Som nyutdannede markedsførere er vi mange som har kjent på utfordringen ved å lande en relevant jobb. Når en stor andel av stillingsutlysningene krever minst 3-5 års erfaring, kan det være frustrerende å være nyutdannet. For hvordan kan du overbevise en arbeidsgiver når du har lite annet å vise til enn et vitnemål? Dette kjente jeg også på etter tre år på skolebenken og med en bachelorgrad i hånda.
Det er som regel tøff konkurranse om stillingene som utlyses, og det er mange som har den samme utdanningen som deg. Men ett sted må man jo starte, og i denne artikkelen vil jeg ta for meg noen tips og triks til ulike grep du kan ta for å skille deg ut fra mengden – både mens du studerer og etter endt utdanning.
Enten du studerer til en bachelor- eller mastergrad, er det en rekke kloke valg du kan ta for å komme et skritt nærmere drømmejobben. Utover fagene du fordyper deg i, er det flere smarte grep du kan ta under studietiden. Mange av punktene under er svært relevante å krydre CV-en din med:
Et verv kan gi deg mye, både faglig og sosialt. I tillegg tar det seg bra ut på CV-en din. Gjennom å delta i verv av egen vilje, viser du engasjement utover det som kreves av deg, og du demonstrerer at du er villig til å ta i et tak.
Tenk gjennom hva du vil lære av vervet, og hvilke erfaringer du kan ta med deg inn i arbeidslivet. Innebærer det prosjektledelse? Samarbeid? Kommunikasjon med eksterne aktører? Selvstendighet og ansvar? Grip sjansen – dette er erfaringer du garantert vil få bruk for i jobbsammenheng!
Ved å delta på bransjedager i regi av skolen du går på, får du en unik mulighet til å etablere kontakter i bransjen. Her har du en gylden mulighet til å bli kjent med folk fra bransjen du er på vei inn i, og som kan være nyttige den dagen du står med vitnemålet i hånda. Gjør litt forarbeid: Sett deg gjerne inn i bedriftene som kommer, slik at du vet hvordan du bør prioritere tiden din. Ikke nøl med å slå av en prat med bedriftsrepresentantene, de er der tross alt for å møte deg.
Husk også å legge til dem du kommer i kontakt med på LinkedIn!
Ved å skaffe deg en praktikantjobb, vil du få muligheten til å sette teori ut i praksis. Her får du prøve deg på ulike arbeidsoppgaver, observere og lære av mennesker som allerede er i feltet du beveger deg mot. Nå ut til interessante bedrifter tidlig, og fortell hvorfor du gjerne vil arbeide for og lære av dem. Få gjerne en venn eller foreleser til å se gjennom søknaden din, slik at du kan forsikre deg om at du har et godt innsalg.
Dette er en fin mulighet til å vise organisasjonen hva du er god for. Ha en «alltid på»-innstilling, og grip alle muligheter som byr seg.
Har drømmebedriften utlyst en stilling som ikke nødvendigvis er det du ønsker å jobbe med på sikt? Søk likevel! Ved å få en fot innenfor, får du sjansen til å bli kjent med bedriften og de ansatte. Dette kan være en stor fordel dersom bedriften trenger noen med den kunnskapen du kan tilby.
Jobber du som servitør eller i en klesbutikk ved siden av studiet? Da har du kanskje muligheten til å påta deg relevant ansvar. Dette kan være å dele innlegg på sosiale medier, sette opp annonser for en kommende kampanje eller være med på å skrive et nyhetsbrev.
Hvis du vil utfordre deg selv til å bli mer selvstendig, er et utenlandssopphold noe av det aller beste du kan gjøre. Ikke minst er det sannsynligvis bra for karrieren din: Arbeidsgivere elsker selvgående medarbeidere og du får muligheten til å spisse kompetansen din, for eksempel ved å ta fag som ikke er tilgjengelige i Norge.
Når du skal skrive en omfattende oppgave i et fag, eller en avsluttende oppgave som bachelor- eller masteroppgave, bør du benytte muligheten til å tenke strategisk. Kontakt bedrifter du synes er interessante, og identifiser ulike temaer som kan være givende og nyttig å skrive om – både for din egen del og for bedriften. Dette er en unik mulighet til å selge deg inn til bedriften.
