Takin Kroop har i en alder av 25 år rukket å etablere seg som en av de viktigste SoMe-guruene i Norge, og har blant annet hjulpet Petter Stordalen som sjef for sosiale medier hos Nordic Choice Hotels. Vi snakket sist med Kroop i januar, den gangen om hvordan legge en effektiv Facebook-strategi. Han satt inne med så mye nyttig kunnskap at vi har valgt å ta en oppfølgingssamtale om Facebook-annonsering. Her deler vi ekspertens beste tips for hvordan du best mulig utnytter de betalte delene av plattformen.
Det kan være vanskelig å vite hvor man i det hele tatt skal starte med Facebook-annonsering. Kroop deler derfor tre enkle tiltak for bedrifter som ønsker å få mest mulig ut av strategien sin:
Les også: Thomas Moens beste Facebook-tips til B2B-bedrifter
For å kunne bruke en forsvarlig mengde penger på Facebook-annonsering, er du nødt til å vite hva et salg faktisk er verdt for deg. Ved å bruke Ads Manager kan du se hva en konvertering koster deg, og da må naturlig nok ikke den prisen være høyere enn hva du tjener på salget. Du kan også selv velge om du vil betale for å vise annonsen til et visst antall brukere, for å få en viss mengde klikk, eller andre faktorer. Her kan prisen variere, avhengig av hvor vanskelig Facebook anslår målene vil være å oppnå.
Kroop understreker at du bør være mer redd for å betale for lite enn for mye. Facebook-annonsering er i praksis en eneste stor budrunde, og du vil automatisk by det lavest mulige beløpet i auksjonen for å vise annonsene. Betaler du derimot for lite, risikerer du at du ikke når ut til nok mennesker.
Han legger til at du i begynnelsen burde regne med å bruke litt mer enn det du vil lande på til slutt. Pengene vil gå til å eksperimentere, for å finne ut hva som fungerer best for deg. Selv A/B-tester han nesten alle Facebook-kampanjer, med forskjellig tekst, bilder og målretting, slik at han alltid ender opp med den varianten som har høyest konverteringsrate. Jo mer du lærer og optimaliserer, jo høyere blir den såkalte relevance scoren, som er en karakter på 1–10 over hvor relevant annonsen din oppfattes av dem som ser den. En mer relevant annonse vil påvirke både effektivitet og pris.
Det bringer oss over på Kroops siste og kanskje aller viktigste poeng – vit hvilke KPI-er som er relevante for at bedriften din faktisk selger. Mange som nettopp har startet med Facebook-annonsering legger altfor stor vekt på likes og ser reach (rekkevidde) som en isolert faktor.
Når det kommer til rapportering mener Kroop at du i større grad bør fokusere på andelenav de du når. Han forklarer:
«Det har ingenting å si hvor høy reach du har om du har en nettbutikk. Om jeg når 100 mennesker, og 90 av disse klikker på lenken min er jeg happy. Se heller på andelen av menneskene du når som faktisk gjør den handlingen du ønsker at de skal gjøre.»
Et annet KPI som er viktig å kikke på er frekvensen. Dette viser deg hvor mange ganger en bruker ser den samme annonsen, så om tallet er for høyt vil du fort oppfattes som masete. Dessuten bruker du annonsepenger på å nå folk som enten har klikket allerede, eller allerede funnet den uinteressant. Han forklarer at frekvensen helst skal ligge på én, selv om to eller tre går greit.
Takin Kroop har en veldig god og oversiktlig gjennomgang av nøkkeltallene for Facebook-annonsering på sin egen hjemmeside. Den er et utrolig godt neste skritt for deg som vil lære mer.
Vi snakker mye om organisk trafikk innen inbound marketing, og betalte annonser kan kanskje i utgangspunktet virke som det faller under outbound-kategorien. Det stemmer bare delvis. Facebook-annonser fungerer faktisk kjempegodt for å nå ut til relevante leads med innhold som er tilpasset deres interesser. Det er helt i tråd med personas-ideen, som handler om å finne dem som allerede er interesserte i stedet for å prakke annonser på så mange som mulig. Tenk heller på Facebook-annonsering som ett av mange verktøy du kan bruke til å gi inbound-kampanjene dine en ekstra vitamininnsprøytning.
Lyst til å lære mer om inbound marketing? Ta en titt på vår gratis guide for en effektiv lyninnføring!