SEO, search engine optimization, eller søkemotoroptimalisering, er et av de helt grunnleggende aspektene ved digital markedsføring. Ønsker du at kunder skal finne bedriften din, er det et ekstremt stort fortrinn å rangere høyt i Google når de søker på utfordringer din bedrift kan hjelpe dem å løse. Dette er i praksis synonymt med synlighet.
Her er Google både veldig behjelpelig, og frustrerende hemmelighetsfull. Behjelpelig fordi de faktisk ønsker å hjelpe seriøse bedrifter med å bli sett, men frustrerende fordi de nekter å avsløre nøyaktig hva slags algoritmer de faktisk bruker.
SEO har vært gjennom såpass mange endringer de siste årene at mange ikke lenger vet hva som er viktig, hva som ikke lenger gjelder – og ikke minst hva som er bortkastet tid.
Så, hva må du egentlig gjøre for å få søkemotorene til å elske nettsiden din?
Vi setter dette først, fordi det er det aller viktigste du kan gjøre. Godt innhold trumfer alt. Googles algoritmer har som formål å finne de beste resultatene, og i 2019 kan vi se at ekspertene nå rangerer «godt innhold» som viktigere enn både lenker og nøkkelord.
Dette er mulig for Google å måle for eksempel gjennom tid lesere tilbringer på siden din, mengden sider som lenker tilbake til deg, og ved at siden får høy trafikk gjennom naturlig deling. Godt innhold gjør siden populær – en populær side vil stige til topps.
Den første og viktigste anbefalingen er å skrive for kundene du ønsker å nå, og ikke for algoritmene. Algoritmene er bygget for å gi mennesker det vi vil ha, så stol på at de kan jobben sin godt nok til å kjenne igjen godt innhold, selv om ikke vi alltid vet hvordan de gjør det.
Nøkkelord var lenge kjernen i SEO, og er ganske enkelt ordene som målgruppen din søker på. Etter hvert som Googles algoritmer blir flinkere og flinkere til å plukke opp hva slags innhold du egentlig skriver, lener de seg mindre på nøkkelord, og å stappe teksten full av dem er ikke en spesielt effektiv løsning. Lener du deg for mye på såkalt keyword-stuffing kan det faktisk skade synligheten din.
Likevel er det nok lenge til vi kan ignorere nøkkelordene helt – men du må tenke kvalitet fremfor kvantitet. Det gjør du ved å velge noen få «long tail keywords», som er mer spesifikke fraser enn enkeltord. Disse har mindre konkurranse, og er mer nøyaktige.
Der en uerfaren bedrift kanskje ville forsøkt å plassere høyt i Google på «kaffe», vil en mer dreven SEO-ekspert anbefale å satse på «kaffemaskin på jobb», eller «hele kaffebønner med chilismak». Jo smalere nøkkelord, jo lettere å plassere, men færre søk totalt. Det blir en avveining du må ta.
For å sjekke antall søk og vanskeligheten av å rangere på forskjellige nøkkelord, finnes det mange verktøy du kan ta i bruk. Hvis SEO er noe du ønsker å jobbe strategisk med, anbefaler vi MOZ og SEMrush. Dette er plattformer som koster litt, men som fullt ut er verdt det hvis for eksempel du ønsker å måle resultater av SEO. Hvis du heller ønsker å se i retning av et gratis-verktøy så er det mange som bruker Google Ads, men det forutsetter at du har en konto som bruker en viss sum i måneden. For andre alternativer kan du bruke keywordtool.io.
En tilnærmet komplett liste over SEO-verktøy finner du her.
Nøkkelordene kan du flette inn overalt, for å hjelpe Google med å identifisere hva siden handler om:
Mobil blir bare mer og mer viktig innen markedsføring, og telefonene våre har nå tatt over for laptopen og desktopen som viktigste plattform. Allerede i 2015 ble det gjort flere Google-søk via mobil enn via PC. Google prioriterer nå mobilvennlige resultater først, så pass på at nettsiden din ser like pen ut på mobil som på en vanlig dataskjerm. Gjør du ikke dette, ender du fort opp med horisontal scrolling, bitteliten tekst, og lenker som er vanskelige å klikke på.
Du kan enkelt bruke «responsive» Wordpress-themes, som endrer oppsettet på nettsiden ut fra hva slags enhet den blir åpnet på. Bruker du heller HubSpot, gjør plattformen det automatisk for deg. I tillegg er det viktig å passe på at nettsiden er rask å laste inn, siden mobil ofte har mindre pålitelig nett enn en desktop. Ikke bare gir det en bedre brukeropplevelse, men du vil rangere høyere i Google.
Vi nevnte meta description, eller metabeskrivelse, over. Dette er den korte teksten du finner i søkeresultatene under tittel og URL, som skal beskrive hva nettsiden handler om. Du burde inkludere nøkkelord her, men hovedsakelig for brukeropplevelsen, siden de forhåpentligvis representerer innholdet søkeren er på jakt etter. Algoritmene selv nedprioriterer dette, siden det ble et for åpenbart mål for keyword-stuffing.
Maksgrensen for metabeskrivelsen er på 160 tegn, før den kuttes av med et «...». Sørg for å skrive en egen tekst spesielt for dette formålet, som gjør det fristende for søkeren å klikke, samtidig som den reflekterer innholdet som faktisk finnes på nettsiden. Unngå å lime inn hele nettsideteksten eller å bruke den samme metabeskrivelsen for alle undersidene dine.
Vær oppmerksom på at Google i visse tilfeller lager sin egen meta description ut ifra artikkelen, dersom de mener at det du skrev ikke var beskrivende nok for innholdet.Googles opprinnelige fortrinn over de tidlige søkemotorene var å prioritere sidene med høy mengde lenker fra andre nettsteder, som et bevis på at kvaliteten var høy nok til at andre henviste til den.
Fremdeles er dette en viktig faktor i SEO. Utfordringen er så klart at du ikke kan styre hvem som lenker til deg, annet enn ved å skrive godt innhold og eventuelt oppfordre andre til å gi deg noen backlinks.
Samtidig er lenkene du selv inkluderer i teksten viktige, av flere grunner. For det første burde du bruke interne lenker, altså lenker til andre av dine egne undersider. Dette hjelper med å flette det hele sammen, og dersom du velger å lenke opp via smarte, relevante fraser, hjelper det Google med å identifisere hva siden du lenker opp til handler om:
Gjort riktig, kan du også trekke svakere sider opp, om de kobles til én som allerede presterer godt. Slike klynger med sammenflettede artikler kalles for topic clusters, og var en game changer for et par år siden.
I tillegg burde du bruke en viss mengde eksterne lenker, både for å gjøre nettsiden din lettere å finne for Googles crawlere, og for å etablere egen kredibilitet. Igjen – relevante lenker er det alt handler om.
Det finnes et automatisk verktøy for å analysere hvor godt nettsiden din presterer på SEO, som er gratis, og laget av Google selv: Google Search Console.
Her kan du blant annet bekrefte at Google har indeksert nettsiden din korrekt, se hva slags trafikk du mottar fra hvilke søk, bli varslet om det oppstår problemer eller spam, eller hvilke eksterne nettsider som lenker tilbake til deg.
Tar du nettsiden og innholdet ditt på alvor, burde du kikke innom Google Search Console med jevne mellomrom, siden det er gratis, automatisk rådgivning. For mer personaliserte og omfattende råd, er det best å kontakte en konsulent eller et byrå.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 20. oktober 2016 og oppdatert 12. desember 2017 og 18. september 2019.