Gode leads kommer ikke av seg selv, og derfor er det viktig å ha klare fremgangsmåter for å tiltrekke nye kunder. Vi tar en titt på fire tips som kan hjelpe deg med å få inn nye salgsprospekter.
Før du begynner arbeidet med å hanke inn et prospekt, bør du gå grundig til verks i forarbeidet, slik at du forsikrer deg om at prospektet er en god «match». Ved å benytte en tydelig salgsprofil, identifiserer du selskaper som du ønsker å samarbeide med – og sannsynligvis selskaper som har lyst til å samarbeide med deg også.
Det er mye bedre å bruke tid på å hente inn en kunde som passer profilen, enn å bruke verdifulle timer på å signere kunder som ikke er interesserte i et produktivt og langvarig samarbeid.
«Alle» er på sosiale medier, men det betyr ikke at du må være aktiv på absolutt alle kanaler. Finn ut hvilke plattformer salgsprospektene dine bruker, og bygg en sosial profil for deg selv og selskapet.
Typiske nettverk er Facebook, LinkedIn og Twitter. Finner du derimot ut at prospektene dine er aktive på Instagram, Pinterest eller Snapchat – ja, da bør du være der også. Det er ikke du som dikterer hvor nettverksbyggingen foregår, så vær «der det skjer».
Sosiale medier skal ikke erstatte andre salgsaktiviteter, og bør sees på som en ekstra salgsaktivitet. Det tar lang tid å bygge opp profiler som skaper bevissthet.
Vær tålmodig og fokuser på å hjelpe salgsprospektene. Det er med på å bygge forhold, og ikke minst, tillit.
Les også: 4 måter salgsteamet ditt kan bruke LinkedIn på
Innhold som du deler på bedriftsbloggen, e-post og sosiale medier, må være relevante for kunden. Kundestøtte og salgsavdelingen har som regel god kontakt med prospekter og kunder, og kan gi gode innspill til hvilke problemer de måtte ha. Kommuniser dette til markedsførerne, slik at at innholdet som produseres kan fokusere på å løse relevante problemer som faktisk eksisterer.
Målet er å distribuere innhold som er med på å hjelpe prospektet, og øke sjansen for at det blir et varmt lead. Hjelper du prospektet med å løse problemer tidlig i prosessen, øker sjansen for et samarbeid.
Et godt tips er å unngå å prate om hva du og selskapet ditt gjør, men heller fokusere på å fortelle kunden hva du kan gjøre for å løse problemene deres. Kutt ned på «vi», og legg fokuset til «du».
Les også: 4 tips til digitalt innhold som fungerer
Får du prospektene til å tallfeste problemene deres, blir det lettere å rettferdiggjøre prisen på det du tilbyr. Prissettingen kan tas mer seriøst, og du kan tilby rett produkt eller tjeneste, ettersom du forstår prospektets problem, og størrelsen på kostnadene knyttet til problemene.
Tenk på det – løser du et problem som koster et selskap 5 millioner kroner årlig blir det lettere å selge en løsning til 500 000 kr.
Kartlegg problemer ved å henvende deg til bransjeeksperter, eller enda bedre, prat med kunder og prospekter for å få en idé om hvor skoen trykker.
Nøkkelen ligger i å hjelpe prospektet med å løse utfordringer gjennom hele salgstrakten.