Du har kanskje hørt mye om effektiviteten ved inbound marketing, men er det egentlig bare et jålete navn for bedriftsblogging?
Vi kan godt starte med den enkleste forklaringen med én gang. Blogging er absolutt en viktig del av inbound-strategien, men det er også bare en del av den. Inbound marketing er hele strukturen rundt, og innebærer mange flere elementer.
Når et firma adopterer Inbound-metodikken vil de først sette opp en strategisk plan for hvordan blogging, e-post, spesialtilbud, og informasjon skal brukes i en kampanje over lengre tid.
Les også: Hva er inbound marketing?
Etter at planen er implementert vil de også gå tilbake og analysere all data i detalj, for å tilpasse kampanjene ytterligere. Som du sikkert skjønner er dette en mye mer strategisk løsning enn å bare poste noen innlegg på nett og håpe det treffer.
Her følger en liste over hvordan alt dette brukes i praksis under arbeidet med blogging.
1. Inbound er spesialtilpasset dine personas
I stedet for å bare blogge ut i dypet av internett og håpe at du treffer noen, benytter inbound seg av såkalte buyer personas, som er generaliserte eksempler på typiske kunder. Dette gjør det mulig å rette kommunikasjonen direkte mot dem du allerede vet at vil ha interesse av ditt produkt, og svare på spørsmål de måtte ha før de i det hele tatt blir stilt.
2. Blogging er bare første steg i prosessen
Du har lagt ut agn gjennom spesialtilpasset innhold som kjent fra punkt 1. Nå er neste skritt å hente inn leads. Dette gjøres gjennom å tilby premiuminnhold i bytte mot kontaktinformasjon. Premiuminnhold kan være alt fra e-bøker til web-seminarer eller gratis prøveperioder, alt avhengig av hva som passer for din bedrift.
3. Du oppnår et varig forhold til kunden
Dersom du nå har etablert deg som en produsent av interessant innhold for dine potensielle kunder, er dette begynnelsen på et forhold som varer over tid. De minnes jevnlig om at du er der ute gjennom nyhetsbrev og bloggposter, og du kan lære mer om dem gjennom å stille nye spørsmål etter hvert som de stoler mer på deg som en seriøs aktør.
4. Bruk informasjonen for å skape bedre innhold
Ettersom du lærer mer om kundene dine, kan du videre justere og tilpasse innholdet etter den nye informasjonen. For eksempel kan du bruke automatisert e-post til å sende ut tilbud og informasjon spesialtilpasset det stadiet de befinner seg i kjøpsprosessen. Innen du tilbyr dem å bli kjøpere, vil mesteparten av jobben allerede være gjort. Du sparer tid og krefter, og kundene slipper masete reklame for ting de ikke har vist noen interesse for. Det er i det hele tatt ganske vinn-vinn for begge parter.