New Podcast Blog

3 tegn på at det er på tide å bytte byrå

Skrevet av Tor Magnus Kolflaath | Aug 21, 2016 10:00:00 PM

Ikke lenger like forelsket i byrået som driver markedsføringen din? De lange, gode samtalene har blitt korte og praktiske. De hyggelige oppdateringene på hvordan ting går må du selv etterspørre. Og dagene da byrået holdt deg i hånden mens du prøvde noe nytt er forbi. Du kjenner på en voksende følelse av at ting ikke ble helt som du så for deg, men hvordan kan du være sikker på at du skal gjøre det slutt?

 

Å samarbeide med et byrå for å skape den beste markedsføringen, er ikke helt ulikt andre forhold. Det krever ærlighet om hva som fungerer og ikke fungerer, samt gjensidig respekt. Ikke la det eksterne byrået trykke din bedrift ned i søla fordi de er ekspertene på markedsføring. Når det ikke lenger er mulig å skape et bra resultat sammen er det på tide å skille veier. 

 

Når er det på tide å finne en ny samarbeidspartner?

 

1) Når det oppstår kommunikasjonsproblemer

 

Kommunikasjon mellom en bedrift og et byrå er ekstremt viktig. Uten kommunikasjon vil suksessen bremse opp og man sitter igjen med kampanjer som ikke helt passer eller avgjørelser ingen er fornøyde med.

 

Som kunde skal det ikke utelukkende være du som oppsøker informasjon fra byrået, de skal også være på jakt etter informasjon fra deg. Byrået som hjelper deg med din markedsføring må være interessert i å lære om dine kunder, mål og ambisjoner. Kun gjennom dette blir det et godt samarbeid hvor begge parter gjør sitt beste for å oppnå samme, gode resultat.


Tegn å se etter:

  • De bruker lang tid på å svare på e-poster
  • De overholder ikke tidsfrister
  • Lite produktive telefonsamtaler
  • Du får ikke svar på det du lurer på eller svarene er vage

 

 

 

2) Kvaliteten på arbeidet er dårlig

 

Det er viktig at alt et byrå leverer fra seg er av høy kvalitet. Innholdet skal kun bli bedre etter hvert som skribentene blir mer kjent med din bedrift samt bransjen. Ikke bruk penger på å leie inn hjelp til å produsere innhold som ikke er godt nok, da kunne dere like gjerne gjort det selv. 

 

Husk også at det er dere som bedrift som skal stå bak innholdet og kampanjene som publiseres. Vil dere la et byrå ødelegge bedriftens rykte gjennom å skape dårlig innhold?

 

Gi beskjed til byrået du bruker dersom du ikke er fornøyd. Om ting ikke blir bedre, kan det være lurt å se seg om etter andre muligheter. Noen ganger er faktisk gresset litt grønnere på den andre siden. 

Tegn å se etter:

  • Innhold virker repetitivt
  • De har ikke rutiner for tilbakemelding på det som lages
  • De bruker ikke et språk dine kunder forstår
  • De tar sjelden i bruk fagterminologi fra din bransje
  • De setter seg ikke grundig inn i din bransje, men lager innhold og kampanjer med mye fyllord

 

 

 

3) Leverer ikke resultater som lovet

 

Når dere møttes ble du lovet gull og grønne skoger. Tiden går og du begynner å skjønne at du kan se langt etter de resultatene du ble forespeilet. Det betyr ikke nødvendigvis at byrået har uærlige hensikter, men at de ikke vet hvordan de skal oppnå resultater i nettopp din bransje.  


Du trenger et byrå som tar ansvar, følger opp analyser og innser når tiltak ikke fungerer. De skal kunne si at de tok feil, men samtidig vise deg hvordan de tenker å løse dette. Om de ikke oppnår resultatene dere ble enige om å sikte mot er det viktig at de finner ut hvorfor og gjør endringer.


Tegn å se etter:

  • Byrået har ikke forstått dine mål og prioriteringer
  • Ingen rutiner for fast rapportering om måloppnåelse
  • De har ikke klare strategier for å oppnå ulike deler av målet