Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Nyheter i Inbound > 1 av 4 B2B-selskaper får bedre resultater av markedsføring under korona

1 av 4 B2B-selskaper får bedre resultater av markedsføring under korona

Mange trykket inn gassen da koronaen traff - og det ser ut til å ha lønt seg. 

2. mars lanserte vi Norges største og mest omfattende undersøkelse av B2B-markedsføring noensinne. 716 B2B-selskaper har svart på undersøkelsen.

– Vi vet egentlig veldig lite om hvordan norske B2B-bedrifter markedsfører seg og hva som kjennetegner de som lykkes. Det ville vi gjøre noe med, og lagde derfor denne undersøkelsen, i samarbeid med Markedsføringsforeningen i Oslo, sier salgs- og markedssjef Camilla Tryggestad Visjø. 

I undersøkelsen kartlegger vi blant annet hvordan korona har påvirket markedsføringen.

1 av 4 satser mer på markedsføring

Dette svarer bedriftene på spørsmålet om korona har påvirket hvor mye de har satset på markedsføring: 

Skjermbilde 2021-03-10 kl. 19.01.02– Vår erfaring etter å ha snakket med en rekke B2B-selskaper i året som har gått er at veldig mange har skjønt og benyttet anledningen til å satse på markedsføring og generelt digital tilstedeværelse. Noen har sittet på gjerdet en stund og opplever at man endelig har tid, mens andre blir tvunget til å ta steget. Så har man selvfølgelig også de som rett og slett ikke har mulighet til å satse fordi forretningen blir hardt rammet, sier salgs- og markedssjef i Inbound, Camilla Tryggestad Visjø. 

Webinar: Markedsføring i krisetid

– Oppnår konkurransefortrinn 

Bedriftene ble også spurt om koronaen har påvirket resultatene av markedsføringen: 

Skjermbilde 2021-03-10 kl. 19.07.18Nesten like mange sier de oppnår bedre resultater som andelen som satser mer. 

– På den ene siden er jeg overrasket over at såpass mange opplever dette. På den andre siden er det kanskje ikke så rart. Når mange er nødt til å kjøre sparebluss, kombinert med at vi alle tilbringer mer tid på nett - er det enklere å stikke nesen frem. Det blir rett og slett et konkurransefortrinn. Mer oppsiktsvekkende synes jeg dog det er at såpass mange (drøye 20 %) ikke vet hvordan resultatene er påvirket, sier Camilla.  

Nysgjerrig på mer?

I undersøkelsen kartlegger vi en rekke andre områder - blant annet hvilke markedsaktiviteter bedriftene gjør, og hvilke som gir best resultater. Vi ser også på hvordan resultater måles, og vi graver i hva som skiller de som lykkes fra de som ikke gjør det.

Du kan se alle funnene ved å laste ned rapporten: 

b2b-markedsforing-rapport

Sebastian Krogh Eidbo

Sebastian er en av Inbounds eminente tekstforfattere. Han har en bachelor-grad i kreativ skriving, journalistikk og markedskommunikasjon fra Westerdals. Han er publisert forfatter med glimt i øyet og øre for språk, og prøver nå å bevise at bedriftsblogging ikke er nødt til å være en grå og traurig affære.

Se relaterte artikler

Ny daglig leder for Inbound

Tiril Johansen Gudevold tar over stafettpinnen etter gründer Tor...

Pangstart for Inboundpodden

Norges første podcast utelukkende om vekst og markedsføring for...