Nettsiden er første mulighet til å gi et godt inntrykk, både til kunder og potensielle samarbeidspartnere. Når en nettside ikke gir svar på spørsmål en potensiell kunde måtte ha, eller er umulig å navigere seg frem på uten ekspertise, kan den skremme bort potensielle kunder og kontakter.
Dette kan faktisk direkte føre til tap av potensielle inntekter, ROI (Return on investment), samt negative assosiasjoner til merkevaret og bedriften din.
Det holder dessverre ikke å bare ha en nettside. Den må fungere for deg, dine kunder, og fremtidige kunder. En god nettside kan gi mengder med verdi i form av produktinformasjon, økt kunnskap om din bedrifts fagfelt og kundeinformasjon som både du og dine kunder kan nyte godt av. En sterk nettside kan derfor bli kjernen i markedsføringen til bedriften, om den benyttes riktig.
Her er en liste over de 12 feilene norske bedrifter gjør oftest, sånn at du unngår å gjøre de samme feilene selv:
Det absolutt største problemet norske bedrifter har hatt de siste årene, er at nettsiden deres bare “er der for å være der” - den har ingen funksjon, ikke noe mål å nå, og dermed veldig liten verdi.
Om nettsiden til bedriften din ble satt opp “for å være på nettet sammen med alle andre” en gang i tiden, har du min fulle medfølelse. Som en som har vært med på mer enn et par relanseringer av nettsider, vet jeg hvor frustrerende det kan være. Hovedfokuset, enten dere ikke har en nettside i dag, eller dere har en som sårt trenger omtanke, bør være å besvare følgende: Hva skal nettsiden oppnå, hvilke kunder (personas) skal den nå og hvilke bedriftsmål skal den bidra til å nå?
Poenget med det å ha mål klare for en nettside er å gjøre arbeidet enklere. Uavhengig av om den skal bygges fra scratch eller forbedres, sitter du garantert med en del spørsmål i forhold til hvilke undersider som skal finnes, hvor kunden skal tas videre fra dem, og hvor hovedfokuset bør være. Disse spørsmålene er mye enklere å besvare i det øyeblikket nettsiden har mål.Neste feil er en klassiker: Det eksisterer ikke noe analyseverktøy, eller analyseverktøyet er veldig enkelt og gir deg ikke den informasjonen du virkelig vil ha. Det er også enda en feil under dette punktet:
Verktøyene er implementert, men ingen sjekker rapportene. Når ingen har kontroll på hvilke deler av nettsiden som fungerer, hvilke blogginnlegg som genererer trafikk, eller hvilke undersider som kun har to besøk i måneden, sitter du essensielt på alle kortene men vet ikke hva du har på hånden.
Det som skjer om du så avgjør at nettsiden trenger nytt design eller bedre innhold, er ofte at eksterne konsulenter blir leid inn. De koster gjerne en del i timen, og når de i tillegg til å skape din bedrifts nye ansikt utad, må grave igjennom siste års statistikk for å finne ut hva som bør eksistere i neste versjon av nettsiden og hva som ikke har noen plass lengre, koster de enda mer.
Om du vil gjøre livet ditt og livet til alle andre enklere, overvåk tallene. Ha kontroll på hva kundene ser etter på nettsiden din, slik at du vet når noe må endres, før det er akutt.
Dette har blitt nevnt allerede, men “noe vi bare MÅ ha” er ikke enkelt å jobbe ut i fra.
Du bør tenke over dette:
Hvorfor skal du ha nettside?
Hvem snakker den til? Hva gjør den for deg? Hva er CTAs for undersidene? Har blogginnlegg/artikler noen verdi for andre enn bedriften selv, eller kan de plasseres på intranettet? Trenger du egentlig en 1000-ord lang avhandlingen om hvorfor det er viktig for dere å kildesortere, eller hadde plassen vært mer verdifull om den ble fylt med noe annet?
Hvorfor har du valgt den plattformen du har?
Ikke velg CMS bare fordi du har hørt om den. Velg plattform etter at du har skrevet ned en ønskeliste over hva som er viktig for deg, ellers ender du potensielt opp med helt feil CMS enn hva du er faktisk trenger.
LES OGSÅ: 10 vanlige spørsmål om HubSpot CMS
Hvem skal bruke nettsiden og hvordan?
