Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

 

1,200+

customer monthly leads

35%

increase in conversion

100%

5 star Trustpilot reviews

 

Om AOF

Studieforbundet AOF Norge har blitt en av Inbounds største og mest trofaste kunder. Det startet likevel i det små, da Marthe Dirdal, rektor ved Fagskolen AOF Norge, ble nødt til å fylle mange ekstra studieplasser - på rekordtid. 

I 2020 sitter de med tredoblet antall følgere i sosiale medier, over 10 000 mennesker har klikket seg inn på årets påmeldingsside, og Fagskolen selv har vokst i en grad som Dirdal beskriver som «helt vanvittig». Hvordan gikk det til?

For å oppklare litt først: AOF Norge er en bred organisasjon med mange avdelinger, hvorav én av dem er Fagskolen AOF Norge. I tillegg har de en avdeling som driver med kursing og skolering av tillitsvalgte, og en «salgsavdeling» som holder i nettkurs, fagbrevopplæring og språkkurs, for å nevne noe.

AOF Norge er altså et lappeteppe av tilbud, med fellesnevneren at størsteparten dreier seg om opplæring og skolering av folk i arbeidslivet.

 

Industry: Technology

Company size: Medium

Location: Oslo, Norway

 

Måtte fylle nye studieplasser

Vi skal først tilbake til begynnelsen – i 2017 vant Fagskolen AOF Norge et anbud som gjorde at rektor Marthe Dirdal satt med over hundre nye studieplasser å fylle. Etter at seiersrusen hadde lagt seg, innså hun at det også kunne bli en utfordring. Fagskolen hadde ikke noen helhetlig markedsstrategi, og det var usikkert om midlene hun hadde til rådighet ville være nok.

Etter å ha fått nyss i det den gang relativt nyoppstartede selskapet Inbound, dro hun på frokostseminar for å lære mer om metoden. Det førte til et fruktbart samarbeid.

MarteDirdal
– Vi hadde flere møter hvor vi diskuterte inbound-metoden og hvordan begge parter kan hjelpe hverandre. Inbound var tydelige på at de bare ville inngå samarbeidet dersom de var sikre på at de kunne gjøre jobben, og det gjorde at jeg følte meg trygg, forteller Dirdal.
Marte Dirdal
-
Rektor, Fagskolen AOF Norge

Etter en serie med forberedende workshops, gikk Inbound og AOF i gang med et målrettet løp beregnet for de som allerede var mest kjøpeklare – altså med fokus på selve produktet, eller studieplassene. Sammen opprettet vi AOF-bloggen, og med en blanding av promotering i sosiale medier og Google, ble alle plassene fylt.

Studiestart høsten 2017 markerte at sprinten var over. Nå begynte maratonen.

 

En langsiktig, helhetlig markedsstrategi

En utfordring ved at AOF er en så spredt og variert organisasjon, er at det har vært vanskelig å opprettholde en helhetlig tone i markedsføringsmateriellet. Men etter hvert som de andre avdelingene har sett resultatene til fagskolen, har de gradvis meldt sin interesse for å delta i strategien. Først koblet helsefag seg på (i begynnelsen var det kun oppvekstfagene som fulgte inbound-modellen). Deretter kom salgsavdelingen, med hovedfokus på fagbrev. I 2020 har også tillitsvalgtskolering kastet seg på bølgen.

Alt sammen følger et tradisjonelt inbound-løp, med fokus på å bygge opp godt innhold over tid, løfte det i Google-resultatene, og annonsere jevnt og trutt i sosiale medier. På grunn av måten året er lagt opp på, med søknadsfrister og studiestart, følger AOF og Inbound et fast mønster: I første halvdel av året er det fokus på fagområdene der studieplasser skal fylles opp. I andre halvdel jobber vi med mer generell merkevarebygging.

Over tid har dette gitt resultater.

– Inbound marketing er ikke en quick fix eller en hurtiggreie, men det du får er en helhetlig markedsstrategi. Du får noen til å gjøre jobben for deg, som du kanskje ikke klarer selv, sier Dirdal.

