New Podcast Blog

5 verktøy salgssjefen ikke klarer seg uten

Skrevet av Tor Magnus Kolflaath | Sep 29, 2020 10:00:00 PM

Som salgssjef har du sannsynligvis en hektisk hverdag, men heldigvis finnes det verktøy som vil forenkle den, og det helt gratis.

Vi som driver med inbound liker ofte å påpeke hvor mye salgsprosessen har utviklet seg de siste ti-tjue årene. Da følger det naturlig at salgssjefen er nødt til å henge med, og hvilken bedre måte å augmentere dine allerede fininnstilte salgsegenskaper på, enn med det beste av ny teknologi?

Vi har satt opp en liste over de fem nyttigste salgsverktøyene du ikke kan kjøpe for penger. Fordi de er gratis.

Les også: Dette er salgstrendene alle salgssjefer må kjenne til

1) Hubspot CRM

Hubspot CRM er inbound-entusiastens sveitsiske lommekniv. Her kan du spore, planlegge, og sette opp e-poster, bygge kontaktkort med all informasjon du har om et lead, og holde stålkontroll på salgs-pipelinen.

I tillegg integreres leads-data i Hubspots markedsføringsverktøy, så du får fullstendig oversikt over alle kunder og prospekter.

2) Hubspot Sales

Verktøyet tidligere kjent som Sidekick er lasersiktet som lar deg treffe kunden med matematisk presisjon. Her vil du få oppdateringer i real-time hver gang et lead åpner en e-post, klikker på en link, eller til og med mens de scroller gjennom prisene dine på nettsiden.

Du kan dermed "tilfeldigvis" ringe dem opp akkurat når kjøpsinteressen er på topp, lande flere salg, og føle deg bare litegrann som en orwelliansk superskurk. Storebror ser deg åpne e-post.

Interessert i inbound-salg? Les mer: Tradisjonelt salg vs. inbound-salg

3) Rapportive

Som den beredte salgssjefen du er, har du samlet opp en god del informasjon om prospektive og eksisterende kunder. Men for å slippe å slå opp dette hver gang, og flippe fram og tilbake mellom tabs og menyer, kan du like gjerne installere Rapportive. Dette er en gratis Gmail-addon for Chrome, som lar deg se kundens kontaktkort fra LinkedIn direkte i innboksen din.

Utstyrt med bilde for å hjelpe deg å visualisere kunden, stilling, bosted, og med linker til kjente sosiale-media-kontoer, kan du enkelt friske opp minnet om hvem det egentlig er du snakker med.

4) Social Prospecting Workbook

Dette er altså ikke den salgsorienterte oppfølgeren til Silver Linings Playbook, men en e-bok full av worksheets, tips og øvelser for å oppdage leads gjennom sosiale medier.

Hvis du føler at å overvåke bruk av keywords ikke lenger er nok, vil denne ruste deg til å navigere gjennom Facebook, LinkedIn, Twitter, og resten av gjengen, og engasjere leads du ellers ikke ville visst at eksisterte.

Les mer: 3 triks alle salgssjefer må kjenne til

5) Sales Search

Sales Search er et smart lite verktøy du kan installere som en Chrome-addon. Den lar deg høyreklikke på nøkkelord eller fraser på en side, og automatisk søke etter mer informasjon rundt dem. Du sparer tid på å klippe og lime for å researche ordene prospektene dine bruker, og som vi alle vet er tid penger.

Du kan også gjøre det samme med leads fra lister, og med et klikk eller to få opp deres profiler på diverse sosiale medier.