Enhver bedrift med respekt for seg selv trenger et godt CRM-system. Uten blir det fort veldig utfordrende å holde oversikt over alle kontakter og tidligere interaksjoner med dem. Spørsmålet blir heller hvilket alternativ du burde velge. I dette innlegget vil jeg gi en innføring i HubSpots CRM-verktøy, forklare fordeler og ulemper, samt belyse de viktigste forskjellene mellom HubSpot CRM og andre alternative systemer.
Det første du blir møtt av i CRM-systemet er dashboardet ditt, der du får en lettfattelig oversikt over salgspipeline, aktivitetsnivå og andre KPI-er du velger selv. Denne kan enkelt modifiseres ut fra dine egne behov.
E-post er en svært viktig del av verktøykassen til enhver moderne selger. HubSpot er bygget for å fungere sømløst sammen med Gmail og Outlook, og logger automatisk all interaksjon du har hatt med hver kontakt (det samme gjelder forskjellige bedrifter). Når du skriver en ny e-post, vil du få opp kontaktkort med full logg på høyre side av skjermen, og e-posten lagres automatisk som en del av den med mindre du velger å avkrysse boksen for logging. Du kan enkelt flytte informasjon fra CRM-systemet direkte inn i e-posten, og du kan lett følge med på når den åpnes.
I selve CRM-systemet kan du sette notifikasjoner til deg selv for å følge opp kontakter på en viss dato, og du vil få en e-post som påminnelse når tiden er inne. Du kan lett organisere alle prospektene etter når du sist tok kontakt med dem, og lage snarveier til lister over forskjellige kriterier du ofte trenger å følge med på.
Alle salgsmuligheter kan spores i deals-oversikten, som fungerer med et enkelt klikk-og-dra-grensesnitt. Altså trekker du simpelthen en blokk som representerer et mulig salg fra «kvalifisert for kjøp»-kolonnen til «avtalt presentasjon»-kolonnen, og så videre, ettersom salget utvikler seg.
Det er også lett å samkjøre med andre selgere, ettersom du bare slenger inn en kommentar med «@brukernavn» på relevant sted i CRM-verktøyet for å sende dem en automatisk notifikasjon på e-post.
Ønsker bedriften flere funksjoner som e-post-maler eller lead flows, kan det skaffes gjennom det utvidede salgsverktøyet, og markedsføringsavdelingen kan også inkluderes via Marketing-verktøyet. Det er altså store muligheter for et helhetlig system som samkjører salg og markedsføring.
Som nevnt allerede i ingressen passer naturlig nok HubSpot bedre for noen bedrifter enn andre. Det er nemlig ikke det aller mest avanserte verktøyet på markedet. Dersom bedriften din har veldig kompliserte salgsprosesser og har behov for en mengde forskjellige integrasjoner, kan det være at alternativer som for eksempel Salesforce og SuperOffice vil fungere bedre.
Her snakker vi om funksjonalitet som timeregistrering, prosjektstyring og ferdig integrasjon med økonomisystemer.
Det HubSpot først og fremst kan tilby er et veldig brukervennlig, selgerorientert verktøy, hvor grunnfunksjonaliteten er helt gratis. Derfor er HubSpot ofte det beste valget for SMB-markedet, mens de største bedriftene kan ha behov for noe annet. Enkelhet er ofte den beste garantien for at verktøyet faktisk blir brukt slik det skal.
Vi har ingen faktiske tall på hvor mange norske bedrifter som bruker HubSpot CRM, men kan bare av egen erfaring fortelle at vi blir stadig oftere kontaktet av norske bedrifter som har begynt å bruke systemet. Grunnen til at vi vet så lite er at systemet er relativt nytt – det ble først lansert i 2015 (samme året Inbound Group ble startet).
HubSpot CRM finnes i dag i seks ulike språkdrakter, men foreløpig ikke på norsk.