Så mye som 50% av en selgers tid kastes bort på prospektering som ikke leder noen vei. Det er mye å tjene på å effektivisere prosessen, og ofte får du til og med muligheten til å la leads melde sin interesse på egen hånd. Jo mindre tid du bruker på å lete gjennom en hengemyr av dårlige leads, jo mer tid kan du dedikere til salg.
Du kjenner kanskje uttrykket søkemotoroptimalisering (SEO), men med de kraftige algoritmene søkemotorene har i dag, gir det egentlig mer mening å snakke om søkeroptimalisering. Tilpass deg søkeren du vil ha, ikke spillereglene til verktøyet de bruker. Det betyr også å gjøre siden brukervennlig, etter at søkemotoren leder dem til deg.
Ved å legge til rette for dem som har et problem din bedrift kan løse, finner du automatisk fram til dine ideelle kunder. Et viktig tips her er å ikke velge for generelle søkeord å optimisere rundt. En bruktbilforhandler på Skjetten kommer aldri til å havne på første side for søkeordet «bil». Men «billig bruktbil skjetten» eller lignende byr på store muligheter.
En annen måte å finne fram til dem med et problem du kan løse, er å overvåke sosiale medier etter visse stikkord. Et godt eksempel er Hubspots Social Stream-verktøy, som følger med på Twitter etter ord du definerer. Det kan være ord som indikerer et behov for ditt produkt, eller selve firmanavnet, slik at du kan anbefale en løsning eller takke dem i kommentarfeltet.
Ikke bare er du hjelpsom for kunden; du har samtidig tilrettelagt for en salgssamtale i fremtiden, eller gjort det mer sannsynlig at de vil anbefale ditt produkt til sine venner.
Like viktig som å finne interesserte leads er det at interesserte leads finner deg. Det er utrolig ergerlig å miste en potensiell kunde fordi det var for krevende å finne ut hvordan de skal kontakte deg. Legg ved kontaktinformasjon til en selger lett synlig på hver side, eller til og med en live-chat nederst i hjørnet.
Slik kan du få tak i leads i det øyeblikk de er mest interesserte, i stedet for at interessen visner bort.
For å kartlegge hvor interessert eller varmt et lead faktisk er, kan du ta i bruk lead scoring. Det kan du enkelt gjøre via CRM-verktøy, som alle seriøse selgere burde bruke. Da får hver besøkende en poengsum basert på demografisk informasjon, rolle i bedriften, og hvordan de har oppført seg på nettsiden din.
Lead scoring lar deg prioritere de varmeste leadsene, for eksempel dem som har besøkt produktsiden flere ganger, mens andre kan stå og putre litt lenger. Eventuelt kan du sende dem litt oppvarmingsmateriale for å føre dem nærmere et salg. Lead scoring er en perfekt måte å vise hva markedsføringsavdelingen har gitt dere å jobbe med.