– Vi er jo skapt for å utfordre det etablerte. Da trenger vi proffe markedsførere med litt guts, sier markedssjefen i Aize.
Teknologiselskapet Aize er et oppstartsselskap utenom det vanlige. Med tyngde fra Aker, kombinert med ungdommelig eventyrlyst, har Aize vært et friskt pust for en tradisjonspreget, kapitalintensiv industri. I dag har de kontorer i Norge og Skottland, med ansatte fra alle verdenshjørner.
Selskapet er blant annet involvert i det kommende Noaka-feltet i Nordsjøen, hvor de utvikler programvare som digitaliserer planlegging og gjennomføring av byggingen. Dette innebærer at Aize lager såkalte digitale tvillinger, som gir alle relevante aktører en reell oppfatning av prosjektets tilstand.
Snart kan det bli slutt med dårlig datahåndtering og utdatert informasjon i store industrielle prosjekter. Bedre brukeropplevelser, mer presise data og mer effektivt samspill er bare noen av fordelene ved å ta i bruk en digital tvilling.
Inbound har fått være med nesten helt fra starten. Vi har tatt en prat med markedssjef Trine Bratt Stølsnes, som har spilt en nøkkelrolle i samarbeidet siden det ble inngått høsten 2020.
Les også: Slik fungerer et samarbeid med Inbound
Bygger synlighet i oppstartsfasen
– Aize er fortsatt i oppstartsfasen. Vi bygger nå selskap og merkevare parallelt. I første omgang handler det om å være synlig, skape troverdighet og kredibilitet – og ikke minst være attraktive for nye og eksisterende kolleger. Etterhvert vil det bli et større fokus på salgsutløsende aktiviteter, sier Trine.
Inbound bidrar blant annet med strategisk sparring på markedsstrategi, og operative aktiviteter som videoproduksjon, sosiale medier, design og utvikling av nettside, rekrutteringskampanjer og annonsering.
– Det er en litt utfordrende prosess for begge parter, siden vi går opp forretningsstrategien samtidig som markedsstrategien. Men det er veldig verdifullt å få støtte i prosessen på en strukturert og god måte.
Løser kompleks markedsføring
Uten en markedsavdeling av særlig størrelse, gikk Trine på jakt etter et byrå.
– I en oppstartsfase er det ikke mange interne ressurser å spille på, så da syns vi at en hybrid markedsavdeling er en fin løsning. Jeg er imponert over hva Inbound har fått til de siste årene. De er fremoverlente, strukturerte og ikke minst profesjonelle. Men det jeg liker aller best er at de er gode relasjonsbyggere som ser på oss med nye øyne. Det skaper en god dynamikk når vi jobber sammen.
Det nytter ikke å bruke maler for å markedsføre en innovatør som Aize: Produktene og løsningene er state-of-the-art, og kulturmanifestet deres har et eget avsnitt om agurk (bare se selv). Alt dette kan være krevende å markedsføre, særlig når man jobber med en ekstern partner.
Samarbeidet med Inbound innebærer at Aize har tilgang på et fast team, bestående av prosjektleder, teamleder, digitale markedsførere, rådgiver, videoprodusent, designer og en tekstforfatter med ingeniørbakgrunn.
Forutsigbarhet er mangelvare for eventyrere, så Aize har stor nytte av å ha et stødig apparat i ryggen.
– Vi opplever at teamet forstår oss godt, og det gjør at de evner å utfordre oss på en god måte. Det er en styrke for oss at vi har samarbeidspartnere som også kan sette seg inn i våre utfordringer, sier Trine.
275 nye kontakter og 50 000 besøkende
På seks måneder har Inbound blant annet hjulpet selskapet med å drive trafikk til nettsiden. Nettsiden hatt fått 50 000 visninger og det er kommet inn 275 nye kontakter, mye takket være webinarer.
Karrieresiden "meet the aizers" troner høyt i toppen over de mest populære sidene, og det er ikke tilfeldig.
– Fokuset på employer branding har vært nødvendig for å lykkes med de store rekrutteringsambisjonene våre. I dag er vi omtrent 130 ansatte og skal runde 200 innen året er omme. Å treffe våre fremtidige kolleger er som all annen lead-generering; du må treffe dem med relevant og riktig innhold i rette kanaler, sier Trine.
– Elsker HubSpot
Etter å ha jobbet med Inbound i seks måneder, har Aize skaffet seg mange erfaringer med bruk av eksternt byrå. De har også fått erfare mulighetene som ligger i HubSpot.
– Personlig elsker jeg HubSpot. Det er intuitivt, enkelt og greit. Nå benytter vi HubSpot for både markedsføring, salg og web, så mer sømløst blir det vel ikke. Vi har fremdeles mye å gå på for å utnytte alle mulighetene det gir, men vi er godt i gang, sier Trine.
Nettopp HubSpot er en av de viktigste merverdiene teknologiselskapet har fått gjennom samarbeidet med Inbound.
– Vi får tilgang på bestepraksis etter mange års erfaring med kunder som har hatt suksess med markedsføringen sin. Samtidig har vi fått en sparringspartner som ser oss med et nytt blikk, som også har ekspertise på HubSpot.
– For Inbound er Aize en spennende kunde å jobbe med, både fordi de tør å tenke nytt og fordi de er så lidenskapelig opptatt av kulturen sin. De er en skikkelig dynamisk gjeng som har satt seg som mål å drastisk endre en litt tungrodd industri. Det er en reise vi synes det er veldig givende å bidra inn på, sier Guro Ekrann Esposito, rådgiver og leder for Aize sitt team hos Inbound