Hjem > New Podcast Blog > 8 geniale tjenester alle markedssjefer bør bruke
8 geniale tjenester alle markedssjefer bør bruke
13. oktober 2019
8 tjenester som gjør at du kan jobbe raskere og mer presist? Ja, de finnes – og ja, mange av dem er gratis!
Det finnes uendelig mye forskjellig software på markedet som kan forenkle hverdagen, men ikke si deg fornøyd med det nest beste. Her er våre anbefalinger til hvilke software-tjenester du som markedsfører rett og slett er nødt til å ha.
Programvare og tjenester som gjør arbeidsdagen litt enklere og litt mer effektiv? Ja takk! Her er våre beste tips, vær så god:
1) HubSpot
Dersom is er likeverdig 17. mai, er HubSpot likeverdig inbound marketing. HubSpot er verdens ledende marketing automation-system, og det er ikke grunn. Ikke bare hjelper det markedsførere å tiltrekke og engasjere potensielle kunder, det hjelper også til med å holde rede på leads som kommer inn, og konverterer de til kunder.
Softwaren bygger på inbound-metodikken og setter all markedsføringen i system. Det gir en komplett oversikt over antall besøkende, leads og kunder. Systemet følger også opp hvert eneste lead slik at de varmes opp mot et kjøp, og fungerer dessuten som et publiserings- og kommunikasjonsverktøy. Whats not to love?
2) SurveyMonkey
Dette er en gratis programvare for spørreundersøkelser på nett. Det gjør det svært enkelt å opprette og sende ut spørreundersøkelser, enten det er en enkel meningsmåling eller en detaljert markedsundersøkelse.
Med SurveyMonkey kan du også analysere data for å få bedre innsikt og ikke minst for å ta bedre beslutninger. Det er også enkelt å lage presentasjonsklare diagrammer og rapporter slik at du kan bruke tiden på noe annet.
3) Eventbrite
Eventbrite er en programvare for å enkelt skape, promotere og selge billetter til ditt arrangement. Enten du skal invitere til et frokostseminar eller en konferanse, gjør dette programmet jobben for deg.
Steg 1: Fyll inn detaljene om arrangementet og opprett en side. Steg 2: Promoter arrangementet ved å dele i sosiale medier og sende ut invitasjoner. Steg 3: Len deg tilbake og følg med på den stadig voksende gjestelisten.
4) Hotjar
Usikker på om de besøkende på nettsiden din egentlig følger den ruten du ønsker de skal følge? Hotjar er en genial løsning som lar deg følge med på hvordan de besøkende på nettsiden navigerer seg rundt på siden.
Forstå hva brukerne bryr seg om og hva de klikker på ved å se på deres klikk og bevegelsesmønster inne på de ulike sidene. Når scroller de videre ned på siden? Hvor stanser de? Hvilke elementer er det som får den besøkende til å stoppe opp?
Se hva de besøkende ser, ta opp bevegelsesmønsteret til ulike besøkende og sammenlign, finn ut hvor de besøkende faller av i kjøpsprosessen. Slik ser du enkelt hvor på siden det er forbedringspotensiale, hvilke sider som fungerer og hvilke som ikke fungerer.
5) Slack
Slack er et chatteprogram hvor du kan invitere inn hvem som helst du måtte ønske å snakke med og dele samtaler inn i ulike kanaler. Det er mulig å lage flere private- og gruppesamtaler innad i én kanal, men det du kan også velge å lage flere kanaler som hver har ulike samtaler.
Bruk programmet til intern kommunikasjon, men også eksternt ut til kunder og samarbeidspartnere. Dersom bedriften har flere kunder kan du derfor dele opp kundene i flere kanaler, slik at hver kunde har egen kanal.
Hvorfor trenger du Slack? Fordi du slipper å bruke timesvis på å formulere mailer – samtidig som du selv slipper å vente i flere dager på et svar.
6) Website Grader
Har du noengang sittet i timesvis med nettsideanalyser? Den tiden er forbi. Med Website Grader limer du enkelt og greit inn URL-adressen til nettsiden du vil analysere og får resultatet på kun et par sekunder.
Du vil da få svar blant annet på hvor fort siden laster (og hvorvidt tiden det tar er bra eller ikke – med under 3 sekunders lastingstid er din nettside best i klassen), og hvorvidt filene er for store og dermed bremser ned lastingstiden.
Det gir deg også en overall-score på hvordan nettsiden gjør det, rent teknisk:
7) Google
De aller fleste er kjent med å bruke Google til analyse, men ikke alle er klare over alt annet man bruke Google til.
Google Trends gir deg en oversikt over de mest populære nyhetssakene og de mest populære søkene i et selvvalgt område. Du kan også se trender for søk under ulike søkefraser slik som "Hva betyr...", "Hva..." og "Hvorfor...".
Med Google Alerts kan du opprette varsler for søkeord- og temaer du ønsker å overvåke nettet for. Dersom du oppretter et varsel for spesifikke bransjeord vil du få e-post fra Google hver gang det dukker opp nytt innhold hvor ordene eller frasene er nevnt.
Google Ads er også kjent for de fleste. Denne tjenesten gjør det enkelt å annonsere og promotere annonser med en rekke innstillinger slik at du kan tiltrekke deg akkurat de kundene du er på jakt etter.
Les mer om Google Trends, Alerts og Google Ads.
8) Canva
Canva er et designprogram som enkelt lar deg designe presentasjoner, fine oppsett for nettsider og grafiske elementer. Her finner du millioner av bilder som kan brukes i tillegg til at du kan laste opp dine egne.
Programmet lar deg redigere bilder ved hjelp av fotoredigeringsverktøy, tilbyr hundrevis av skrifttyper og gratis ikoner og elementer som du kan bruke i designet. Med andre ord: alt på ett sted.