Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > Blogg > Skru på kreativiteten – 5 tips for markedsførere

Skru på kreativiteten – 5 tips for markedsførere

Skru på kreativiteten«Creativity is how we liberate ourselves from our habitual structures and familiar choices.»

Sitatet over er hentet fra forfatteren Dr. Rima Morrell, som mener at kreativitet handler om å ha mot til å utfordre seg selv ved å prøve nye ting og ta utypiske valg. Hun påpeker at kreativitet er viktig i dagliglivet og gjelder alle mennesker, uansett hva man driver med.

Kreativitet er nemlig ikke noe eksklusivt, men en grunnleggende menneskelig egenskap som kan læres og utvikles.

Også innenfor markedsføring trenger du kreativitet, for å utvikle gode kommunikasjonsmetoder, løse problemer, skape nye ting, utfordre og begeistre kunder og til slutt skape gode resultater. Markedsførere bør tørre å tenke utenfor boksen, bryte med tradisjonelle regler og gjøre det som er annerledes i stedet for det som forventes.

Alt dette høres kanskje åpenbart ut, men det er ikke alltid så enkelt å være idérik og oppfinnsom. Så hvordan kan vi skru på kreativiteten?

Som en person med stort behov for å uttrykke meg, har jeg alltid vært opptatt av hvordan jeg kan dyrke kreativiteten min, samt ta vekk det som hemmer den. I denne artikkelen kommer jeg derfor med mine fem beste tips du kan bruke både på jobb og på fritiden, for å trene opp dine kreative evner. 

1. Skriv morgensider og noter alt

«Routine, in an intelligent man, is a sign of ambition.» ― W. H. Auden

Som del av min morgenrutine pleier jeg alltid å ha et morgenmøte med meg selv. Det første jeg gjør når jeg setter meg ved pulten med en stor kopp kaffe, er å sjekke listene mine der jeg noterer oppgaver og ideer, og setter et mål for dagen som kommer. Jeg skriver også noe som kalles «morgensider».

Det vil si at jeg skriver tre, lange bevisste sider hver morgen før jeg gjør noe annet. Julia Cameron omtaler denne prosessen i sin bok «The Artist's Way» som en «hjerneflukt» eller en form for selvterapi. Hun hevder den hjelper til med å rydde bort alt som kommer i veien for kreativiteten vår. 

Camerons enkle tips har hjulpet millioner av mennesker. For meg er det å skrive morgensider et fantastisk verktøy som virker litt som meditasjon. Det hjelper meg å opprettholde kreativiteten, føle meg fri og mer motivert. Prøv et par uker, og se resultatene!

2. Prøv meditasjon og mindfulness

«All truly great thoughts are conceived while walking.» ― Friedrich Nietzsche

En liten dose stress kan være hjelpsomt, men når vi kjenner for mye press, klarer vi ikke å bruke kreativiteten vår. Derfor er det viktig å finne noe vi kan bruke daglig for å slappe av. 

Mange studier viser at meditasjon ikke bare bidrar til å redusere stress, men kan også øke kreativiteten og humøret. Ved å ta deg tid til å meditere om morgenen før du dykker ned i oppgaver, gir du tankene en sjanse til å våkne. Jeg opplever ofte at mine beste ideer og løsninger for problemer kommer mens jeg mediterer, fordi jeg får plass til dem i hodet mitt.

Som vi kan lese på bloggen til Rachel Kable, finnes det mange teknikker som vi kan bruke for å meditere – å følge et mantra, scanne kroppen, bruke visualiseringer, pusteøvelser eller rett og slett bare høre på musikk i et par minutter. Hvis du trenger litt hjelp, kan du også teste ulike nettsider (sjekk f.eks. Noisly som Tim Ferris anbefaler) og apper (f.eks. Headspace, Calm eller Waking Up). 

Meditasjon kan være også mer aktivt og knyttet til andre aktiviteter som morgen-yoga eller en slags oppvarming som japansk rajio taiso. Om du har mer tid kan du også rett og slett gå en morgentur i naturen. Nøkkelen ligger i å kultivere en oppmerksomhet og tilstedeværelse. Prøv ulike teknikker og finn det som hjelper deg! 

3. Søk inspirasjon utenfra

«Ideas come from everything.» ― Alfred Hitchcock

Tom for ideer? La deg inspirere av andre! Gå på tur, ta med deg musikk, hør på podcasts eller se på TED-presentasjoner. Prøv ulike ting og finn det som virker inspirerende for deg.

