De fleste IT-relaterte bedrifter sitter med alle ressursene som trengs for å gjøre det bra på digitale kanaler. Likevel er ofte IT-bedrifter de som møter flest hinder på veien til suksess på disse plattformene. Derfor vil vi gi deg en liten oversikt over problemene du kanskje støter på i hverdagen, og løsningene på dem.
IT er bygget på tall og systematikk, god markedsføring er også bygget på dette. Men det oppstår ofte problemer når det flotte innholdet du deler, blir for teknisk for de du prøver å nå ut til.
Her er våre tips til hvordan du best kan løse dette problemet:
For å nå de potensielle kundene på deres premisser, må informasjonen både stykkes opp i mindre porsjoner og forenkles eller forklares på enklere måter. Kompliserte temaer kan gjøres lettere ved å visualiseres gjennom for eksempel infographics eller videoer.
LES OGSÅ: 5 enkle tips for å lage innhold kundene dine elsker
Det positive med all den kunnskapen du sitter på, er at du har alle forutsetninger for å skape verdi for den som leser, eller ser på. Det viktigste her er å finne ut av hvem dere selger til, og hva de kan.
Bidra til nye lyse ideer og skap verdi - ikke la folk sitte inne med kunnskapen sin. Få de ut i lyset!
Husk at folk bruker sosiale medier og inntar så mye informasjon gjennom nettaviser, podkaster og blogger, at de ofte drukner i inntrykk. Forsøk å gjøre bedriftens innhold så lett fordøyelig som mulig. Slik vil bedriften skille seg ut i flommen av informasjon kundene opplever daglig.
Det er både viktig og smart å teste ut om innholdet vil fungere for personasen deres. Du kan enten teste det på en gruppe personer som ikke sitter på deres faginnsikt, eller på de kundene du allerede har et godt forhold til.
Når du vet om det fungerer, kan du også tilpasse innholdet etter behov. Benytt gjerne det samme oppsettet neste gang dere kjører en kampanje eller har annen relevant informasjon å dele med kundene deres.
LES OGSÅ: 5 typer innhold som genererer leads
I stedet for å bruke opp energi og ressurser på å dele innhold du antar kjøperen vil ha, er det nødvendig å finne ut hvem kjøperne faktisk er. Det, og hva personas er, kan du lese mer om her.
Hovedpoenget er at så fort du kjenner kjøperen din så godt som mulig, vet du også hvor de er, når de er der, og hva de vil vite.
LES OGSÅ: TOFU, MOFU og BOFU: Hvordan tilpasse innhold til kjøpsprosessen?
Dette gjør jobben mye enklere når du skal finne ut hvilke problemer dere løser for kunden, men her er en liten sjekkliste:
Fokuser på problemet dere kan løse med deres produkter og tjenester. Det kan være nyttig å vurdere om guider til produktene deres kan være hjelpsomme for kundene. Ha gjerne en e-bok eller lignende, per problemstilling. På denne måten er det enklere å holde seg til ett tema, og kunden klarer enklere å følge med.
Tips: Få med support-avdelingen! Få dem til å skrive ned spørsmål de får fra kunden i en periode. Bruk denne listen til å lage blogginnlegg og annet innhold som dere vet at kundene deres lurer på. Slik kan dere også spare support fra mange samtaler om det samme temaet og spørsmål som går igjen.
De egenskapene ansatte i din bedrift har, er ofte veldig like de flinke markedsførerne sitter med! Her er noen av dem:
B2B i teknologimarkedet, med så mange konkurrenter, kan oppleves vanskelig. Metoden for å nå igjennom med din bedrifts løsninger må være kostnadseffektiv og samtidig faktisk nå de potensielle kjøperne. Godt innhold som støtter opp om produktene dere selger, og som samtidig øker kunnskapsnivået hos kjøperne, har derfor blitt alfa og omega.
For å treffe de bedriftene dere ønsker å nå, kan inbound marketing være en god løsning. Det gir muligheten til å plassere innholdet akkurat der kunden forventer å finne det, som også gir dem en grunn til å oppsøke dere for mer informasjon. Dere viser at dere kan løse problemenene deres og forklarer hvordan.