Hele ideen bak inbound marketing er å sette kunden i fokus. Da er noe av det viktigste du kan gjøre å personalisere markedsføringen direkte mot dem du ønsker å nå.
Gjennom skjemaer, cookies, og annen teknologi som lar deg lære om dem som er interesserte i det din bedrift tilbyr, har du muligheten til å tilpasse innholdet direkte til leseren. Dette er en av grunnsteinene i inbound-metodikken, og her skal vi ta for oss fem måter du kan bruke informasjonen til å skreddersy markedsføringen for dine potensielle kunder.
En call-to-action er knappen som skal friste leseren til å bytte litt kontaktinformasjon mot innhold, og er nøkkelen for å lede folk nedover i kjøpstrakten. Da er det også ekstremt viktig at den faktisk appellerer. Et studie gjort av Hubspot viste at personaliserte CTAer ga hele 42% bedre resultater enn generelle varianter.
Gjennom Hubspot eller andre tilsvarende plattformer kan du lett endre CTAen som dukker opp for leseren, basert på nivå i kjøpsreisen, persona, bosted, hva han har vist interesse for tidligere, eller hva du nå måtte mene er mest relevant.
Dette er det vi kaller "smart content" når vi først skal bruke fagbegreper. Da tilpasser du ikke bare en liten knapp, men hele innholdet på nettsiden din. Det kan være små justeringer, som at banneret ønsker leseren velkommen ved navn, eller større endringer som å vise helt forskjellige nyheter og blogginnlegg avhengig av leserens interesser. Du kan også bruke A/B-testing i kombinasjon med dette, for å se hva som vekker mest engasjement.
Det fine med smart content er at det er nyttig for både selger og kjøper. Du konverterer flere siden innholdet blir mer fristende for hver person som er inne og ser, og samtidig blir nettsiden mye nyttigere for leseren når den automatisk vet hva denne personen har lyst til å lese om.
En klassiker er å tilpasse e-postene du sender ut for å bli mer personlige. Å starte en e-post med "Hei, [fornavn]!" har allerede rukket å bli en klassiker. Gjennom verktøy som personalization tokens kan du legge inn brukerens navn i tittelfeltet også, og erstatte det med et annet ord dersom navnet ikke er tilgjengelig.
Det ikke like mange tenker på er å være personlig selv også. Kanskje like viktig som å bruke kundens navn, er å bruke ditt eget. Ved å signere e-posten med navn, bilde, og kontaktinformasjon, fremstår du som et menneske og ikke bare en spam-robot. I tillegg øker det troverdigheten din veldig mange hakk når du gir folk muligheten til å følge opp med deg personlig.
Og du? Ta også en titt innom 5 tips til selgende nyhetsbrev som fungerer for å se hvordan en personalisert e-post faktisk ser ut.
Workflows, også kjent som marketing automation, er navnet på et automatisk e-postløp som tilpasser seg mottakeren. Du melder først en potensiell kunde inn i en workflow når de utfører en handling, som for eksempel å laste ned en e-bok fra nettsiden din. Gjennom enkle verktøy kan du nå automatisk sende dem e-poster tilpasser hva slags person de er, hva de har vist interesse for, og til og med hvordan de har reagert på tidligere e-poster.
Hvis et lead trykker på en link, kan du følge opp med forslag til videre lesning. Hvis linken ble stående uklikket kan du sende en påminnelse, eller noe annet du tror kan vekke interessen til live igjen. Bare husk – det er en hårfin grense mellom å være hjelpsom, og å bare være masete.
For at alt dette skal fungere er du avhengig av å lære så mye du kan om et lead. I inbound marketing gjøres det i stor grad gjennom skjemaer dine potensielle kunder fyller ut, og bytter informasjon om seg selv mot premiuminnhold. Ved å bruke smart forms, husker cookies i nettleseren hva kontakten din allerede har svart på, og stiller andre spørsmål neste gang.
Dermed kan du grave litt dypere når et lead har svart på noen grunnleggende spørsmål, og gradvis bygge tillit. Jo mer fristende premiuminnhold, jo dypere kan du grave. Så bruker du den nye informasjonen til å videre personalisere markedsføringen din i andre ledd.