Når det gjelder “normale” bedriftsnettsider vil de fleste anbefale enten HubSpot eller WordPress. Begge to er glimrende plattformer for å bygge gode nettsider. I praksis er det ikke store forskjeller og begge systemene gjør det enkelt å få opp et lekkert nettsted som er enkelt å vedlikeholde. Men det er en del forskjeller, og det skal jeg utdype nærmere.
Poenget er at det som bør avgjøre hva du skal velge er markedsstrategien din. Mange har bestemt seg på forhånd hva slags CMS de ønsker å bruke. Uten en solid markedsplan eller strategi på plass først, så har man ingen grunnlag for å ta en slik avgjørelse. For man vet rett og slett ikke hva man trenger enda. Ha planen på plass, skriv en liste over de funksjonene og kriteriene som er viktig for deg ved et CMS - så tar du valget.
Om du kjøper HubSpots software betyr det at du har bestemt deg for å drive med en viss type markedsføring, nemlig inbound marketing. Hele systemet er bygget rundt denne metodikken som dreier seg om å tiltrekke besøkende, konvertere leads og få bedriften til å vokse. Dette gjøres ved å tilby innhold som er tilpasset hele kjøpstrakten. I en slik leadsgenerende markedsstrategi må man tenke på mer enn å ha et pent nettsted som er enkelt å oppdatere.
Du kan helt klart også bruke WordPress i en inbound marketing-strategi. Da må dette kombineres med en rekke andre tilleggskomponenter og verktøy, inkludert marketing automation. Utfordringen er da at det blir vanskeligere å måle resultater og vanskeligere å vedlikeholde løsningene.
Nysgjerrig på hva mer HubSpot som plattform kan gjøre? Finn ut mer om HubSpot her.
En av styrkene som har blitt fremhevet når det gjelder WordPress er at plattformen er basert på åpen kildekode. Det er vel og bra, men det viktigste er at bedriften eier og har kontroll på all data. I HubSpot er det veldig enkelt å ta med seg innhold, filer, HTML-kode og URL-struktur, i motsetning til hva enkelte tror.
En diskusjon HubSpot vs. WordPress kan fort bli lite konstruktiv. Det er ikke en diskusjon om man skal ha åpen kildekode eller ikke, om du skal ha egen server eller skydrift. Det som avgjør er hva som er bedriftens markedsstrategi.
Er strategien din å få flere leads og kunder? Da er trolig inbound marketing riktig markedsstrategi. Da bør du ha en markedsplattform for å håndtere innhold, leads og analyse. Markedsleder for en slik plattform er HubSpot. Og har du investert i, eller planlegger å investere i HubSpot, da bør du også bygge nettsiden din i HubSpot. Det er det som vil fungere best. Med det sagt er det ikke et problem å bruke WordPress sammen med HubSpot.
Det er selvfølgelig mulig å benytte en annen plattform også, men du får mer igjen ved at nettsiden er integrert med resten av din digitale markedsføring.