New Podcast Blog

Vurderer du å jobbe hos oss? Da bør du se her!

Skrevet av Andrea Grøndal Berg | Aug 9, 2020 10:00:00 PM

Er du på jakt etter ny jobb innen markedsføring, har du sikkert merket at det er mange om beinet.

Digital markedsføring er populært – ikke så rart, i og med at det er sånn du får produktene dine ut til folk i 2020. Blir ikke mye markedsføring om ikke du er på nett, si.

Har du funnet fram hit, har du antakeligvis vurdert å søke jobb hos oss. Denne siden er satt opp for at du skal kunne lære mer om hvordan vi jobber, hvilke stillinger som finnes her, og noen generelle råd om hvordan du kan bli en mer attraktiv søker.

 

Hva jobber vi med i Inbound?

Inbound har vært gjennom en del endringer siden vi startet opp (som Inbound Group) i 2015. Mens fokuset hele tiden har vært på digital markedsføring gjennom inbound-metoden, har vi underveis funnet en nisje som byrået for små og mellomstore B2B-bedrifter som ønsker å vokse.

Ikke alle kundene våre faller inn under den kategorien, men det er definitivt en stor overvekt av dem. Det betyr at når du jobber hos oss, blir du kjent med en del bransjer du neppe kunne mye om fra før. Noen eksempler er:

  • Lager og logistikk
  • Dører og inngangsløsninger
  • Datasikkerhet for bedrifter
  • Rekruttering av selgere

I praksis betyr det at du kommer til å begynne å legge merke til mange ting som var usynlige for deg før, og du kommer til å få noen overraskende riktige svar i Trivial Pursuit.
Så, hvordan jobber vi med disse?

 

Slik jobber vi i Inbound

Inbound har en temmelig flat struktur, noe som kommer ganske naturlig i og med at vi kun er rundt tjue ansatte. Det er et lite miljø, der alle kjenner alle godt. Verdiene våre, særlig den siste, understreker dette:

  • Vi begeistrer våre kunder gjennom verdi og opplevelse.
  • Vi er nysgjerrige fagnerder og jakter alltid forbedringer.
  • Vi er stolte av hvem vi er og hva vi gjør.
  • Vi bryr oss om hverandre, våre kunder og våre omgivelser.

Likevel må det jo være en viss struktur for å få sjappa til å gå rundt, og vi kan grovt sett dele inn markedsføringsrollene i fire:

  • Rådgivere
  • Digitale markedsførere
  • Innholdsprodusenter
  • Prosjektledere

Stort sett jobber vi i faste team, satt sammen av én teamleder, mellom én og to digitale markedsførere, én tekstforfatter, én videoprodusent, én prosjektleder og en designer/utvikler.

 

 

 

Hva gjør en rådgiver?

Rådgiverne er de som legger strategien, og er i jevnlig kontakt med kundene. Denne rollen krever strategisk markedsføringskunnskap, og noen solide people skills. Det er gjerne denne personen som har det overordnede ansvaret for markedsstrategien til kunden. 

Typiske oppgaver vil være å lede workshopper og rapporteringsmøter med kundene, planlegge oppgavene til resten av teamet, og å vurdere resultatene samtidig som du foreslår nye tiltak basert på dem. Du har også ansvaret for å gjennomføre en god strategifase når nye kunder kommer inn på teamet ditt. Her kartlegges blant annet  målgrupper, kjøpsreiser og posisjonering for kundene våre – men du vil få god hjelp av de andre rollene der deres ekspertise trengs.

For deg som er strategisk, sosial, strukturert og ser det store bildet, er dette stillingen for deg.

 

Hva gjør en digital markedsfører?

Digitale markedsførere utgjør den operative grenen av Inbound, og jobber mye med blant annet annonsering og publisering av innhold. Det er en litt mer introvert rolle, som krever at du er detaljorientert og holder deg oppdatert på digitale kanaler og muligheter. Du må likevel mestre og like kundedialog, og være med i workshopper og møter. 

Du kommer for eksempel til å sette opp annonser i Google, Facebook og LinkedIn, definere publikum for dem, poste nye artikler og videoer på sosiale medier, og gjøre søkeordanalyser for å kartlegge hvilke søkeord kunden burde forsøke å rangere på. Du må også være dreven på HubSpot, som er portalen vi bruker for å organisere alle tiltakene våre.

For deg som synes de nye digitale mulighetene er det mest spennende med markedsføring, kan dette være jobben for deg.

 

Hva gjør en innholdsprodusent?

Innholdsprodusentene kommer i flere varianter – hovedsakelig tekstforfattere og videoprodusenter. I tillegg har vi et par utviklere/grafiske designere, som jobber med nettsider og grafisk utforming av annonser og innholdet til tekstforfatterne.

Som innholdsprodusent er du involvert i det strategiske arbeidet når det involverer innhold. Vanligvis vil store deler av innholdsideene komme fra ditt hode. Ellers består jobben din i stor grad av å skrive blogginnlegg og andre tekster, basert på egen research eller innspill fra kunden. Jobber du som videoprodusent er du ofte ute i felten for å filme, for så å redigere tilbake på kontoret.

Viktige egenskaper som innholdsprodusent er kreativitet, og evnen til å raskt sette deg inn i fremmed fagstoff.

 

Hvordan kan du sikre deg drømmejobben innen markedsføring?

Kjenner du at Inbound kunne vært noe for deg? Flere av våre medarbeidere har skrevet artikler om hvordan du kan sikre deg drømmejobben som markedsfører:

4 tips til å få drømmejobben innen markedsføring (som du ikke lærer på skolen) er skrevet av vår nåværende fagansvarlig og kundeansvarlig Andreas – som har vært her nesten siden begynnelsen.

Hvordan få din første jobb som nyutdannet markedsfører? er en (omfattende!) artikkel av Julia, som er digital markedsfører.

Trenger du tips til å oppdatere CVen, skrive søknad, eller skaffe deg erfaring som skiller deg ut fra mengden, anbefaler vi på det sterkeste at du leser begge to.

 Vi er alltid på jakt etter å bli kjent med nye talenter. Følg med på karrieresiden vår for ledige stillinger.