Det er få som har så dårlig rykte som telefonselgere. Men det er ikke bare irriterende - det er også sløsing av tid og ressurser. Det finnes smartere måter å få nye kunder.
Artikkelen ble oppdatert 26.01.2017
Telefonen ringer mens du sitter dypt konsentrert med en presentasjon du skal holde. På tråden er en selger fra et firma du kanskje ikke har hørt om.
De gjentar noen fraser fra nettsiden din for å vise at de vet hvem du er, men la oss være ærlige - de har ikke peiling. Du aner heller ikke hvem de er.
Her skal altså et forretningsforhold begynne. Uten referanser, uten tillit og uten troverdighet. Det er rett og slett iskaldt.
Mange bedrifter har forstått at de må komme opp med andre alternativer, men det er ikke alltid like enkelt å vite hva disse alternativene skal være. Forslag:
Listen kan gjøres lengre. Men det finnes mange smarte grep for å tiltrekke kunder uten at du begynner forholdet med å irriterere de.
Det er en grunn til at cold calling har eksistert og blitt benyttet. Det har fungert, men klimaet er et helt annet enn det var for 10-20 år siden.
Cold calling har fått et stadig dårligere rykte, og med rette. Å ringe noen på denne måten er det vi kaller “outbound marketing” eller “push”. Du avbryter noen som ikke har bedt om det.
Les også: ToFu, MoFu og BoFu - Hvordan tilpasse innhold til kjøpsprosessen?
Selgerne har gjerne et ferdig manus og ringelisten er kjøpt og betalt. Spør du en selger, som har vært med en stund, vil de kunne fortelle deg at det blir stadig vanskeligere å nå salgsmålene med cold calling.
Tingen med inbound marketing er at i det selgerne kommer i kontakt med de potensielle kundene, så er mer enn 60 prosent av salgsjobben allerede gjort.
Dersom du kan fange opp potensielle kunder allerede i begynnelsen av kjøpsprosessen, kan du være med å lede dem i riktig retning. Dette kan du blant annet gjøre ved å tilby verdifullt innhold som de leter etter i begynnelsen av kjøpsprosessen.
Det er en konstant utfordring for salgs- og markedssjefer og sikre at salgsteamet har nok varme leads å jobbe med. Med inbound marketing kan du varme opp innkommende og ta kontakt når du vet at de er interessert i det du har å tilby.
I 2014 var året da det gikk opp et lys for mange bedrifter. De begynte å forstå at content marketing kan gjøre mye. 2015 er året hvor stadig flere bedrifter vil komme i gang.
Hvem vet, kanskje dette er begynnelsen på slutten for cold calling.