Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > 3 grunner til at nettsideprosjektet har gått til helvete

Listen to the podcast

3 grunner til at nettsideprosjektet har gått til helvete

... og, ja, du er en del av problemet! Vi beklager å måtte si det, men det er desverre ditt valg om å bruke tradisjonell nettsidedesign som har kjørt nettsideprosjektet i grøfta.


Tradisjonelle nettsideprosjekter har en tendens til å ta mye tid, bli forsinket, kreve masse ressurser og koste mye penger. Og i tillegg har man ingen garanti på at den nye nettsiden vil fungere bedre enn den gamle. Men vet du hva? Nettsidedesign behøver ikke koste skjorta, være en gjettelek eller ødelegge den gode stemningen på kontoret.


Tradisjonell nettsidedesign består vanligvis av én prosjektperiode hvor alt av funksjoner, elementer og utseende settes opp samtidig. Deretter forblir nettsiden statisk de neste to til tre årene. Vekstdrevet design har blitt en slags motpol til den tradisjonelle måten å gjennomføre redesign av nettsider av. Hvordan? I korte trekk ved å gjøre mindre endringer som følge av grundige analyser av besøkstrender.


Unngå stress, gjetting og synsing, uklare mål, forsinkelser og store risikoer. Her er 4 grunner til at tradisjonell redesign av nettsider ikke lenger fungerer- og hvorfor ditt nettsideprosjekt har blitt en fiasko som følge av dette.

 

 

 

1) Nettsiden er basert på gjetning og subjektive meninger

 

Markedsføring har gjennom mange år blitt praktisert uten noe særlig måling av resultater og analyse rundt hva som faktisk fungerer, og hva som ikke fungerer. Det samme gjelder for nettsider.


Mange bedrifter har valgt å endre nettsidens design og funksjoner hvert andre til tredje år på grunnlag av at nettsiden er utdatert- og at de ansatte i bedriften er lei av å se det samme, kjedelige designet dag ut og dag inn. Men hvor ofte er det faktisk resultatanalyse som ligger i bunn for endringen? Tro meg, ikke særlig ofte.  

 

Tradisjonell nettsidedesign baseres som regel på følgende:


  • Gjetning og subjektive meninger
  • Det bedriften ønsker å vise frem

Den nye nettsiden bygges ofte opp av subjektive meninger om funksjoner og utseende blant de som er involvert i prosjektet. Det samles inn data på hvordan nettsiden brukes, og det utføres heller ikke grundige analyser av hva de besøkende faktisk har behov for på siden. Prosjektet tar med andre ord lite hensyn til brukeren.


Med vekstdrevet design derimot, vil hele prosessen bygge rundt besøkendes atferd på nettsiden for å kunne optimalisere nettsiden for hver enkelt bruker. Dette fungerer fordi det er en løpende og interaktiv prosess hvor forandringer skjer kontinuerlig istedenfor at alt skjer på én og samme gang.


Det er en kontinuerlig analyse av hva de besøkende gjør på siden slik at man enkelt avdekker hvilke funksjoner på nettsiden som ikke fungerer optimalt og som derfor må endres eller byttes ut.



 

2) Prosjektet tar for lang tid - og det er ennå langt fra ferdig

 

Fordi tradisjonell nettsidedesign tar for seg alt av oppgaver som skal utføres innenfor én tidsramme, må all energi fokuseres på dette prosjektet så lenge prosjektet varer. Dette fører til at prosjektet har svært høy ressursbruk, fordi alt annet arbeid settes i annen rekke.


Når man skal redesigne en hel nettside på én gang, vil dette derfor naturligvis ta ganske lang tid. Ofte vil det også forekomme uforutsette situasjoner som gjør at prosjektet går over tidsrammene.


Dette slipper du med vekstdrevet webdesign ettersom det er en kontinuerlig prosess hvor det gjennomføres små tiltak regelmessig. Ved å eksempelvis gjøre én mindre endring hver måned slipper du at prosessen sluker tid og ressurser.



 

3) Budsjettet sprakk allerede i uke to

 

Å sette i gang et tradisjonelt nettsidedesign-prosjekt er en stor investering. Alt skal settes opp på en gang, og budsjettet settes opp i forkant av prosjektet, basert på det som skal gjøres. Mange krever også betaling på forhånd.


Men det som virkelig tømmer pengesekken er endringer i prosjektet, feil eller mangler. Budsjetter for nettsidedesign sprekker ofte fordi det nesten alltid vil dukke opp uventede hendelser som skaper forsinkelser. Dette gjør at det forhåndsbestemte budsjettet vokser i takt med de utfordringer som forlenger prosjektperioden.


Men det er faktisk noe som er enda verre: å oppdage feil eller mangler etter at prosjektet er ferdig. Fordi prosessen er så lite dynamisk og fleksibel vil det bli dyrt å legge til ekstra utviklingsprosjekter spesielt om man må begynne hele prosjektet på nytt.


Vekstdrevet webdesign er et månedlig abonnement fordi det er en kontinuerlig prosess med mindre omfattende endringer som forbedrer brukeropplevelsen. På denne måten spres kostnaden utover flere måneder samtidig som du enklere holder kontroll på din ROI (Return on Investment) ettersom nettsiden baseres på konkret brukerdata.


Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.