Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > 5 Google Analytics-tips alle markedsførere bør følge

5 Google Analytics-tips alle markedsførere bør følge

Google Analytics tips alle markedsførere bør følgeDet er ikke uten grunn at over 27 millioner nettsider bruker Google Analytics for å få konkret statistikk på hvordan folk bruker siden. Men bruker du det best mulig? Slapp av, det gjør du etter å ha lest dette.

Google Analytics. Det finnes ingen over eller ved siden av – dersom du bruker det riktig. Som med alt annet er det enkelt å bli skremt av alle mulighetene programvaren gir. Derfor viser vi deg de fem viktigste elementene i Analytics slik at du enkelt kan monitorere det som er viktig for din bedrift.


Så hva er hemmeligheten bak Google Analytics-suksess?

1) Dashboard

Først og fremst: sett opp ditt eget Google Analytics dashboard. Dette er den første siden du kommer til, og gir deg en kjapp oversikt over grafer, tabeller og statistikk fra siden din. Alle bedrifter er forskjellige, så det gjelder å finne ut hvilken informasjon som er viktigst for din.

Google Analytics Dashboard
Les også: Hvordan få en nettside til å generere leads

 

Hvordan gjør du dette? Klikk på "Opprett" under oversikts-menyen og velg "tomt lerret" eller "begynner-oversiktspanel". Begynner-oversiktspanelet er et godt utgangspunkt når du skal bygge opp en ny konto.

Google Analytics oversikt

Deretter kan du leke deg med såkalte "moduler" ved å trykke på "legg til modul". Her velger du rett og slett ut den statistikken du er mest interessert i, eksempelvis hvilke sider som får mest trafikk og hvor trafikken kommer fra. Du velger selv hvilket format du ønsker at informasjonen skal presenteres i, for eksempel i tabeller, grafer, geografisk kart, tidslinjer eller ulike diagrammer.

Google Analytics modul


Om du er usikker på hva som er mest relevant å inkludere i dashboardet, finner du mange gratis oversiktsmaler på internett som du kan la deg inspirere av. Trykk på lenken mens du er logget inn i Google Analytics, velg nettsiden du ønsker å bruke malen for (sannsynligvis har du bare én), og du er i gang!
Bekymret for at noen skal få tilgang til dine data fordi du laster ned en ferdig mal? Det trenger du ikke være. De som har delt malen får ikke tilgang til dine data bare fordi du laster den ned.

2) Segments

Helt fra starten av gir Google Analytics deg god oversikt over hva de besøkende gjør på siden din. Men, det er en veldig bred oversikt–nesten litt som å navigere rundt i Oslo med et kart over Europa.

Som oftest ønsker man å se mer spesifikk informasjon om én gruppe, eksempelvis hva folk som allerede har konvertert på nettsiden klikker seg inn på, leser, og laster ned nå.

Dette gjør du ved å segmentere. Hvordan? I trafikkoversikten, altså dashboardet, ligger det en egen rute for "Alle brukere". Her kan du klikke på pilen og velge fra listen over vanlige undergrupper og inkludere de du måtte ønske.

Google Analytics


For mer avanserte undergrupper kan du velge "Opprett nytt segment" og legge til så mange variabler du måtte ønske. Du kan også kombinere flere grupper under én gruppe med såkalte AND/OR-statements. Nå kan du sammenligne statistikken for alle disse segmentene med den totale statistikken.

3) Goals

Med mindre forretningsmodellen din er bygget på reklamebannere på nettsiden, er til syvende og sist antall sidevisninger en relativt irrelevant statistikk. Det de fleste av oss egentlig er interessert i er eksempelvis hvor mange som har fylt inn informasjon i et skjema på en landingsside for å laste ned noe, eller antall besøkende som har fullført et kjøp i nettbutikken din.

Goals


Konverteringer finner du enkelt under "Konverteringer > Mål > Oversikt" som ligger nederst til venstre i dashboardet. Her kan du velge hva målet skal innebære, gi det nye målet et navn, og til og med sette en pris på hva hver konvertering er verdt.

4) Atferdsflyt

De fleste har en plan for hvordan de skal få besøkende på nettsiden til å konvertere. Typiske sider som kan være en del av en slik plan er produktkatalog eller produktside samt betalingsside dersom det er en nettbutikk.

En atferdsflyt omfatter hele den reisen en besøkende på nettsiden gjør, fra begynnelse til slutt. Bruker du denne kan du følge med på hvilke "løp" de besøkende følger på nettsiden din.

Atferdsflyt


Nå kan du få innsikt i hvilke steg som er meste effektive, og hvilke steg som har størst risiko for å miste folk på veien.

Les også: 4 grunner til at folk forlater nettsiden din

5) Referrals

Før de besøkende lander på hovedsiden din og havner inne i trakten, må de komme fra et sted. Google lar deg følge denne reisen i detalj også.

Ved å klikke på "Brukeranskaffelse> All trafikk > Henvisninger > Alle brukere" kan du se hvor de besøkende kommer fra, prosentandelen som kommer fra de ulike sidene og lignende informasjon. Trykk på hver enkelt besøkende for mer konkret informasjon.


Henvisningstrafikk


Det kan være lurt å se etter om det er noen uventede resultater, for eksempel om mange besøkende kommer fra en lenke på Facebook du selv ikke har delt. Undersøk hvilke henvisninger som fungerer bra, og hvilke som ikke fungerer bra. Hva er det som kjennetegner det som fungerer?

Se på hvor trafikken kommer fra. Kommer det mange besøkende som følge av promoteringen du gjør i sosiale medier, nyhetsbrevet du sender ut månedlig eller er det mange organiske søk? Dette finner du ut ved å klikke på "Brukeranskaffelse> All trafikk > Kilde/medium > Alle brukere".

Kilde


Gå også dypere og se på hvordan lenkteksten er formulert i de henvisningene som har gjort det best. Dette hjelper deg å forstå hva det er de besøkende interesserer seg for–noe som gjør det lettere å promotere nettsiden din.

New Call-to-action

Tomas Kristiansen

Tomas har studert markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania. Han har tidligere jobbet som konsulent på tvers av ulike bransjer, både innenfor B2B og B2C, og er særlig opptatt av growth hacking. Tomas omtales som strukturert, nøye og engasjert!

Se relaterte artikler

Hvordan forbedre nettsiden til din bedrift

Det er et faktum at vi irriterer oss over ufullstendige og dårlige...

3 viktige grunner til å ha bedriftens blogg i HubSpot

Vi anbefaler ofte at våre kunder flytter bloggen sin (eller hele...

Salgsstrategien som setter kunden først

Der selgeren før kunne styre hele kjøpsreisen, har internett plassert...