New Podcast Blog

3 bøker (suksessfulle) markedssjefer bør lese nå

Skrevet av Tor Magnus Kolflaath | Dec 10, 2020 11:00:00 PM

Som en suksessfull markedssjef vet du at det er viktigere enn noen gang å holde seg oppdatert. Jeg har plukket ut noen av de aller beste bøkene for deg.

Å være markedssjef er en krevende jobb. Markedsføringsfaget utvikler seg i et rekordtempo. I dag holder det ikke å hvile på teorien man lært fra markedsføringstudiene. Det blir stadig viktigere å være oppdatert på trender, teknologisk utvikling, forbrukervaner og nye måter å drive markedsføring på.


Her er 3 bøker som jeg garanterer at du får stort utbytte av. Alle bøkene er internasjonale bestselgere med svært gode anmeldelser.  

1) Hvordan skape en jevn strøm av leads ved hjelp av inbound marketing

Inbound Marketing - Attract, Engage, and Delight Customers Online

Velskrevet guide til hvordan skape en vellykket salgs- og markedsstrategi på nettet. Boken er skrevet av Hubspots grunnleggere og la fundamentet for inbound marketing-bevegelsen. Den gir en tydelig innføring i hvordan få mer gratis trafikk fra Google, lage en bedriftsblogg, få engasjement i sosiale medier og analyse av hvilke markedstiltak som fungerer. Passer veldig godt for markedssjefer som ønsker å skape flest mulig varme leads til salgsavdelingen. 

2) Hvordan lage en moderne og effektiv markedsavdeling

The Marketing Performance Blueprint

Paul Roetzers bok passer perfekt for markedssjefer som er opptatt av å oppnå best mulig (målbare) resultater. Boken er fullstappet med konkrete tips både på strategisk og operativt nivå. Han tar for seg hvordan du lager en målfokusert markedsstrategi, rekrutterer og bygger en vellykket markedsavdeling. Boken går også inn på hvordan du kan få et best mulig samarbeid med byråer og ikke minst hvordan utnytte effektivt ny teknologi.

3) Hvordan hjelpe kunder, i stedet for å selge til dem


Youtility: Why Smart Marketing Is about Help Not Hype

Jay Baers bok handler om prinsippene ved å hjelpe kunden i stedet for å prøve å selge til dem, eller “Youtility”. Boken er full av case studies skrevet om faktiske firmaer som beviser at dette fungerer, og at det gir lengre og sterkere kundeforhold. Boken har usedvanlige gode tilbakemeldinger fra lesere og vil trolig bli en tidløs klassiker.