I 2018 begynte jeg som trainee i Inbound. I dag har jeg det overordnede operative markedsføringsansvaret for 13 vidt forskjellige B2B-kunder.
Som nyutdannet digital markedsfører hos Inbound får du muligheten til å starte fra scratch som trainee (som sannsynligvis er det beste om du kommer rett fra skolebenken). Det fine med Inbounds trainee-periode er at du har fem måneders opplæringstid, hvor du skal gjennom et tilpasset løp på veien mot å bli mer autonom.
Her skal du ta essensielle sertifiseringer innen sentrale verktøy i arbeidshverdagen, som for eksempel HubSpot, Google Analytics og Facebook Blueprint. I tillegg får du tildelt en mentor som har ansvaret for å gi deg opplæring i de typiske arbeidsoppgavene, samt kvalitetssikre arbeidet du gjør etter hvert som du begynner å jobbe mer på egen hånd.
For å gå dypere inn i rollen som «DM» hos oss, er det greit å først etablere hvilken rolle du utgjør som del av teamet du er på. I Inbound har vi to team (Team De Utrolige og Team Spirit – wohoo!), som hver består av en teamleder, prosjektleder, strateg, digitale markedsførere, skribenter, web-designer/-utvikler og en videoprodusent.
De tre førstnevnte rollene utgjør dem som har tettest dialog med kunden på strategi-, planleggings- og prosjektstyringsnivå, for å kartlegge deres behov og utfordringer, og hvordan teamet best kan løse dem. Alt av planlegging skjer sammen med kunden på kvartalsnivå, og legger føringer for hvordan kommende kvartal skal utføres – hvorav arbeidet fordeles utover ukene som inngår i den gitte perioden.
Nå som fundamentet for teamene (grovt sett) er på plass, kan vi dykke dypere i hva vår arbeidshverdag typisk består av.
Kort sagt har DM-ene ansvaret for alt det operative arbeidet for kundene på teamet. Dette innebærer alt av teknisk oppsett av HubSpot-portaler og nettsider, seminarer og webinarer til å analysere prestasjonen av annonser vi har satt opp. Dersom kundene ikke er særlig synlige på viktige søketermer i Google, utfører vi mer omfattende søkeordsanalyser for å legge en plan for hvilke nøkkelord vi må innarbeide på nettsiden og i innhold som publiseres her.
Når en tekstforfatter har skrevet en bloggartikkel, eller videoprodusenten har ferdigstilt en video, blir vi koblet på så snart den er godkjent og klar for publisering. Dette innebærer også annonsering, og her varierer det hvilken plattform vi prioriterer.
I tillegg er du med på å legge føringer for hvilke operative taktikker som skal brukes for å nå målene hvert kvartal. Dette kan eksempelvis være gjennom å styrke kundens synlighet i markedet, til å skaffe dem et visst antall salgsklare leads. Som oftest er dette en lengre prosess vi jobber med for å «varme opp» idealkunden deres – ved å gå fra toppen til bunnen av kjøpstrakten (også kjent som selve kjernen av Inbound Marketing).
Som DM i Inbound må du være en nysgjerrigper med stor kunnskapshunger, og evne å sette deg inn i bransjer du kanskje ikke engang visste eksisterte før du begynte her. (Finnes det bedrifter som selger kalibreringsgass som validerer verneutstyr på tankskip?)
Utover det operative arbeidet har du ansvaret for å delta i og lede enkelte kundemøter. Det kan være workshops hvor dere skal diskutere plattformer og format for distribusjon av innhold, til å gi nye kunder opplæring i HubSpot (som er vårt Mekka her i Inbound).
Heldigvis er en arbeidsdag sjelden lik den forrige, og jobben du gjør avhenger av hvilken kunde du jobber med, samt hva prioriteringene er for denne kunden her og nå. Personlig synes jeg det varierte arbeidet er gull verdt, men dersom du foretrekker å jobbe mer spesifikt, er det rom for å spesialisere seg innen konkrete områder.
PS: Er du en nyutdannet markedsfører som leter etter drømmejobben? Jeg har tidligere skrevet en bloggartikkel med tips til hva du kan gjøre for å komme deg noen skritt nærmere.
I Inbound har vi en eksepsjonelt stor takhøyde, hvor ingen spørsmål er for dumme, og hvor du alltid har noen å spørre dersom du trenger hjelp. Det faktum at vi er flere DM-er på teamet er veldig betryggende, da du alltid har flere kloke hoder å henvende deg til dersom du trenger noen å sparre med, eller som kan lære deg nye måter å utføre arbeidet ditt på.
Kontinuerlig utvikling står høyt på prioriteringslisten, og hver ansatt har sin egen individuelle kompetanseplan – tilpasset den enkeltes behov og ønsker. Hver måned har vi dedikerte fagdager, hvor vi dekker temaer, utfordringer og forbedringspotensial. Og ikke nok med det – vi har hvert vårt kompetansebudsjett som vi står fritt til å bruke, det være seg et digitalt kurs eller en fysisk workshop du tenker hadde vært lærerik.
Som digital markedsfører har du på sikt muligheten til å bli senior digital markedsfører, hvor du har dokumentert faglig tyngde og mer selvstendighet. Veien mot å bli senior innebærer blant annet at du skal ha bidratt betydelig i et visst antall strategifaser for kunder, ha bestått en rekke sertifiseringer i relevante temaer, samt ledet flere fagdager internt.
Men best av alt? Arbeidsmiljøet her er uvurderlig. Se for deg å jobbe med folk du også ønsker å henge med på fritiden. Vi er en vennegjeng bestående av 21 kolleger som har det skikkelig gøy sammen, heier på hverandre og feirer stort og smått i fellesskap.