Det er ikke enkelt å velge riktig byrå, men det er en svært viktig beslutning. Avgjørelsen har stor innvirkning på bedriftens ansikt utad og ikke minst salget og bedriftens vekstmuligheter.
For å ta det riktige valget er den noen spørsmål som kan hjelpe deg forstå hvordan dette byrået jobber og kan hjelpe deg. Her er åtte spørsmål du bør stille potensielle byråer - og deg selv - slik at samarbeidet blir best mulig.
Du er på utkikk etter et markedsføringsbyrå som kan bistå deg med ting du ikke kan gjøre selv, enten på grunn av tid eller erfaringer. Byrået skal være en forlengelse av din bedrift. Det er derfor viktig at de har personer som er eksperter på flere ulike områder og gjerne på ting du ikke har ressurser til på huset.
Du har behov for noen som er eksperter på markedsstrategi, design, merkevarebygging, tekst og innhold, sosiale medier, søkemotoroptimalisering, konverteringsoptimalisering, analyse med mer. Et godt byrå vil også kunne bistå deg med å definere personas, sette opp marketing automation, forbedre leadsgenerering for fin bedrift og virkelig føre kunden gjennom hele kjøpsprosessen.
Du kan lære mye om et byrå ved å se på hvordan de velger å markedsføre seg. Følger de sine egne råd og metoder? Vises de godt i relevante kanaler? Hva slags informasjon deler de og hvor ofte? Alle disse punktene kan gi en indikator på om dette er et byrå som kommer til å forstå din bedrifts utfordringer og mål.
Vi kan gjerne dele et markedsføringsbyrå i to. På den ene siden finner vi de som bare tar ordre og som bare utfører det du ber de om. På den andre siden finner vi de visjonære. De forstår dine forretningsmål og evner å knytte disse mot dine markedsføringsmål. De finner også markedsaktiviteter som bidrar til å nå disse målene på mest hensiktsmessig måte. Det er sammen med visjonærene du kan skape en spennende fremtid og oppnå suksessen du ønsker.
Forventninger er ofte avgjørende for om man er fornøyd med et byrå eller ikke. Tenk igjennom hvilke forventninger du har og hva som er helt nødvendig for at du skal føle at prosjektet med byrået går bra. Er det spesifikke resultater du har som mål å oppnå? Er det spesielle rapporter du trenger for å kunne presentere fremgangen til ledelsen? Når du så tar kontakt med et byrå er det viktig å være tydelig på hva du forventer slik at de vet hvilke områder som er viktigst for deg og bedriften du representerer.
Selv om du har valgt å ta kontakt med et byrå for å få hjelp vil det være noen tidspunkt eller møter dere som bedrift må delta på. Be om å få en oversikt over eventuelle tidsfrister, møter, prosesser for godkjenning og eventuelle andre ressurser de måtte ha behov for å kunne utføre en best mulig jobb for dere. Du sparer nok mye tid, men det er fint å en plan for den tiden du må bruke på prosjektet.
Salg og markedsføring jobber tettere sammen en noen gang. Ved hjelp av gode kampanjer, interessant innhold og automatisk leadsbehandling vil det være mulig å få flere og varmere leads. Men hvordan kan et byrå hjelpe din bedrift med å få varmere leads om de ikke har nok tro på prosessen til å ansette eget salgsteam?
Byråer er også bedrifter som selger produkter og tjenester. Hvis de ikke kan vokse selv, hvordan skal de kunne hjelpe deg med å vokse? De kommer til å spørre deg om du har vekstambisjoner, spør de om det samme!
Det er ikke umulig å finne et byrå som forstår din bedrift, dens utfordringer og som det er en fryd å jobbe med. Det er viktig å finne et byrå som stiller de riktige spørsmålene og som virker oppriktig interessert i å hjelpe din bedrift. Får du en god magefølelse etter å ha gått igjennom listen over er sannsynligheten stor for at du har funnet et byrå du bør gi en sjans.