Det kan være fristende å overlate hele prosessen til et byrå eller en leverandør, men sørg da for å vite hva du får inkludert i prisen. Noen byråer har kun fokus på estetikk i design av nettsider, men dette hjelper ikke nødvendigvis din bedrift. Design er faktisk noe av det siste du bør jobbe med.
Her har du en 10-punkts sjekkliste med viktige faktorer for en vellykket nettside og et godt redesign:
Start med å finne frem statistikk og data som forteller deg hvordan dagens nettside presterer. Se på alt fra besøkstall til rangering i søkeresultater. Denne kartleggingen er viktig for å se hvilke deler av siden som gjør det bra og hvor forbedrinspotensialet ligger.
Sett gode og målbare mål for nettsiden. Bruk statistikk og sett gjerne målene i tall. Et eksempel på en målsetning kan være å øke trafikken med 50% de neste 3 månedene. Sørg også for å sette opp konkrete tiltak som skal hjelpe dere med å nå målet.
Man foretar ofte et redesign med ønske om å forbedre resultatene fra nettsiden. Men hva med det som fungerer bra? Kartlegg hvilke deler av nettsiden som fungerer og ta med dette videre. Har du artikler eller undersider som er veldig populære, sørg for å ta disse med videre og ikke glem å omdirigere url-ene.
LES OGSÅ: Hvordan lage en god nettside for bedriften din?
Å analysere sine konkurrenter er en lur måte å finne ut hva både du og dine potensielle kunder synes fungerer. Se på alt fra designelementer til funksjoner, hent inspirasjon og finn ut hva som skal til for at du skiller deg ut fra dine konkurrenter.
Hva er dine Unique Selling Propositions? Kartlegg hva som gjør at dine potensielle kunder skal velge deg, dine produkter eller tjenester, fremfor konkurrentene. Dette vil gjøre det enklere å skape en nettside som generer leads og potensielt gir deg flere nye kunder.
Om du ikke har kartlagt hvem dine personas er enda, så bør dette gjøres før du setter i gang med et redesign. Det holder nemlig ikke bare at du synes nettsiden din er flott. Den må også fungere for dem du ønsker å nå – dine personas. Finn ut hva slags informasjon de ønsker først, hvilke funksjoner de trenger og hva slags design som appellerer til dem.
En flott nettside gir deg lite om den ikke er synlig. Husk å designe en nettside som fungerer like godt for dine potensielle kunder som for søkemotorene. Google har for eksempel en rekke faktorer som avgjør rangeringen til en nettside. Sørg for at Google er fornøyd med siden din og at du fokuserer på søkeord som gir deg den riktige trafikken til siden din.
LES OGSÅ:Tips til søkeoptimalisering på bloggen
Hva slags handling ønsker du at de besøkende skal foreta på nettsiden din? Sørg for å ha gode og tydelige calls-to-action (CTA), slik at den besøkende lett forstår hva du ønsker at de skal gjøre. Dette kan for eksempel være å laste ned en bok eller fylle ut et kontaktskjema for gratis rådgivning.
En nettside med mye innhold vil ofte ha høyere synlighet på nett enn sider med lite innhold. Man må samtidig sørge for at dette innholdet er relevant, innholder viktige søkeord/fraser, samt at det appellerer til dine personas. Ha en solid innholdstrategi for alt som publiseres på nettsiden og la innholdet generere nye leads for deg.
LES OGSÅ:4 tips til digitalt innhold som fungerer
I tillegg til de grunnleggende delene av en nettside, som forside, om oss, tjenester og kontakt, er det flere ting som kan løfte siden din. Blogging er en effektiv og god måte å ikke bare øke synlighet på, men også engasjere og kommunisere med dine personas. Landingssider og gode CTA-er er viktig for å genere leads og nye kunder. Sørg også for at nettsiden er mobiltilpasset, da dette er en viktig faktor for god rangering i Google.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 30. oktober 2015 og oppdatert 12.oktober 2017.