 

AOFs eksterne markedsavdeling

Dirdal understreker at det ville vært vanskelig å understøtte de siste årenes vekst uten Inbound:

– Fagskolen har vokst helt vanvittig på tre år, og blitt et nytt bein å stå på for organisasjonen. Vi hadde ikke klart den veksten om ikke vi hadde hatt Inbound i ryggen. 

Nå skal det også sies at selve relasjonen mellom AOF og Inbound har vært en viktig nøkkel til suksessen. Det er vanskelig å måle sånt i KPIer (selv om kundeundersøkelsene stråler med mange «svært fornøyd»).

– Å komme inn til Inbound er alltid som å få en energiboost, og det er alltid veldig tydelig at vi jobber mot et felles mål. Jeg har vært borti mange byråer og samarbeidspartnere oppigjennom, men føler veldig at Inbound er vår markedsavdeling, sier Dirdal.

– Det skjer jo ting plutselig hos oss, men Inbound har en evne til å kaste seg raskt rundt og likevel levere kvalitet – det hadde ikke vært mulig uten den tryggheten og tilliten som eksisterer mellom oss.

 

Godt innhold med forståelse for faget

Noen er (med rette) litt engstelige for hvordan det fungerer å overlate innholdsproduksjon til eksterne markedsførere, som ikke har den samme dybdeforståelsen av stoffet som bedriften selv. For at det skal fungere,  du ha tilgang på dyktige skribenter og videoprodusenter. Heldigvis er Dirdal strålende fornøyd.

MarteDirdal
– Man ser mange som snakker om at de holder på med blogg, men kvaliteten er ofte litt «godt og blandet». Jeg kjenner jeg er stolt av bloggen vår, og det skal skribenten ta til seg som et kjempekompliment. Selv om den har hovedfokus på fagskolen, så hjelper det hele organisasjonen at bloggen sender oss opp i Google.
Marte Dirdal
-
Rektor, Fagskolen AOF Norge

For at alt skal holde faglig tyngde, går hvert blogginnlegg og hver video gjennom en kvalitetskontroll hos den i AOF med mest kompetanse før noe publiseres.

– Det hjelper også å få et blikk utenfra. Vi skal jo nå ut til dem som kanskje ikke kjenner oss, og sånn sett forstår Inbound nesten AOF bedre enn noen av dem som jobber hos oss, fordi de blir så tett på sin egen avdeling, sier Dirdal.

 

Resultatene – En mer synlig, verdifull merkevare

AOF Norge har blitt svært mye mer synlige de siste årene. Studieplassene blir så godt som alltid fylt helt opp, kursene selger og følgerskaren vokser.

– Jeg tror definitivt verdien av merkevaren vår har økt. All annen markedsføring jeg har vært borti før handler jo om å spy ut annonser, plakater på bussen og alt mulig rart – sånne kortsiktige her-og-nå-løsninger. Nå føler jeg derimot at vi har den langsiktige tanken bak. Det flyter på en annen måte. Min anbefaling til andre bedrifter må være å ta sjansen, avslutter Dirdal.

Fra mai 2018 til april 2020 har følgerskaren i sosiale medier, og spesielt Facebook, økt med 216 prosent (fra 600 til 1900).

Bloggen ble grunnlagt i 2017, og våren 2020 oppnår den nå over 1500 månedlige besøk kun gjennom organisk trafikk (søk i Google):  

Skjermbilde 2020-05-19 kl. 08.54.58

 

Vi kan også se på landingssiden for påmelding til vårens studier 2020, som i skrivende stund har over 10 000 besøk (hovedsakelig drevet av betalt annonsering mot rett målgruppe).

Skjermbilde 2020-05-19 kl. 09.25.18

 

Vi vil hjelpe din bedrift å vokse

Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med markedsføring?

Snakk med oss

See other recent case studies

Siste artikler

Ordreinngang: Markedsførings-KPIen som aldri lyver

Ordreinngang er kanskje ikke den vanligste KPIen...

Går B2B-salget trått? Da har du tre jobber å gjøre

I B2B-salg er det et velkjent faktum at 95...

Hvorfor blir det så ofte krangling om leads? (7 grep for å sikre husfreden)

Salg og markedsføring kolliderer litt for ofte...