Det finnes et hav av muligheter for å innhente kompetanse du vil få bruk for i jobb, og mange av dem er helt gratis. I løpet av en arbeidsdag bruker vi markedsførere en rekke ulike verktøy for å utføre jobben vår, og flere av disse tilbyr ulike kurs og sertifiseringer:
Dersom du er en kreativ sjel, kan du fordype deg ytterligere i design- og programmeringsverktøy:
Har du bestått Google Analytics-sertifiseringen eller gjennomført et kurs på HubSpot Academy? Del oppnåelsene dine på LinkedIn!
Som du sikkert vet, er LinkedIn verdens største plattform for nettverksbygging, og en perfekt arena for deg som vil havne på radaren til potensielle arbeidsgivere.
Når du søker på en interessant stilling, er sannsynligheten stor for at arbeidsgiveren vil søke deg opp på LinkedIn. Sørg derfor for å ha en oppdatert og oversiktlig profil som viser dine arbeidserfaringer og ferdigheter.
Visste du at flere rekrutterere søker etter spesifikke ferdigheter på LinkedIn når de har behov for å dekke kompetanse de mangler internt? Tenk derfor nøye gjennom hvilke ferdigheter du tar med. Microsoft Office-pakken er en selvfølge, så dropp det. Be også forelesere, ledere og kolleger anerkjenne ferdigheter; det bidrar til å øke troverdigheten.
Har naboen en hjemmeside som trenger en liten oppfriskning, eller jobber onkelen din for en bilforhandler som trenger mer digital synlighet? Spør folk rundt deg, skriv et innlegg på LinkedIn, kontakt ulike organisasjoner og tilby din hjelp. Det er alltids noen som kjenner noen (som kjenner noen) som trenger en hjelpende hånd. Dersom du har begrenset erfaring, er gratis arbeid en investering i fremtiden. Igjen – det handler om å sanke relevant erfaring og kunnskap!
Her har du en genuin mulighet til å vise deg fram og markedsføre dine ferdigheter. Har du noen fag du brenner for, eller elsker du å designe grafiske elementer? Ved å dele faglig innhold på egen nettside, får du vist fram kreativitet samtidig som du får noe konkret å vise til i jobbsøknader. Noen tips til hva du kan dele:
Med en egen nettside kan du installere Google Analytics-tracker for å få en innsikt i nettsidetrafikken din og lære deg verktøyet. Hvilke kilder leder til trafikk, og hvor lang tid bruker besøkende på siden din? I tillegg er dette en super anledning til å bygge opp merkevaren din gjennom å teste annonsering på blant annet Facebook, LinkedIn og Google Ads.
Dersom du ønsker å skaffe deg praktisk erfaring mens du ennå er student, kan du enkelt etablere et enkeltpersonforetak. Lag en nettside for foretaket, ta på deg små og større oppdrag mot betaling, og profilér det på nettsiden din. Selv om du ikke har landet drømmejobben ennå, kan du benytte muligheten til å komme deg ett – eller ti – skritt nærmere.
Når du har funnet en stillingsannonse som trigger nysgjerrigheten din, lest deg opp på bedriften og er klar til å skrive søknaden, er det et et par ting du bør ha i bakhodet:
Ring før du sender inn søknaden. Hvis de merker seg navnet ditt, er det større sjanse for at de legger merke til deg når de går igjennom søknadene (det forutsetter selvfølgelig at du gir dem et godt inntrykk i telefonen).
Ikke glem å være tilgjengelig på telefon og e-post under rekrutteringsprosessen. Det er også med på å danne et inntrykk av hvem du er!
Er du nysgjerrig på hva en inbound marketing-konsulent egentlig gjør?
Nå har du endelig kommet deg gjennom nåløyet, og skal briljere ansikt til ansikt med rekrutteringsansvarlig. Intervju er for de aller fleste litt skummelt – men prøv å se på det som en forlengelse av søknaden din, og en sjanse til å få et bilde av bedriften. Du har allerede fått bekreftelse på at du er en interessant kandidat for jobben, og nå får du muligheten til å vise hvem du er.
Helt til slutt vil jeg ønske deg masse lykke til i jobbsøkingen. Jeg håper du får god nytte av rådene!