Gir du kundene dine svar på det de vil vite? Gir du dem det svaret i et format de tar seg tid til å lese/se på? Kunne produktbeskrivelsene dine vært kortere? Definer hvilken personas de ulike blogginnleggene eller artiklene er til for, og hvem du skal nå med de forskjellige undersidene.
Noen bedrifter har funnet ut at kundene deres leser lite på nettsiden, men er aktive på Facebooksiden, og heller flyttet det viktige innholdet dit. Andre finner ut i en redesign-prosess at halvparten av undersidene ikke har hatt besøkende på to måneder. Andre igjen har flotte fakta og undersøkelser, men har ikke kunder med tålmodighet til å laste ned eller lese 100 siders forskningsrapporter. Poenget er at du må ha konkrete mål med hva nettsiden skal gjøre for deg, ellers taper den verdi, uansett hvor pen den er å se på.Det er veldig bra om ledelsen engasjerer seg i innholdet på nettsiden, men om de fokuserer mest på det de er interessert i å dele, og ikke like mye på hva kundene faktisk vil se, kan det hende de trenger litt hjelp når det kommer til avgjørelsene om nettstedet. Nettsteder som fokuserer for mye energi på hva dere internt vil ut med, har liten eller ingen funksjon for kunden.
Det er denne funksjonen intranett er til for. Nettsiden bør og må være der for at kunden skal få informasjonen som trengs for å fortsette i kjøpsreisen sin, og aller helst gi dem en grunn til å ta kontakt. Gi kunden innsikt, hold dem oppdatert, sett deg inn i hva de vil lese om til en hver tid og uansett hvor de er i kjøpsreisen, så passer du deg samtidig for å kjøre på med mengder av informasjon de ikke nødvendigvis har behov for.
LES OGSÅ: 4 tips til digitalt innhold som fungerer
“Design er viktigere enn funksjon” er et mye diskutert uttrykk. Dette stemmer ikke, og det finnes ekstremt få unntak hvor funksjon kommer over design hva nettsider angår. Nettsiden bør være mye mer enn et fint utstillingsvindu, den bør alltid gi noe mer enn kunden forventer å finne ved første øyenkast, fordi kunden ikke alltid selv er bevisst på hva hen trenger å vite.
For all del, et godt design kan være viktig, men i mange tilfeller bidrar det til å øke nettsidens lastetid. Det resulterer i at rastløse brukere mister interessen og at bedriften din fort går glipp av mulige kunder.
Derfor bør funksjonalitet og innhold prioriteres først, så kan du se på hvordan ting skal ha en rød tråd designmessig etterpå.
LES OGSÅ: 4 grunner til at folk forlater nettsiden din
Ikke dra punktet ovenfor for langt heller: Nettstedet ditt bør se bra ut, men det trenger ikke være på bekostning av funksjonalitet og godt innhold. Imidlertid bør alle bilder og illustrasjoner ha så høy oppløsning som mulig (og fortsatt være optimalisert for web så de ikke blir tunge å laste inn, selv på høyfjellet i påsken) og de bør alltid ha sammenheng med resten av designet og innholdet
Et designteam for web bør alltid bestå av en med grafisk kompetanse (for det visuelle), en med redaksjonell kompetanse (tekst, overordnet bilde), og en programmerer eller en fra IT med kodehode. Uten en av disse, kan nettsiden få mangler. Unntaket for dette er ofte at du velger rett system å bygge nettsiden på i forhold til hva dere trenger, men også hvilken kompetanse dere har på huset. Da er vi tilbake til punkt 3 igjen - velg riktig og bevisst fra starten av.
Dette er veldig ofte en feil som blir begått gang på gang av bedrifter innen fagområder med høyt kunnskapsnivå: IT-firma, oljebransjen, advokater, medisinske instutisjoner, og lignende. Til tross for at dere sitter med all kunnskapen, betyr ikke det at kunden deres gjør det samme. Man trenger ikke nødvendigvis forenkle alt innhold, men må kjenne sine personas og kanskje begrense antall fagtermer. I værste fall kan du miste kunden til Wikipedia midtveis i et blogginnlegg fordi han ikke aner hva du snakker om og må slå det opp.
Dette handler igjen om at nettsiden skal være laget for kunden, en plass hvor informasjonen kunde eller lead trenger og er lett å få tak i. Om du trenger hjelp med å se om innholdet fungerer, spør dine personas og be dem se over. I det øyeblikket de trekker sammen øyenbrynene i konsentrasjon kan du spørre dem hva de leser, og dermed vet du at der må noe potensielt forbedres.
