New Podcast Blog

4 livsfarlige feil du må unngå på din nettside

Skrevet av Camilla Tryggestad Visjø | Oct 14, 2019 10:00:00 PM

Nettsiden er live, all informasjonen er på plass og du lener deg tilbake i stolen. Det har vært en lang vei hit. Dessverre er det ikke over. Hva er det som virkelig stikker kjepper i hjulene og ødelegge hele brukeropplevelsen? Hva er feilene på en nettside som kan ta livet av konverteringen og sender fluktfrekvensen rett til værs?

 

 

 

1) Komplisert navigering og for mange menyer

 

Når man kommer til en nettside er det viktig at man umiddelbart ser at man har kommet til riktig sted og hvordan man går videre. Det må være enkelt å se hvordan man finner frem til relevant informasjon for nettopp seg.

 

Mange nettsider gjør feilen av å gi besøkende for mange valgmuligheter når de kommer til hjemmesiden. Det er ikke all informasjon som er relevant til en hver tid. For mange muligheter forvirrer brukeren og gjør at de heller finner en nettside med enklere navigering. Sørg derfor for at toppmenyen gjør det klart hvilke hovedkategorier besøkende har å velge mellom. Når de så har tatt et steg videre kan de få mer informasjon. Dette sørger også for at hver besøkende får valgmuligheter som retter seg mot deres interesser og stadie i kjøpstrakten.

 

Les mer om tilpassing av innhold til kjøpstrakten her.

 

 

 

 

På våre egne nettsider har vi valgt en enkel meny som tydelig leder besøkende videre til relevante undersider. Her vil de møte informasjon som er tilpasset hva de er interesserte i, samt kunne navigere seg videre til innhold som er ytterligere tilpasset. Besøkende som ønsker å lese om våre tjenester har helt andre interesser enn de som er på jakt etter ledige stillinger og en slik meny tar høyde for dette fra første stund.

 

 

 

2) Nettsiden laster for tregt

 

Besøkende på nett i dag har ingen tålmodighet. Hele 40 % av besøkende gir opp og går til en annen nettside om nettsiden bruker mer enn 3 sekunder på å laste (kilde). Vær derfor oppmerksom på lastetiden av hele nettsiden. Rekker du å trekke pusten dypt før all informasjonen er på plass så er den trolig for treg. Det finnes en rekke verktøy som kan hjelpe deg med å teste nettsiden som blant annet tar for seg hvor fort den laster. Vi bruker for eksempel HubSpot sin egen Website Grader. Her får du gjerne også tips til hva du kan gjøre for at lastetiden skal gå ned.

 

Et tips kan være å gå gjennom nettsiden på jakt etter bilder og video som er store. Se på muligheter til å endre disse slik at de ikke bruker opp unødvendig tid for den som ønsker å finne frem på nettsiden din.

 

 Les om tradisjonell webdesign vs. vekstdrevet webdesign

 

3) Bilder av dårlig kvalitet

 

Vi trekkes mot visuelle elementer på nett. Det er derfor mange går for nettsider med flott design og store bilder. Uansett hvordan du velger at nettsiden skal se ut er det viktig at du velger bilder av høy kvalitet. Bruker du små bilder, selv kun i blogginnlegg, vil disse strekkes og gjerne bli uklare. Det gir heller ikke noe verdi til besøkende om du bruker bilder som ikke passer til det du skriver om eller tilbyr.

 

Tydelige “stockphotos” som viser smørblide amerikanere i skjorte og slips, når du leverer byggetjenester, har ikke så mye for seg. Bruk relevante bilder som viser hva dere faktisk gjør eller hvordan produktet fungerer. Og sørg for å legge inn alt-tag slik at bildene er i tråd med unviersell utforming.


Trykk her for å lese mer om hvorfor nettsideprosjektet går til helvete

 

Disse jobber vel ikke hos deg? Da bør du heller ikke bruke et bilde av de på nettsiden. Stock photos representerer ikke bedriften eller dine ansatte. Bruker heller egne bilder slik at kunder kjenner seg igjen når de kommer til dere.

 

 

 

4) Brutte lenker eller for mange feilmeldinger

 

Besøkende forventer å finne mer informasjon gjemt bak lenken de klikker på. Det er derfor veldig viktig at du går igjennom lenkene på nettsiden din og sørger for at ingen er brutt. Får de for mange blanke sider eller 404-error vil de raskt forlate siden.

 

Se også om det er muligheter for å legge inn lenker til annet relevant innhold på nye steder slik at reisen gjennom nettstedet blir så naturlig som mulig. Det er opp til deg å lage en kjøpsreise for dine besøkende. Sørg for at lenkene underbygger dette og trekker personen lengre ned i kjøpstrakten.