(Fotograf: Gina Evjen. Clarion Hotel Sign i Stockholm)
Mange bedrifter er naturlig trukket mot LinkedIn som en mer forretningsrettet plattform, og vi får dermed også ofte spørsmål om hvordan man best benytter seg av den. Når det gjelder sosiale medier er Takin Kroop en av de i Norge med mest peiling.
Vi har tidligere snakket med Kroop om både Facebook-annonsering og hvordan legge bedriftens Facebook-strategi. Denne gangen har vi tatt en prat med ham om hans erfaringer med LinkedIn-annonsering.
Her deler vi Takins beste tips, som du definitivt bør ta med deg om din bedrift vurderer LinkedIn-annonsering som del av sin strategi.
– LinkedIn er mest effektivt for B2B. Vi ser dessuten at personlige historier fungerer godt på LinkedIn, så om bedriften din kan tilføre mennesker verdi på ett eller annet vis, kan LinkedIn være et godt valg. Det er også den plattformen som gjør det enklest å komme direkte i kontakt med beslutningstakere.
Når det er sagt, opplever jeg ofte at LinkedIn er dyrt, men samtidig ikke alltid tilfører så mye mer enn det en billigere plattform ville gjort. Før du velger plattformen burde du altså være sikker på at den vil hjelpe deg å nå folk du ikke ville nådd ellers, og samtidig la kampanjen gå over flere flater. Finn ut hvilke KPI-er du skal nå via LinkedIn.
– Mange bedrifter oppretter en bedriftsside på LinkedIn og tenker at det er nok, men som med andre plattformer er du nødt til å være aktiv. Det vil si å dele innhold og kunnskap som er relevant for målgruppen. Profesjonelle karrierefolk ønsker ikke nødvendigvis å vite om nyheter i bransjen sin – det har de ofte allerede fått med seg. I stedet vil de vite hva nyhetene har å si for dem, og da er ditt eget perspektiv interessant.
Driver bedriften din hovedsakelig med salg som skjer via 1–1-kommunikasjon, ville jeg sett på InMail, som lar deg sende tidsriktige og private meldinger til prospektene du ønsker å snakke med. Funksjonen lar deg segmentert målrette disse beskjedene til nettopp dine idealkunder.
– En god annonse er kort, presis og går rett til poenget. Den er ikke flåsete, bruker ikke buzzwords, men sier heller hvorfor nettopp jeg skal klikke på den, lese artikkelen eller dele den i min krets.
– «Put your money where your results are». Som sagt er LinkedIn-annonsering ganske dyrt, sammenlignet med for eksempel Facebook, så øk budsjettet først om du ser at det gir effekt. Likevel kan det godt være at LinkedIn er en kanal det lønner seg for deg å annonsere på, fordi du når akkurat de du ønsker å nå, men her må man egentlig bare prøve seg frem.
Det er også en fordel å ha et budskap som går over flere kanaler, så ikke sett alt på LinkedIn. Vurder hele tiden om du får nok igjen av å investere i de enkelte kanalene.
– Jeg får ofte spørsmål om hvem som er best i ett land, innen ett felt, men hvorfor begrense seg? Det er langt flere utenlandske selskaper som gjør det bra, og særlig Adobe er et firma alle kan lære av, uavhengig av geografi og industri.
Når det er sagt synes jeg følgende er gode:
Det er også mange gode tips å hente fra Christoffer Bertilsson, som er en av Norges beste på LinkedIn. Jeg følger også med på LinkedIns egen Marketing Solutions Blog.
LinkedIn-annonsering passer perfekt inn som ledd i en større inbound-marketing-strategi – særlig med tanke på at inbound marketing egner seg spesielt godt for B2B-bedrifter. Med LinkedIns segmenteringsmuligheter fungerer plattformen som en effektiv kanal for å tiltrekke potensielle kunder. For å lære mer om hvordan du kan markedsføre deg smart på nett, ta en titt på vår gratis e-bok om inbound marketing: