Når du driver med digital markedsføring er det viktig at du ikke glemmer nettsiden til bedriften. Mens innhold, annonsering og sosiale medier er viktig, er nettsiden selve ansiktet til bedriften din utad.
Frykt dog ikke! Vi skal gi deg våre beste tips til hvordan nettsiden din kan bli et fortrinn fremfor et hinder.
Ofte er det slik at en del bedrifter, særlig mindre bedrifter med en relativt smal målgruppe, kun har en nettside for å «være på nett». Denne har typisk stått uforandret en stund, og er verken spesielt nyttig eller spesielt veldesignet.
Har du et begrenset budsjett og selger hovedsakelig gjennom nettverk, er det selvfølgelig tilgivelig, men du går likevel glipp av store muligheter. En god nettside kan nemlig være en effektiv kilde til å generere leads.
Vanlige feil med nettsiden til norske bedrifter er:
Dersom for mange av disse punktene stemmer, er det veldig lett for potensielle kunder å forlate nettsiden din. Du vet sikkert selv at et fåtall av oss har særlig langt oppmerksomhetsspenn når vi er på nett. Virker noe uinteressant eller irrelevant, klikker vi oss videre.
Et smart sted å begynne når du skal oppdatere nettsiden din, er å kjøre den gjennom et automatisk testverktøy som HubSpots Website Grader. Da vil du få øyeblikkelig svar på hvorvidt siden din er:
Du vil i tillegg få flere direkte anbefalinger for hvordan du kan gjøre den bedre.
Dette er dog hovedsakelig litt tekniske anbefalinger, så du blir også nødt til å gjøre en vurdering selv, helst sammen med en webutvikler. Om ikke du kan webdesign vil det være ekstremt vanskelig å lage en god side. Her kan du benytte deg av frilansere, eller ta kontakt med et byrå.
Skal du forbedre nettsidens innhold, er det en del spørsmål du burde stille deg aller først:
Først når du har svar på alt dette burde du begynne å redesigne nettsiden din.
Et viktig prinsipp for nettsidedesign er at du aldri er ferdig. De beste bedriftene følger noe som heter vekstdrevet design, eller growth driven design på engelsk.
Vekstdrevet design går ut på at du jobber kontinuerlig med nettsiden din – gjerne gjennom sprint-perioder, slik du kanskje kjenner dem fra Scrum eller annen agil arbeidsmetodikk.
Fordelene med dette er mange. For det første er det rimeligere, siden du slipper å bruke store summer på ett stort prosjekt, men heller jobber litt etter litt. For det andre gjør det at du kan kaste deg rundt og endre på ting som ikke fungerer, mens du fremhever det som gjør det.
Her er det viktig at du bruker analyseverktøy for å kartlegge brukernes oppførsel på nettsiden din. Ved å ha nettsiden i HubSpot, eller bruke verktøy som Google Analytics, kan du få mye informasjon om dette. Du vil kunne få svar på:
Ut ifra det du oppdager her, kan du legge føringer for neste sprint, og gjøre små, inkrementale endringer. Har du en hypotese om at du kan få 10 prosent flere klikk dersom du gjør en tekstlenke til en visuell knapp og flytter den lenger opp på siden din? Prøv det ut!
Ved å gjøre slike små endringer over tid, vil du alltid ha en oppdatert, og ikke minst optimal nettside.
Du kan nesten tenke på nettsiden din som en del av salgsavdelingen. Ikke la den ligge og støve ned i fire år før du gjør endringer.