Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > 9 kanonideer til Facebook-innlegg for B2B-bedrifter

9 kanonideer til Facebook-innlegg for B2B-bedrifter

Trenger du litt inspirasjon for å holde publiseringsraten oppe? 

Som sand gjennom timeglasset renner Facebook-innlegg gjennom bevisstheten vår. Skal du ha noe håp om å holde bedriften din noenlunde friskt i minne for kunder og interesserte, er det viktig å publisere relativt ofte. 

Det er så klart lettere sagt enn gjort. Du har sannsynligvis mye annet å tenke på enn en kontinuerlig strøm av nye ideer for å engasjere følgerne dine. For å gjøre jobben litt lettere, har vi samlet ni ideer til Facebook-innlegg som B2B-bedrifter kan bruke når kreativiteten uteblir. 

1. Del eget hjelpende innhold

Har bedriften en blogg, er det en fantastisk måte å drive trafikk til nettsiden på. Om ikke dere gjør det allerede, sørg for å dele alle nye artikler dere skriver via bedriftens Facebook-side. Disse artiklene bør være både hjelpende og nyttige for målgruppen. Trekk også gjerne frem gamle klassikere med jevne mellomrom – med en ny innsalgstekst og kanskje også ny tittel. 

Les også: Thomas Moens beste Facebook-tips til B2B-bedrifter

2. Del andres innhold

Snubler du over en spennende artikkel eller video på
nett som er relevant for deg og kundene dine? Del den
på Facebook, og skriv en kort tekst om hvorfor den er verdt å ta en kikk på. Følgerne dine får relevant innhold, du får oppmerksomhet rundt bedriftssiden, og de som opprinnelig lagde innholdet setter sikkert pris på en shout-out. Kanskje gjør de det samme med deg i retur ved en senere anledning?

3. Skryt av kundene deres

Fordelen med å være en B2B-bedrift er at også kundene deres har mange spennende prosjekter på gang. Hvorfor ikke trekke dem fram i rampelyset når de lanserer et nytt produkt, eller tegner en stor avtale? For kunden viser det at dere er en stolt samarbeidspartner, for de andre følgerne er det relevant bransjenytt.



4. Arranger en konkurranse

En velkjent klassiker, som er langt vanligere for B2C- enn B2B-bedrifter. Det betyr ikke at ikke du kan benytte deg av strategien. Folk er glad i å vinne premier, og terskelen er lav for å delta. Et godt tips er å stille et spørsmål man må inn på nettsiden deres for å finne svar på – dermed driver dere trafikk. Bare sørg for ikke å direkte oppfordre til å tagge andre i kommentarfeltet; det er imot Facebooks konkurranseregler.

5. Gi et innblikk bak fasaden

En fare ved mange B2B-profiler er at de kan bli i overkant upersonlige. Selv om det er snakk om bedriftsrelasjoner, liker vi likevel å se menneskene bak. Del gjerne øyeblikk fra kontoret, lærdom dere har plukket opp på seminarer, eller bilder fra selskapets sommerfest. 



6. Del korte tips og anekdoter

Noen ganger er innhold ikke nødvendigvis en to minutters video eller et helt blogginnlegg. Kanskje er det et enkelt tips som kan løse problemer kundene ofte deler med deg, eller bare en historie som belyser en typisk situasjon. Sett deg ned og formuler det i et kort innlegg, eller bruk telefonen til å filme en kjapp snutt som du poster direkte på Facebook-siden. Noen ganger er det sympatisk å vise en mer upolert side.

7. Del god omtale

Skjermbilde 2019-08-20 kl. 10.59.57

Hender det at du får en e-post i innboksen som skryter
av produktet deres, en kunde som stopper deg etter et seminar for å dele noen positive ord, eller en veldig hyggelig kommentar på sosiale medier? Dette er gode eksempler på veldig enkelt user-generated content, som passer perfekt å dele med jevne mellomrom. 

Ikke bare beviser det for andre følgere at dere bidrar til noe positivt i kundenes liv, men det viser også den som delte det i utgangspunktet at dere virkelig setter pris på tilbakemeldingene.

8. Still følgerne spørsmål

Ønsker du deg et aktivt kommentarfelt, finnes det bedre måter å oppfordre til å legge igjen en kommentar enn et direkte «Lik og kommenter!» Still følgerne et spørsmål, eller be dem fylle ut det manglende ordet i en setning:

  • Hva er ditt beste tips til nybegynnere i bransjen?
  • _______ er det som oftest holder meg tilbake fra å skaffe flere kunder.
  • Det første jeg skal gjøre når jeg er tilbake på jobb etter sommeren er _________.

9. Del bilder, sitater og inspirasjon

Dette fungerer best for bedrifter med en litt mer avslappet profil, men da fungerer det også veldig godt. Er det et sitat som alltid har inspirert deg? Et meme om bransjen som du fant på nett og ikke kunne la være å kjenne deg igjen i? Del det på Facebook! Treffer det deg, treffer det antakelig mange av følgerne dine også.

For å illustrere, avslutter vi med et sitat fra Seth Godin, som oppsummerer sosiale medier for bedrifter ganske treffende:

«Build it and they will come” only works in the movies. Social Media is “build it, nurture it, engage them, and they may come and stay.»

Tomas Kristiansen

Tomas har studert markedsføring og merkevareledelse ved Høyskolen Kristiania. Han har tidligere jobbet som konsulent på tvers av ulike bransjer, både innenfor B2B og B2C, og er særlig opptatt av growth hacking. Tomas omtales som strukturert, nøye og engasjert!

Se relaterte artikler

Slik lager du en B2B-strategi for sosiale medier (steg for steg)

Markedsføring i sosiale medier er nærmest påkrevd for en bedrift,...

Hvilke sosiale medier bør B2B-bedrifter satse på?

Du trenger ikke være på alle sosiale medier for å nå målgruppen din....

Hvordan lykkes med eget salg for daglig ledere i B2B

Mange daglige ledere i B2B har salg som en av sine viktigste oppgaver...