...eller hater minst. Mange mener de helst ikke skulle blitt eksponert for kommersielle budskap i det hele tatt, men noen markedskanaler tas bedre i mot enn andre.
I følge State of Inbound-rapporten er dette markedskanalene vi (forbrukerne) foretrekker når vi skal motta et kommersielt budskap:
Hvorfor synes publikum det er greit med disse markedskanalene?
Man velger selv hva man vil eksponeres for. Man kan melde seg av e-poster, og på Facebook kan du i stor grad kontrollere hva slags innholds du ønsker å bli eksponert for.
Markedsførere har de siste årene blitt flinkere å tilpasse innhold til målgruppen. I annonseverktøyene til Facebook og LinkedIn kan man segmentere ned til minste detalj, noe som gjør det enklere å treffe med et spesifikt budskap. For eksempel så slipper folk uten barn å bli eksponert for bleie-annonser. Når det gjelder e-post så er gjerne e-post-adressen samlet inn for en grunn - kanskje kunden har gjennomført et kjøp og blir dermed fulgt opp med e-poster som gir tips rundt det vedkommende har kjøpt og kanskje tilbud på relaterte produkter.
Hvis du ikke mobiltilpasser innholdet du publiserer i 2016, vil du oppleve lavere konvertering på kampanjene. Alle leser e-post og sjekker sosiale medier på mobilen. Facebook og epost er blant de mest brukte appene på mobilen.
Epost er et viktig verktøy inbound marketing. Det brukes til å få mer trafikk og konvertering på det innholdet man lager. Ved hjelp av godt segmenterte e-postlister og gjennomtenkte workflows kan man sende leads lengre ned i kjøpstrakten ved å sende dem innhold som engasjerer. Når man jobber med epost, er det også viktig å bruke tid på analyse. Hva er åpningsraten? Hvor mange klikker på innholdet? Bruk tallene til å optimalisere prosessene og gi målgruppen godt tilpasset innhold som matcher med hvor de befinner seg i kjøpsprosessen.
Facebook og LinkedIn er gode kanaler for å tiltrekke seg leads. Både Facebook og LinkedIn har gode annonseverktøy med gode segmenteringsmuligheter. Dette gjør det enkelt å nå frem til riktig persona med et treffsikkert budskap.
Felles for de mest forhatte markedsføringskanalene er at du får et budskap i fleisen på en måte du ikke ønsker eller er forberedt på.