhold som så publiseres i disse kanalene. Nå er tiden inne for å ta mer grep om egen markedsføring, og ta i bruk egne kanaler i større grad. Bruk egen nettside og start gjerne egen blogg for bedriften. Gjennom godt innhold kan du også begynne å samle e-postadresser fra interesserte til utsendelse av e-poster med mer informasjon.
Les også: Hva er Hubspot?
13) Glemmer å bruke innhold du allerede har
Det koster å produsere nytt innhold. Start alltid med å ta en titt på hvilket innhold bedriften allerede har, og tenkt på hvordan dette kan brukes om igjen. Har man for eksempel en e-bok som tar for seg ti punkter, har man ti tema for nye blogginnlegg hvor man tar for seg hvert av punktene.
Velger din bedrift å implementere content marketing som en del av sin markedsføring i det nye året vil det være viktig å fokusere på hvem dere henvender dere til. Tenk også nøye gjennom hvordan effekten skal måles, og sørg for å svare på de spørsmålene personasen måtte ha ved å publisere innhold av høy kvalitet.