Har du allerede publisert alle de gode ideene du har hatt for bedriftsbloggen? Fortvil ikke, vi lærer deg hvordan du kan komme opp med nye bloggideer – og hvordan du skriver fengende bloggtitler.
Dette er kanskje det vanskeligste i hele prosessen. Men, vi lover deg at herfra går det bare oppover. Om du står fast: tenk på kundene bedriften din ønsker å selge til, også kjent som personas;
Nå som du har et tema, gå nærmere inn på det. Del det opp i flere undertema dersom det gjør det enklere, slik at du kan generere ti ideer ut fra en generell bloggtittel fremfor denne ene ideen.
For eksempel: Har du en bloggidé om å se nærmere på bedriftens markedsføring gjennom sosiale medier, hvorfor ikke spesifisere enda mer slik at du ender opp med bloggtitler som “10 måter å promotere ditt innhold på Facebook” eller “5 tips for promotering på LinkedIn”.
Les også: 7 gode grunner til at norske bedrifter må blogge
Selv om bloggtitlene ovenfor ikke er spesielt tidsrelevante, kan det være lurt å tenke over om det er mulig å være mer tidsaktuell. Eksemplene ovenfor kan gjøres enda mer spesifikke ved å legge til et årstall, eksempelvis “10 måter å promotere ditt innhold på Facebook i 2016”. Da har du plutselig enda flere titler ut i fra den ene ideen.
Vanligvis er det flere ulike personas - dine ideelle kunder - man ønsker å nå ut til med sin blogg. Mange av de kan likevel være interessert i samme tema, selv om det ikke nødvendigvis er samme vinkling på temaet som er interessant for alle. Derfor, lag ulike vinklinger rundt ett tema slik at du kan nå ut til ulike personas uten å måtte komme opp med ett nytt tema for hver personas.
Ja, det er faktisk lov å inkludere negative titler på bloggen. Faktisk er det ofte disse som tiltrekker seg flest lesere. Istedenfor å skrive “10 måter å promotere ditt innhold på Facebook som vil gi suksess” kan du forsøke med “Disse 10 Facebook-fellene må du unngå”.
Les også: 8 tips til hvordan blogging gir leads
En gammel bloggpost behøver ikke nødvendigvis støve bort og falle i glemmeboka. Gi den heller et nytt format og skap ny interesse rundt temaet. En tittel som “Den ultimate guiden til suksess med inbound marketing” kan bli til “Sjekkliste: Guide til suksess med inbound marketing”.
Nå som du sitter med en stor bunke bloggideer og titler er det på tide å rydde opp i kaoset.