Som sand gjennom timeglasset renner Facebook-innlegg gjennom bevisstheten vår. Skal du ha noe håp om å holde bedriften din noenlunde friskt i minne for kunder og interesserte, er det viktig å publisere relativt ofte.
Det er så klart lettere sagt enn gjort. Du har sannsynligvis mye annet å tenke på enn en kontinuerlig strøm av nye ideer for å engasjere følgerne dine. For å gjøre jobben litt lettere, har vi samlet ni ideer til Facebook-innlegg som B2B-bedrifter kan bruke når kreativiteten uteblir.
Har bedriften en blogg, er det en fantastisk måte å drive trafikk til nettsiden på. Om ikke dere gjør det allerede, sørg for å dele alle nye artikler dere skriver via bedriftens Facebook-side. Disse artiklene bør være både hjelpende og nyttige for målgruppen. Trekk også gjerne frem gamle klassikere med jevne mellomrom – med en ny innsalgstekst og kanskje også ny tittel.
Les også: Thomas Moens beste Facebook-tips til B2B-bedrifter
Snubler du over en spennende artikkel eller video på
nett som er relevant for deg og kundene dine? Del den
på Facebook, og skriv en kort tekst om hvorfor den er verdt å ta en kikk på. Følgerne dine får relevant innhold, du får oppmerksomhet rundt bedriftssiden, og de som opprinnelig lagde innholdet setter sikkert pris på en shout-out. Kanskje gjør de det samme med deg i retur ved en senere anledning?
Fordelen med å være en B2B-bedrift er at også kundene deres har mange spennende prosjekter på gang. Hvorfor ikke trekke dem fram i rampelyset når de lanserer et nytt produkt, eller tegner en stor avtale? For kunden viser det at dere er en stolt samarbeidspartner, for de andre følgerne er det relevant bransjenytt.
En velkjent klassiker, som er langt vanligere for B2C- enn B2B-bedrifter. Det betyr ikke at ikke du kan benytte deg av strategien. Folk er glad i å vinne premier, og terskelen er lav for å delta. Et godt tips er å stille et spørsmål man må inn på nettsiden deres for å finne svar på – dermed driver dere trafikk. Bare sørg for ikke å direkte oppfordre til å tagge andre i kommentarfeltet; det er imot Facebooks konkurranseregler.
En fare ved mange B2B-profiler er at de kan bli i overkant upersonlige. Selv om det er snakk om bedriftsrelasjoner, liker vi likevel å se menneskene bak. Del gjerne øyeblikk fra kontoret, lærdom dere har plukket opp på seminarer, eller bilder fra selskapets sommerfest.
Noen ganger er innhold ikke nødvendigvis en to minutters video eller et helt blogginnlegg. Kanskje er det et enkelt tips som kan løse problemer kundene ofte deler med deg, eller bare en historie som belyser en typisk situasjon. Sett deg ned og formuler det i et kort innlegg, eller bruk telefonen til å filme en kjapp snutt som du poster direkte på Facebook-siden. Noen ganger er det sympatisk å vise en mer upolert side.
Hender det at du får en e-post i innboksen som skryter
av produktet deres, en kunde som stopper deg etter et seminar for å dele noen positive ord, eller en veldig hyggelig kommentar på sosiale medier? Dette er gode eksempler på veldig enkelt user-generated content, som passer perfekt å dele med jevne mellomrom.
Ikke bare beviser det for andre følgere at dere bidrar til noe positivt i kundenes liv, men det viser også den som delte det i utgangspunktet at dere virkelig setter pris på tilbakemeldingene.
Ønsker du deg et aktivt kommentarfelt, finnes det bedre måter å oppfordre til å legge igjen en kommentar enn et direkte «Lik og kommenter!» Still følgerne et spørsmål, eller be dem fylle ut det manglende ordet i en setning:
Dette fungerer best for bedrifter med en litt mer avslappet profil, men da fungerer det også veldig godt. Er det et sitat som alltid har inspirert deg? Et meme om bransjen som du fant på nett og ikke kunne la være å kjenne deg igjen i? Del det på Facebook! Treffer det deg, treffer det antakelig mange av følgerne dine også.
For å illustrere, avslutter vi med et sitat fra Seth Godin, som oppsummerer sosiale medier for bedrifter ganske treffende:
«Build it and they will come” only works in the movies. Social Media is “build it, nurture it, engage them, and they may come and stay.»