Forbrukeren har endret seg mye de siste årene, men henger salgsteamet ditt med? Her er tegnene på at det burde lyse en varsellampe.
Når hverken insentiver eller motiverende taler bidrar til å styrke selgernes prestasjon, er det på tide å gjøre en vurdering av hvilke metoder teamet ditt bruker.
Dersom selgerne dine fortsatt bruker cold calling for å gjøre de fleste – om ikke alle salgene sine – bør det definitivt ringe en bjelle. De fleste forbrukere i dag blir sjelden overbevist til å gjøre et kjøp som følge av en iskald telefon. Faktisk er 85 % av prospekter og kunder misfornøyde med samtalen de har med en selger over telefon (kilde).
Snakker selgerne kun om seg selv istedenfor personen de forsøker å selge til? Da er det på høy tid å gjøre en oppdatering. Å være selvsentrert under et salg fungerer ikke, og teamet ditt vil gå glipp av mange muligheter dersom de ikke skifter fokus over på kunden.
Invester heller tiden på å øke kompetansen og kunnskapen til salgsteamet ditt. Tilfør verdi og identifiser kundens utfordringer. Slik stiller man bedre rustet til å besvare viktige spørsmål kunden har, samt møte deres behov.
Noen metoder kan bringe et salg videre og forsegle avtalen. Det er imidlertid ingen grunn til å vise seg fra sin verste side når man befinner seg i en salgsprosess.
Forbrukere har en iboende aversjon mot selgere. Dersom selgerne dine ikke er oppriktige og bruker hersketeknikker i salgssamtalen, vil de kun dytte potensielle leads enda lenger vekk. Relasjonen med kunden har alt å si for hvilket utfall salget får. Gjør selgeren seg godt likt med tillitsvekkende atferd er det større sjans for at prospektet blir mer åpen for å engasjere seg med bedriften din.
Hvis det er én ting mange selgere er dårlig på, så er det å sørge for oppfølging når de har landet et salg. Det fins et hav av muligheter for å pleie forholdet til kunden i etterkant av et salg. Å ta kontakt for å høre med kunden om hvordan det går, åpner ikke bare opp mulighetene for mersalg – det kan i tillegg generere positive referanser og styrke omdømmet til bedriften.
Skal du oppnå salgssuksess i dag, krever det engasjement hos kundene dine. Og det er din jobb å sørge for at dette engasjementet utvikler seg. Sendes det fortsatt ut kalde e-poster fra salgsavdelingen din, opplever dere høyst sannsynlig at at mottakerne engasjerer seg lite.
E-poster som ikke oppleves som relevante for personen du sender den til blir lagt i papirkurven og i mange tilfeller markert som spam. Selgere i dag er derfor nødt til å fornye seg hvis de skal knytte sterke bånd med prospektene sine. Heldigvis fins det mange verktøy salgsteamet ditt kan bruke for å engasjere kundene.
78 % av selgere som bruker sosiale medier i salgsprosessen (kilde), oppnår bedre resultater enn selgere som ikke gjør det. Bruk derfor sosiale medier til å identifisere og skape dialog med potensielle kunder, så kan også ditt salgsteam bli en del av statistikken. Eventuelt øke engasjement og responsen fra kundene.