Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > 8 tips til deg som virkelig vil lykkes innen markedsføring

8 tips til deg som virkelig vil lykkes innen markedsføring

Nærmer det seg slutten på studiet eller er du allerede ferdig? Har du lyst på en karriere innen markedsføring, men lurer på hva som skal til for å få drømmejobben? Vi gir deg åtte tips til hvordan du virkelig kan lykkes innen markedsføring.


1) Les, del og diskuter

Du abonnerer muligens på en rekke nyhetsbrev, men nå ligger de alle i en egen innboks og bare venter. Hverdagen er travel og du glemmer å lese de. Men her er det mye gratis kunnskap. Markedsføring er alltid i endring og det lønner seg å være oppdatert på hva som skjer.  

Vi anbefaler selvfølgelig at du abonnerer på Inboundbloggen. Det er også andre blogger med mye god informasjon. For eksempel disse:

Vær derfor alltid på jakt etter ny kunnskap. Del både med teamet og i sosiale medier. Delta gjerne også i diskusjoner på nett og på jobb. Når man argumenterer for noe, oppdager man gjerne nye sider av en sak. Kast deg ut i det og møt andre i bransjen, enten dette er på formelle eller mer uformelle bransjetreff. Her kan man både bygge nettverk og utveksle ideer.

Det finnes også flere sertifiseringer som er lure å ha med seg på veien som du ikke fikk fra skolebenken. Vi nevner Google Analytics, Google Ads og Inbound Marketing-sertifiseringen som eksempler.

Les også: Hvordan få din første jobb som nyutdannet markedsfører


2) Fortell gode historier

Markedsføring handler mye om det å kunne fortelle en historie. Enten dette er ved hjelp av tekst, bilder, illustrasjoner, video eller på andre måter. Kommunikasjon er viktig, samt det å forstå hva som trigger følelsene til personene du ønsker å nå. Lærer du å bygge personas og forstå ulike nivåer av kjøpstrakten er du på god vei.

Les mer om personas.

Du kan også få mye erfaring med å produsere innhold ved å starte egen blogg. Denne trenger ikke handle om markedsføring, men kanskje en hobby du har. Enten det er trening, reiser, klær eller friluftsliv, vil du opparbeide  deg kjennskap med bilderedigering, tekst og vinkling mot målgruppe som du kan vise til når du søker jobb.  


3) Være glad i tall

For å vite om ting går bra, må du forstå statistikken du har tilgjengelig. Lær deg å elske tall og analyse slik at du kan se hva du bør endre eller justere på. Det er også viktig å kunne forklare kompliserte analyser på en enkel måte slik at kunden ikke trenger å grave like dypt i alle tall. Det er derfor de har deg.


4) Kun
ne mye om noe og litt om alt

Jo mer du kan, jo enklere blir det å få en jobb innen markedsføring. Det blir også enklere å utføre jobben og samarbeide med andre. Velg deg en ting du skal være skikkelig god på, enten det er tekst, prosjektledelse, annonsering, SEO eller noe annet. Men pass også på at du kan litt om for eksempel design, litt HTML og litt salg. Slik er det enklere å fikse små ting selv, eller stille bedre spørsmål når man ber om hjelp fra andre avdelinger. Markedsføring i dag handler om å kunne se hele bildet og knytte de ulike elementene sammen på best mulig måte. Har du litt kunnskap om alt blir dette mye enklere.


5) Vær nysgjerrig og ikke så redd for å ta feil

Spør hvorfor ting blir gjort som de blir. Kanskje er det en god grunn, kanskje er det ikke. Mange bedrifter har kjørt seg fast i spor og vaner slik at de ikke helt ser ting som ikke fungerer lengre. Det er opp til deg å være nysgjerrig på hvorfor ting blir gjort på bestemte måter.

Ser du nye muligheter er det viktig å si det høyt. Ingen kan lese tankene dine så vær litt tøff og spør. For å endre ting er det viktig å tørre å si hva man mener. Selv om det ikke alltid blir en fulltreffer, lærer du mye mer ved å foreslå nye løsninger og stille spørsmål kontra å bare sitte stille i en krok.


6) Være strukturert

Det er alltid mye å gjøre og aldri nok tid. Det er derfor viktig å kunne jobbe strukturert, holde tidsfrister og vite hva som må prioriteres. Lær deg å se det store bilde slik at du velger riktig i forhold til målene du jobber for å nå. I hektiske perioder er det også viktig å kunne ta i et tak. Brett opp ermene og se om det er ting du kan bistå med som kanskje ikke er akkurat ditt ansvarsområde. Da lærer du også nye ting, samtidig som du blir uunnværlig for teamet og bedriften.


7) Vær flink til å samarbeide

Sannsynligheten er stor for at du jobber eller kommer til å jobbe som en del av et team. Selv om du kan være den eneste i en mindre bedrift som driver med markedsføring, må du kunne samarbeide med de andre avdelingene.

Spør andre hva de forventer av deg og lever alltid i tide. Kommuniser tydelig og følg opp med spørsmål om ting er uklart. Dette vil spare både deg og andre for mye tid. Lær deg å se problemer før de oppstår slik at du kan sørge for at ting går så bra som mulig.


8) Vær positiv og tilpasningsdyktig

Markedsføring endrer seg svært raskt. En tilpasningsdyktig person som henger med i svingene blir en viktig ansatt for en bedrift. Ingen krever at du skal være blid hele tiden, men en positiv innstilling hjelper mye. Det vil alltid være utfordringer, endringer og nye oppgaver. Går man løs på disse med godt mot blir det som regel verdsatt.

New Call-to-action

Tor Magnus Kolflaath

Tor Magnus har over 20 års erfaring med digital markedsføring. Han brenner for ROI-basert markedsføring og har selv opplevd tidobling av salgsleads som markedssjef. I tillegg til å være gründer i Inbound har han også vært med å bygge opp Idium AS fra 0 til 100 ansatte.

Se relaterte artikler

4 tips til å få drømmejobben innen markedsføring (som du ikke lærer på skolen)

Markedsføring er en bransje med tøff konkurranse og veldig mange...

Slik lager du personas [Nedlastbare maler]

For å virkelig kunne spisse bedriftens markedsføring bør du vite hvem...

Hvordan sette salgsmål?

Det er alltid utfordrende å sette realistiske salgsmål, uavhengig av...