New Podcast Blog

Hvordan lage en god nettside for B2B-bedriften din?

Skrevet av Ben Davidson | Aug 5, 2020 10:00:00 PM

Når du driver med digital markedsføring er det viktig at du ikke glemmer nettsiden til bedriften. Mens innhold, annonsering og sosiale medier er viktig, er nettsiden selve ansiktet til bedriften din utad.

Med mindre du driver Arngren.net og gjør hesligheten til selve poenget, kan en innbydende, konverterende og relevant nettside utgjøre forskjellen mellom vekst og stagnasjon. Du ville ikke møtt opp til kundemøte iført en hullete t-skjorte og utvaskede jeans. Da burde heller ikke nettsiden din gi et inntrykk av uprofesjonalitet.

Frykt dog ikke! Vi skal gi deg våre beste tips til hvordan nettsiden din kan bli et fortrinn fremfor et hinder.

Hva er de vanligste feilene med norske bedrifters nettsider?

Ofte er det slik at en del bedrifter, særlig mindre bedrifter med en relativt smal målgruppe, kun har en nettside for å «være på nett». Denne har typisk stått uforandret en stund, og er verken spesielt nyttig eller spesielt veldesignet. 

Har du et begrenset budsjett og selger hovedsakelig gjennom nettverk, er det selvfølgelig tilgivelig, men du går likevel glipp av store muligheter. En god nettside kan nemlig være en effektiv kilde til å generere leads.

Vanlige feil med nettsiden til norske bedrifter er:

  • Den er visuelt dårlig designet.
  • Den er vanskelig å navigere.
  • Den har lav nytteverdi for kundene dine.
  • Den går tregt å laste inn.
  • Den fungerer ikke optimalt for mobile enheter.
  • Den har ingen konverteringspunkter for å sanke inn kontaktinformasjon.
  • Den fremstår generisk, uten å skille seg fra konkurrentene.
  • Den er mer fokusert på hva du ønsker å si enn hva kundene bryr seg om.
  • Få personer finner frem til den

Dersom for mange av disse punktene stemmer, er det veldig lett for potensielle kunder å forlate nettsiden din. Du vet sikkert selv at et fåtall av oss har særlig langt oppmerksomhetsspenn når vi er på nett. Virker noe uinteressant eller irrelevant, klikker vi oss videre.

Hvordan kan du forbedre nettsiden til bedriften?

Et smart sted å begynne når du skal oppdatere nettsiden din, er å kjøre den gjennom et automatisk testverktøy som HubSpots Website Grader. Da vil du få øyeblikkelig svar på hvorvidt siden din er:

  • Rask til å laste inn.
  • Optimalisert for å bli funnet gjennom Google (SEO).
  • Optimalisert for mobil.
  • Kryptert og trygg for dataangrep.

Du vil i tillegg få flere direkte anbefalinger for hvordan du kan gjøre den bedre.

Dette er dog hovedsakelig litt tekniske anbefalinger, så du blir også nødt til å gjøre en vurdering selv, helst sammen med en webutvikler. Om ikke du kan webdesign vil det være ekstremt vanskelig å lage en god side. Her kan du benytte deg av frilansere, eller ta kontakt med et byrå.

Hva burde en god nettside inneholde?

Skal du forbedre nettsidens innhold, er det en del spørsmål du burde stille deg aller først:

  • Hvem er målgruppen din? Hva vil de typisk ønske svar på når de besøker nettsiden din? Hva slags design appellerer til dem?
  • Hva er målet for nettsiden din? Skal du vise frem produkter? Bidra med fagkunnskap? Skal du ha en blogg? Hvor ofte skal den oppdateres?
  • Har du et tydelig USP (Unique Selling Proposition) – noe som skiller deg fra konkurrentene dine?
  • Hvilke konverteringspunkter skal du ha? Påmelding til nyhetsbrev? Til blogg? Nedlasting av produktdemonstrasjon? Påmelding til frokostseminar?
  • Hvilke ord og fraser ønsker du å fremheve, for å nå dem som søker på dem i Google?

Først når du har svar på alt dette burde du begynne å redesigne nettsiden din.

Vekstdrevet design – gjør redesign til en kontinuerlig oppgave

Et viktig prinsipp for nettsidedesign er at du aldri er ferdig. De beste bedriftene følger noe som heter vekstdrevet design, eller growth driven design på engelsk.

Vekstdrevet design går ut på at du jobber kontinuerlig med nettsiden din – gjerne gjennom sprint-perioder, slik du kanskje kjenner dem fra Scrum eller annen agil arbeidsmetodikk. 

Fordelene med dette er mange. For det første er det rimeligere, siden du slipper å bruke store summer på ett stort prosjekt, men heller jobber litt etter litt. For det andre gjør det at du kan kaste deg rundt og endre på ting som ikke fungerer, mens du fremhever det som gjør det.

Her er det viktig at du bruker analyseverktøy for å kartlegge brukernes oppførsel på nettsiden din. Ved å ha nettsiden i HubSpot, eller bruke verktøy som Google Analytics, kan du få mye informasjon om dette. Du vil kunne få svar på:

  • Hvilke sider er hyppigst besøkt?
  • Hvilke søkefraser leder flest folk til nettsiden din?
  • Hvor lenge blir de på de forskjellige sidene?
  • Er det enkelte sider som ikke blir besøkt?
  • Hvilke lenker blir klikket på?

Ut ifra det du oppdager her, kan du legge føringer for neste sprint, og gjøre små, inkrementale endringer. Har du en hypotese om at du kan få 10 prosent flere klikk dersom du gjør en tekstlenke til en visuell knapp og flytter den lenger opp på siden din? Prøv det ut!

Ved å gjøre slike små endringer over tid, vil du alltid ha en oppdatert, og ikke minst optimal nettside.

Du kan nesten tenke på nettsiden din som en del av salgsavdelingen. Ikke la den ligge og støve ned i fire år før du gjør endringer.