Hvert år gir Hubspot ut State of Inbound-rapporten. Den siste rapporten kom ut nå i september og gir en bred oversikt gjeldende markeds- og salgstrender - en interessant og nyttig innsikt i hvilken retning markedsføringverdenen tar.
Årets rapport er den åttende i rekken og det er samlet inn data fra 4500 respondenter som jobber med salg og markedsføring over hele verden.
Vi har samlet de viktigste funnene i rapporten:
Inbound metodikken vokser raskt i popularitet og hele 73% av markedsførere i hele verden sier selskapet de jobber i foretrekker å jobbe inbound. Dette er et symptom på at man tar konsekvensen av at kjøpsatferden har endret seg. Makten ligger i forbrukernes hender. De aktiverer adblock, reserverer seg mot telefonselgere og reklame, men velger heller å oppsøke informasjon på egen hånd.
Les også: Hva er inbound marketing?
Markedsførere synes den største utfordringen er å generere trafikk og leads, likevel er det å konvertere leads/kontakter til kunder førsteprioritet. Salgs- og markedsavdelinger blir mer og mer sammensmeltet (smarketing), og det interne presset for å generere- og varme opp leads økt. Et annet poeng er at det i dag er enklere enn noensinne å påvise sammenheng mellom markedsføring og salg ved hjelp av bl.a. marketing automation-systemer.
Les også: Hva er marketing automation?
Dersom du kan vise til ROI (return on investment) er det nesten dobbelt (x1,6) så stor sannsynlighet for at du får et større markedsbudsjett å jobbe med. Har du hatt suksess med dine inbound-aktiviteter er det enkelt å fremlegge resultatene med tall og fakta overfor sjefen. Når sjefen ser at resultatene forbedres i takt med markedsbudsjettet er det enklere å forsvare hver krone som blir investert i markedsføring.
Les også: Slik lager du markedsbudsjett
I fjorårets undersøkelse var det bare 23% av respondentene som sa de brukte et CRM-system til å lagre lead- og kundeinformasjon. I år har dette tallet nærmest doblet seg til 45%. Dette har klar sammenheng med at flere selskaper i State of Inbound-rapporten oppgir at deprioriterer inbound markedsaktiviteter. Det blir krevende å ha kontroll på inbound-satsingen uten et oversiktelig CRM-system som holder oversikt over alt som blir publisert, workflows, kontakter, osv.
61% av respondentene mener at selskapets markedsstrategi er effektiv. Det var fire ganger høyere sannsynlighet for at de “inbound-frelste” var mer fornøyde enn de som hovedsakelig fokuserer på outbound markedsaktiviteter. Dette kan ha sammenheng med at det i de fleste tilfeller er lettere å påvise direkte årsakssammenheng mellom tiltak, konvertering og lønnsomhet når du kjører markedsaktivitetene inbound.