Psykolog Geir Kaufmann skriver i boka Finn din kreativitet at det er lurt å utsette seg for nye stimuli om man ønsker å utvikle idéproduksjonen: «Oppsøk nye situasjoner, steder og mennesker. Da lar du nye sanseområder i hjernen få slippe til, og kunnskapsnettverkene i hjernen blir dratt utover. (...) Det kan oppstå interessante, nye koblinger.»

I ovennevnte «The Artist's Way» skriver Julia Cameron at nye ideer allerede er der ute i verden, mens vår jobb er å ta godt vare på dem og se dem vokse. Hun skriver også om noe hun kaller «Artist's Date» som en teknikk for å gjenvinne kreativiteten. Det handler om å velge en dag i uken for å pleie sin indre kunstner, og slik åpne deg for innsikt og inspirasjon. Du kan for eksempel besøke en bokhandel for å bla i bøker, gå på utstilling, foredrag eller dra til et sted som du aldri tenkte å besøke. 

Prøv også å jakte på ideer utenfor eget fagområde! La andre steder og mennesker gi deg påfyll. Og husk å skrive ned alle ideene dine!

4. Ta en pause og lær noe nytt

«My favorite thing is to go where I've never been.» ― Diane Arbus

Når var sist du lærte noe helt nytt, som å spille ukulele eller snakke japansk? Det handler ikke om å være perfeksjonist, men å bevise for seg selv at du kan, og trene hjernen på en annen måte enn du gjør vanligvis. 

Visste du at du bare behøver 20 timer for å bli ganske flink i noe? Hvis du bruker 40 minutter daglig kan du faktisk ganske fort kjenne resultater, og dermed bli enda mer motivert til å fortsette.

Er du usikker på hva lidenskapene dine egentlig er? Prøv en øvelse Julia Cameron kaller «Five Imaginary Lives». Målet med øvelsen er å liste opp fem ting du ville gjort i livet hvis penger eller andre faktorer ikke var noe problem. Det hjelper deg å finne ut hvem du er og hva du brenner for. 

Etterpå kan du velge en ting og gjøre noe som er relatert til det området. Hvis du for eksempel skrev «pilot», kan du kanskje prøve et paraglider-kurs. Hvis du skrev «forfatter», kan du planlegge en times avtale i kalenderen for å skrive. Poenget er å åpne seg for nye opplevelser, og la seg inspirere. 

5. Finn riktige omgivelser for deg

«If you only read the books that everyone else is reading, you can only think what everyone else is thinking.» ― Haruki Murakami

Bortsett fra ulike hjelpemidler som kan hjelpe deg, er det også viktig å finne ut hva slags tid og omgivelser som gir deg energi og flyt.

En del personer trenger total isolasjon, og må sitte uforstyrret i fred og ro for å fokusere. Noen jobber best hjemme. Andre liker å jobbe om natta og sitte i mørket. Jeg er mest kreativ på starten av dagen, ofte før soloppgang. Dette er veldig individuelt, så du må selv finne ut hva som er best for deg, og deretter bruke det bevisst.

Det er viktig å velge en arbeidsplass som støtter og ikke demper kreativiteten din. Arbeidskultur og stemningen på jobb har en stor påvirkning på oss. Når vi føler tidspress eller stresser over oppgaver eller medarbeidere, klarer vi ikke å tenke kreativt. Det er derfor viktig å finne en arbeidsplass som støtter dine kreative ambisjoner, lar deg bruke fantasien og som kan tilpasse seg rutinene dine.

Vi som jobber i Inbound vet hvor stor rolle kreativitet har for innovasjon og idérikdom. Som grafisk designer føler jeg meg ikke begrenset og gruer meg aldri til å vise frem ideene mine. Takket være interessante og krevende prosjekter, flat struktur og mye frihet kan vi bruke potensialet vårt og utvikle våre interesser innenfor faget. 

Så er det bare å skru på kreativiteten!

New Call-to-action

Marta Fryziak

Marta er digital designer i Inbound. I tillegg til å være sylskarp på digitalt design har hun en brennende interesse for markedsføring, kommunikasjon og fotografi. Hun driver sin egen blogg og leder stadig nye kreative fotoprosjekter.

Se relaterte artikler

3 utdaterte B2B-salgsteknikker du må slutte å bruke

Dårlige salgsteknikker kan i verste fall fungere avskrekkende på...

Hvilke sosiale medier bør B2B-bedrifter satse på?

Du trenger ikke være på alle sosiale medier for å nå målgruppen din....

Når bør din bedrift outsource markedsføringen til et byrå?

Det er mye å hente ved å få inn ekspertise utenfra, dersom du er...