Marketing automation har tatt markedsføringsverdenen med storm, men hvordan velger du den programvaren som er riktig for deg?
Marketing automation er en form for automatisert markedskommunikasjon, satt i system. Programvare for marketing automation gjør det enklere å tilby relevant informasjon til riktig person på rett tidspunkt. Ved å bruke marketing automation software kan du automatisk sende e-poster til leads og personalisere innhold til hver enkelt persona (din drømmekunde) uavhengig av hvor de befinner seg i kjøpsprosessen.
Det er vist at hele 75 prosent av bedrifter som tar i bruk en marketing automation-software ser positiv ROI innen ett år. Her er det med andre ord ingen tid å miste. Men hva bør du tenke over før du kjøper inn en ny løsning?
Alt for mange haster inn i kjøp av nye systemer uten å ha lagt et grunnlag først. Sett av litt tid til å definere prosesser som vil løse utfordringer du har i dag. Prosessene bør inneholde alle stegene involvert i produksjon, administrasjon, samt analyse av alle kampanjer.
Definer hva hver kampanje betyr for hver avdeling. Still dere selv spørsmål som:
Se over svarene og avgjør hva som er viktig før dere går videre.
Se etter et system som kan bistå både salg, markedsføring og kundeservice. Målet med marketing automation er å kunne samle all informasjon dere har om besøkende på nettsiden på ett sted hvor alle har tilgang. På denne måten blir det bedre kommunikasjon mellom avdelingene, og bedre prosesser for å lede de besøkende gjennom kjøpstrakten slik at de kan bli leads og etter hvert kunder.
Ikke gjør det hele for komplisert. Det er fristende å ta i bruk absolutt alt av data du får inn i systemet, men ved å holde fokus på de viktigste elementene kan du kommunisere mer målrettet med de du faktisk ønsker å nå. Ta med en oversikt over hvilken data og statistikk som er verdifull for deg, når du går i møter med potensielle leverandører. Når de viser deg systemet skal de kunne demonstrere hvor enkelt det er å få oversikt over de tallene som er viktigst for din bedrift. Sørg også for at det er enkelt å måle effekten av systemet og om det lønner seg.
Systemet må være enkelt å bruke. Med marketing automation kommer en rekke muligheter, men med muligheter kommer også økt kompleksitet. Som bedrift må dere være ærlige med dere selv om hva som trengs av funksjonalitet. Hvilke ressurser har dere tilgjengelige for å få dette til å fungere? Det vil være bedre å bruke en enklere plattform hvor dere får tatt i bruk alle funksjonalitetene, enn å sitte med et system hvor man kun kan bruke en eller to funksjoner, mens alt annet må gjøres i de gamle systemene.
Det vil alltid dukke opp spørsmål og problemstillinger som du kan behøve hjelp til. Det er derfor viktig at du har mulighet til å ta kontakt med noen som kan hjelpe – en som "alltid" er tilgjengelig. Undersøk derfor hva slags support og opplæring som tilbys. Kanskje finnes det også norske samarbeidspartnere og leverandører som kan hjelpe deg.
Les deg opp på systemet, finn ut hvor kjent det er, samt hvor utbredt det er rundt om i verden. De mest brukte systemene vil alltid ha mange tilbakemeldinger på nett som kan gi deg en pekepinn på om dette systemet passer for din bedrift. Du kan også ta i bruk sammenligningstjenester for å finne den løsningen som passer din bedrift best. Få gjerne en oversikt over hva som finnes før du går i møter med leverandører.
G2 Crowd er et eksempel på en gratistjeneste som enkelt lar deg sammenligne ulike software for marketing automation. Nedenfor ser du en oversikt over ulike løsningers ytelse, basert på data fra G2 Crowd.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 8.mars 2016, og oppdatert 13. juli 2016 og 9. januar 2018.