«Hvordan kan vi bli synlige i flere land? Vi skal lansere et nytt produkt – men hvordan går vi frem?»
Hverdagen min er full av spørsmål. Som regel går dagene med på å sørge for at bunken med spørsmål ikke er større enn bunken med svar. Noen problemstillinger er enkle – og noen vanskelige. Det er sistnevnte som motiverer meg mest til å dra på jobb hver dag.
Denne artikkelen er for deg som kanskje vurderer å søke jobb hos oss, og lurer på hva rollen som rådgiver innebærer. Kanskje blir du fristet, eller innser at du bør gå for noe annet?
PS! Denne artikkelen ble skrevet høsten 2019 da jeg jobbet som rådgiver. I dag er jeg salgs- og markedssjef! Siden dette har rollen som rådgiver, tidligere kalt kundeansvarlig, endret seg noe. Først og fremst handler denne endringen om at rollen er mer rendyrket rundt strategi, med mindre prosjektstyring (det har vi i dag egne folk til).
Jeg skal ikke bruke særlig plass her på å skrive om meg selv, men du kan gjerne ta en titt på LinkedIn-profilen min om du er interessert i å se litt av bakgrunnen min. Kort oppsummert er jeg utdannet journalist og siviløkonom, og har jobbet som journalist i blant annet VG og E24. Jeg begynte i Inbound Group som trainee for snart tre år siden, og har siden den tid jobbet som konsulent før jeg etter hvert ble rådgiver.
I jobben som rådgiver kombinerer jeg nå forretningsforståelsen og kommunikasjonserfaringen jeg har fra tidligere. Dette gjør at jeg kan være en god støttespiller for B2B-bedrifter som ønsker å vokse, gjennom effektiv og hjelpsom markedsføring.
I min portefølje finner man nå en rekke ulike kunder. Det ene øyeblikket kan jeg sitte i et møte for å utvikle en nettside for et produkt som ennå ikke eksisterer. En halvtime etterpå kan jeg gruble på hvordan man får flere arbeidstakere til å bli interessert i god kaffe.
Jeg skal gå inn på konkrete oppgaver jeg regelmessig sitter med, men først en mer overordnet beskrivelse av stillingen min:
En rådgiver hos oss har totalansvar for ambisiøse bedrifters inbound-satsing. Svært ofte innebærer dette at man har ansvar for all markedsføring som bedriften gjør (vi leverer langt mer enn kun bloggartikler og e-bøker).
Vi leder workshoper og rapporteringsmøter med kundene. Samtidig planlegger og leder vi alt arbeid som gjøres, av innholdsprodusenter, konsulenter, utviklere, og andre eventuelle roller som involveres.
En oppgave kan være å forberede og holde et kvartalsmøte, noe vi gjør med samtlige av kundene våre fire ganger i året. Her fordyper vi oss i tiltakene som er gjort, og analyserer resultatene.
Sammen med konsulent og innholdsprodusent går vi sammen gjennom læringen og legger en god plan for møtet vi holder sammen med kunden. For eksempel kan vi finne ut at vi ikke har klart å treffe målgruppen i like stor grad som vi ønsket, og må sammen diskutere og hvordan vi kan bruke neste kvartal til å justere på tiltakene.
Les også: Hvordan få din første jobb som nyutdannet markedsfører?
Oppgavene nevnt over åpner for en rekke spennende og ofte krevende problemstillinger – ikke overraskende, gitt at vi etterstreber å jobbe med ambisiøse bedrifter som har vekstambisjoner. Her er eksempler på noen utfordringer teamet mitt og jeg har jobbet med i det siste:
Min aller viktigste og til tider mest utfordrende oppgave er å se helheten i strategien og arbeidet, samt sørge for at det vi gjør på markedsføringsfronten gjenspeiler bedriftens overordnede strategi og målsettinger.
Ofte får man som rådgiver spørsmål fra kunden om ting de lurer på om vi kan gjøre. Da er det min jobb å kontre med gode spørsmål, og sørge for at vi ikke bruker ressurser på noe som ikke vil ta oss nærmere målet. Her er det overraskende fort gjort å avvike fra stien som er trådt opp.
Det krever ofte litt bein i nesa for å gjøre dette, særlig i de tilfellene hvor kunden virker å ha bestemt seg for noe du kanskje ikke er enig i er en god idé. Derfor mener jeg det er viktig å ikke være for hårsår og konfliktsky om man skal trives i og mestre rollen som rådgiver.
Selv om jeg synes det er viktig å poengtere at det ikke kun er EN personlighetstype som passer i denne rollen hos oss, vil jeg si at man generelt bør være litt ekstrovert. Mer spesifikt bør man kanskje være litt over gjennomsnittlig nysgjerrig og glad i å snakke med mennesker.
Og sist, men ikke minst, må man være komfortabel, og kanskje også motiveres av å ha mye å gjøre og sjonglere. Det er ikke uvanlig å jobbe med en rekke forskjellige kunder på samme dag, og man må titt og ofte hive seg over uventede oppgaver som oppstår på kort varsel.
Sjekk ut våre ledige stillinger.