Du vurderer kanskje å automatisere deler av markedsføringen din, men hva vil det egentlig innebære? Etter å ha lest denne artikkelen vil du kunne ta et litt mer informert valg.
Mange tenker kanskje at det ikke er nødvendig å automatisere med mindre bedriften opererer i kjempeskala. Men du trenger ikke være en del av et enormt maskineri for å dra nytte av automatiseringsverktøy. Mange av de mest populære, som for eksempel Hubspot, har forskjellige pakkestørrelser avhengig av hvor mye du trenger, og hva du er villig til å betale.
Det er også viktig å huske på at mens SMB-markedet har færre kunder å forholde seg til, har de desto lavere kapasitet i forhold til gigantene. Derfor er det faktisk de små og mellomstore bedriftene som har størst vekst i bruk av automatisering.
Et automatiseringsverktøy er ikke bare en robot som trykker «send»-knappen for deg raskere enn du ville klart selv. Den virkelige gevinsten kommer gjennom alle de forskjellige tidkrevende prosessene som verktøyet gjør for deg.
For eksempel vil et godt automatiseringsverktøy oppdatere kontaktene dine ettersom de beveger seg gjennom kjøpstrakten. Det vil samle opp en mengde konkret informasjon om hver enkelt kunde og potensielle kunde. Du kan varsles når noen slutter å åpne e-posten sin, slik at du kan klekke ut en plan for å vekke interessen deres igjen. Verktøyet kan også kobles opp mot SMS, telefonsvar, eller chat, dersom du ønsker å kommunisere gjennom andre kanaler enn bare e-post.
Ta en titt på vår 5 punkts sjekkliste ved kjøp av marketing automation for å lære mer om automatiseringsverktøy.
For å spinne videre på poenget ovenfor – store deler av gevinsten ved automatiseringsverktøy er all informasjonen du samler inn. Du kan se nøyaktig hva du tjener (og bruker) på hvert klikk du får, hvert lead, eller hvor lang tid kontaktene dine bruker på hver underside av nettsiden din.
Du kan teste ut hvilken kanal som gir størst interesse, eller hvor mange som konverterer videre nedover i kjøpstrakten. Kort sagt – harde fakta som gjør det mye lettere å tilpasse markedsføringen din på en effektiv måte.
Ved å følge med på hver enkelt kontakt, kan automatiseringsverktøyet ikke bare samle opp informasjon om dem, men også vurdere hva informasjonen betyr. Det gjøres via en såkalt lead score, som er en poengsum gitt til hvert enkelt lead, basert på oppførsel og demografisk informasjon.
Ettersom de beveger seg gjennom nettside og andre kontaktpunkter, vil verktøyet kunne si hvorvidt de har nådd status som MQL (marketing qualified lead – altså noen som er klare til å markedsføres mot) eller SQL (sales qualified lead – klare for å bli solgt til). Du kan til og med få verktøyet til å automatisk kontakte dem når de oppfyller visse kriterier.