Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > Goodbye, Google Analytics. Hello, HubSpot!

Goodbye, Google Analytics. Hello, HubSpot!

Verdens mest brukte analyseverktøy erklæres trolig programvare non grata også i Norge. Hva betyr det for bedriften din?

Den 1. mars 2023 ble det klart at Datatilsynet følger etter sine kollegaer fra blant annet Østerrike, Frankrike og Italia, og foreløpig konkluderer med at Google Analytics strider mot personvernforordningen (GDPR). For mange bedrifter og byråer kan det oppleves som et slag i magen – hvordan skal vi analysere brukeradferden på nett nå? Heldigvis finnes det gode råd.

Allerede for et år siden var flere ute og advarte mot at Google Analytics opererte i gråsonen av hva som er lovlig i henhold til europeisk personvernlovgivning. «Norske virksomheter kan også bli med i dragsuget dersom de ikke følger med i timen.»  skrev Christine Stousland i DN allerede 22. januar 2022. 

Enten du føler dragsuget, trenger inspirasjon eller dokumentasjon for å overbevise en kollega om viktigheten av å ta dette på alvor, håper vi du finner denne artikkelen nyttig.

 

Hvorfor mener datatilsynet at Google Analytics er ulovlig?

Tilbake i 2020 klaget den østeriske advokaten Max Schrems inn Facebook til det irske datatilsynet for brudd på personvernlovgivningen. Han mente at europeeres personopplysninger ikke var trygge lenger når de ble sendt over dammen til Silicon Valley. Dommen falt, og Schrems fikk medhold. 

Hvorfor er Schrems II-dommen viktig? Jo, for etter at Schrems satte transatlantisk personopplysningsturisme på dagsordenen, rant klagene inn til både det europeiske personvernrådet (EDPB) og en rekke nasjonale tilsynsorganer. Blant disse? En haug av klager på Google Analytics’ praksis. 

I januar 2022 konkluderte det østeriske datatilsynet (DSB) med at Google Analytics faktisk er ulovlig, og siden har Frankrike, Italia, Danmark, ja egentlig hele EU landet på samme konklusjon. Googles svar var utvidelsen GA4, men heller ikke denne ser ut til å oppfylle europeiske GDPR-standarder.

Og når vi nå skriver mars 2023, viser det seg altså at det norske datatilsynet er enig med sine europeiske kollegaer. Google Analytics’ behandling av personopplysninger er og blir  utilstrekkelig, og bør følgelig forbys. Datatilsynet er heller ikke kjempebegeistret for Google Analytics’ bruk av cookies på kryss og tvers av nettsteder gjennom Google-brukere, men mer om dette senere.


Hvordan ser hverdagen uten Google Analytics ut?

Med historietimen unnagjort, er det på tide å ta en titt på hva dette har å si i praksis. Hvis du ikke har byttet ut Google Analytics allerede, er det på tide. Skulle du fortsette å bruke verktøyet, vanker det potensielt bøter i størrelsesordenen selskapstruende. Så med mindre Google oppretter et nytt datasenter i Europa og samtidig strammer til anonynimiseringspolicyen sin, er det på tide å lete andre steder. 

Heldigvis finnes det andre, lovlige verktøy du kan benytte for å oppnå tilnærmet samme analysegrunnlag som med Google Analytics. Ett av dem er vår alles kjære HubSpot, som er mye mer enn et publiseringsverktøy for bloggartikler og nyhetsbrev. Det er også en utømmelig kilde til data og brukeradferd (de sender ingenting over dammen, kors på halsen).

HubSpot er rett og slett en alt-i-en løsning, som faktisk kan erstatte de fleste og mest brukte funksjonene til Google Analytics. Og selv om vi anbefaler å drifte det meste i HubSpot, er det ikke noe krav til det. Hvis du ønsker, kan du kun benytte deg av analysedelen til HubSpot.

Lurer du på hva HubSpot er, og om det er noe for deg? Lytt til HubSpot-episoden av Inboundpodden (åpnes i Spotify).

 

Hva får dette å si for markedsføringen din?

Grunnen til at Google Analytics nå er ulovlig, er todelt. Den ene, som vi stort sett har snakket om til nå, er personopplysninger på avveie (førstepartsdata). Den andre er cookie-relatert (tredjepartsdata), som gjør at mange nå mister en del muligheter til å bli kjent med en brukers adferd på nett.

Hvis markedsføringsstrategien din til nå har basert seg på innsikt fra Google Analytics, bør du derfor ta noen grep allerede nå. I stedet for å lene deg på kakeboksen, vil du nå måtte utfordre deg selv på enda mer engasjerende og søkbart innhold – ikke minst kjennskap til målgruppen din på bransjenivå. 

For hvis du kjenner målgruppen din, trenger du faktisk ingen ekstra (nå ulovlig) sporing av dem på nett. Og hvis innholdet ditt treffer blink, trenger du heller fotfølge målgruppen din med det til det kjedsommelige.

At muligheten for «retargeting» nå forvitrer er rett og slett ganske udramatisk for deg som leverer godt innhold til målgruppen din fra før. Og derfor er også vår umiddelbare reaksjon egentlig ganske så lavmælt: Keep calm and carry on.

Ta gjerne kontakt om du lurer på hvordan Hubspot kan passe inn i markedsføringen til din bedrift. 

New Call-to-action

 

Jens Gangdal

Jens forvandler teknisk og tungt faginnhold til målrettet og lettlest lektyre, tilpasset den enkelte kundes målgruppe. Han har bakgrunn fra historiefaget, og har en pedagogisk tilnærming til arbeidet sitt.

Se relaterte artikler

Søkemotoroptimalisering: Slik blir bloggen sett

Mange markedsførere tror at god synlighet i Googles søkemotor oppnås...

Google-ekspert Roar Eriksen: Dette må du ha på plass for å lykkes med SEO

Hvordan blir bedriften mer synlig i Google? Det er et spørsmål mange...

8 viktige markedsføringstrender for B2B-bedrifter

Her er våre anbefalinger for hvor det kan være lurt å legge trykket...