Suksessfull markedsføring er avhengig av å trigge relevante handlinger til riktig tidspunkt, basert på et leads historikk. Hva de har vært interessert i, hva de har klikket på og hvor de befinner seg i kjøpstrakten. Man ønsker å kommuniserer riktig type innhold for å føre leadet videre mot et kjøp. For å ikke bruke all din tid på å følge opp leads kan det være lurt å ta i bruke marketing automtation og workflows.
Ved bruk av marketing automation er du avhengig av at systemet trigges i de riktige tilfellene. Dette styres ved hjelp av workflows (arbeidsflyt), en automatisk prosess som utfører handlinger basert på en kontakts aktivitet eller andre kriterier av spesiell interesse.
Tar du i bruk marketing automation og workflows har du et system for blant annet å:
Workflows vil kunne hjelpe deg å konvertere leads til kunder. Det er derfor viktig at du har etablert en markedsplan som gir deg en god strøm av leads. Hvis ikke vil du raskt stå uten noen å følge opp. Er du ikke helt sikker på hvordan du gjør dette kan du lese mer om inbound marketing før du går videre.
Inbound marketing-workflows kan være riktig valg for din bedrift dersom:
Setter du opp workflows til å styre enkelte markedstiltak, sørger du blant annet for at leads mottar riktig informasjon til riktig tid. Det er spesielt gunstig dersom kjøpsprosessen er lang eller leadet er langt unna en beslutning. Slike workflows er ikke spesielt vanlig i Norge ennå, men det er ikke vanskelig. Kommer du i gang med dette kan det raskt gi stor verdi til bedriften.