Husk også at nettsiden bør synes i søkemotoren, ellers så vil veldig få besøkende finne veien til siden din. Mye innhold er bra for SEO, men relevans og at dine besøkende faktisk leser innholdet - det er viktigere.
Personalisering er ofte nøkkelen til konverteringer, derfor er cookies og registreringsskjema din venn. Tingen er at mennesker liker å bli sett. Det er mer sannsynlig at jeg kjøper noe av en bedrift som snakker “direkte til meg” enn at jeg kjøper noe av en kjempekjede som jeg ikke helt får noe forhold til. La oss se på et eksempel: Si at Frank er på jakt etter ny varmepumpe. Frank besøker nettsiden til Varmepumpe AS, leser innlegget “5 tegn på at du har funnet riktig varmepumpe” og legger igjen navn og e-post for å få tilsendt e-boken “Perfekt plassering av varmepumpe”.
Han leser denne, og neste uke åpner han nettsiden til Varmepumpe AS igjen, for å bli møtt av “Hei Frank! Vi kan hjelpe deg med å finne ut hvor varmepumpen bør plasseres hos deg. Ta kontakt med oss for gratis befaring.” Om du er Frank, hadde du tatt kontakt, eller klikket deg videre inn på produktene til Varmepumpe AS og ignorert oppfordringen? Nordmenn flest liker å vite hva de kjøper, og ofte også hvordan det fungerer, før de forplikter seg til noe. Dette betyr at alt du kan gjøre for å få dem litt nærmere å ta kontakt med din bedrift, gir deg et stort forsprang. Om du vil ha dette forspranget kan du personalisere på mange måter. En annen viktig faktor er at konkurrentene dine har mest sansynligvis ikke begynt med personalisering av nettsiden sin enda, og det hjelper ofte å være først ute.
Husk, du må gi leads en grunn til å fortsette å bli på nettsiden din. Oppmerksomheten til en ny lead er det viktigste du har. Frem til de kontakter deg bør du gi dem en grunn til å bli litt lengre på nettsiden, slik at de kanskje kommer ett steg lengre i kjøpsreisen. Call to action, eller CTA, er en flott måte å gjøre dette på.
En CTA må ikke nødvendigvis være “kontakt oss for mer informasjon”, men kan godt være “last ned den nyeste e-boken om dette her” eller “møt oss på frokostseminar neste uke - registrer deg nå!”. CTAs kan være så mangt, men de deler en viktig funksjon - de gir deg informasjon du ikke tidligere hadde om en lead, og da kan du gi dem en grunn til å besøke nettsiden din igjen.
Til tross for at antall besøkende er viktig, så er det viktigere hvem du faktisk får besøk av på nettsiden. Passer de inn i personas? Har de kjøpsevne og -vilje? Eller er de der fordi de ser etter noe helt annet, noe du kanskje ikke tilbyr en gang? Husk at selv om trafikk til nettsiden er viktig så er kvaliteten på trafikken viktigere.
Pass på at alt innhold på nettsiden kan relateres til det dere selger på en eller annen måte. Det trenger ikke å være snakk om akkurat det dere selger, men det bør eksistere en relasjon der. Om dere selger bildekk er det kanskje ikke like relevant å skrive fem bloggposter om fine gåstier i marka, for eksempel.
Folk flest sin foretrukkede vei til informasjon er ikke lengre biblioteket eller en stasjonær PC, men mobilen eller nettbrettet. Dette er grunnen til at mange designere nå har begynt å designe til mobil først, for så å bygge ut den mobile nettsiden om den blir åpnet på desktop.
Husk på at en del ting vil fungere dårligere på en liten skjerm. Fonter, farger, innhold, bilder, menyer og funksjoner bør alle fungere like godt på mobil, ellers forsvinner potensielle leads. En nettside kan se flott ut på desktop, og i verste fall se ut som malplassert vrøvl på mobil.
Her også har man muligheten for problemer med lastetid. Om dekningen er dårlig eller den delte WiFien ikke prioriterer mobilen til din lead, kan lastetid være alfa og omega for hvorvidt nettsiden din blir sett på eller lukket etter tre sekunder. Ideelt sett bør heller ikke innhold forsvinne selv om nettsiden blir åpnet på en mobil, men om det går på kompromiss av brukervennligheten, vurder hvilke undersider som kan fjernes eller settes opp i en mer minimalistisk versjon for å være mobilvennlig også.