Hjem > New Podcast Blog > 6 vanlige spørsmål toppledere har om inbound marketing
6 vanlige spørsmål toppledere har om inbound marketing
24. mars 2021
Ingen vil lykkes i en topplederstilling uten å sette seg ordentlig inn i alt de vurderer å investere i. Her er de vanligste spørsmålene toppledere har om inbound marketing.
Inbound marketing er etter hvert blitt ganske populært blant markedsførere, men kanskje ikke like kjent blant toppledere. Ofte er det de samme spørsmålene som går igjen, og det er egentlig mye de samme spørsmålene jeg selv hadde da jeg først hørte om metodikken. Det begynner å bli noen år siden nå, og som toppleder i et 100 prosent inbound-fokusert selskap, skal jeg forsøke å gi noen gode, konsise svar på seks av de aller vanligste spørsmålene jeg får.
Les mer: Hva er inbound marketing?
1. Hva slags resultater kan jeg forvente?
Vi starter like gjerne med tusenkronersspørsmålet. Kan du ikke snakke om ROI, er det få ledere som vil være interessert. Her er det viktig å være klar over at inbound marketing er en langsiktig strategi, så det kan ta litt tid før du ser de største resultatene. Statistikk fra HubSpot viser at du kan forvente en 50–100% økning av leads på et halvt år, og helt opp i 700% på to år. For andre kan forbedring av salgsprosesser være et vel så viktig mål som å få flere potensielle kunder til å komme til deg. En annen bieffekt kan være økt synlighet og positiv merkevarebygging.
Våre egne erfaringer er at kundene våre opplever god ROI andre halvåret av en satsing, men fra år to opplever faktisk mange betydelig vekst i selskapet.
Den viktigste grunnen til at resultatene over tid er gode, er den metodiske tilnærmingen til markedsføring. Ved å gå målrettet inn for å virkelig finne ut av hva dine idealkunder har av utfordringer, lage innhold og kampanjer som hjelper dem, kontinuerlig lære hva som fungere og ikke fungerer, er det ofte bare et tidsspørsmål før resultatene løsner.
Les mer: Hvilke og (hvor raske) resultater gir inbound marketing?
2. Hva koster inbound marketing?
Prisen på inbound marketing baseres på en rekke ulike faktorer, som blant annet produkt, bransje, konkurranse i markedet og hvor raskt dere ønsker resultater. Det finnes dermed ingen direkte fasit på spørsmålet, men i SMB-markedet ligger en typisk inbound-investering på rundt 0,5–1,5 millioner i året for det norske markedet gi mening.
Ønsker du en uforpliktende prat om inbound marketing og salg?
3. Kan vi gjøre det selv?
Det er lett å tenke at inbound kun handler om å skrive noen blogginnlegg, og at det godt kan gjøres internt i bedriften. Realiteten er mer kompleks enn det. Ønsker du å gjøre alt innomhus er det definitivt mulig, men det vil kreve en betydelig investering både i penger og ressurser, og ikke minst i tid de ansatte ellers kunne brukt på kjerneoppgaver.
Det er en rekke faktorer som må vurderes når man står mellom valget om å outsource eller gjøre jobben selv. Inbound marketing er en fulltidsjobb, og skal det gjøres internt i bedriften, må dere sette sammen et dedikert team til å jobbe med dette. Store bedrifter vil ofte ha muligheten til dette, men for en SMB-bedrift vil det typisk være mer utfordrende, og outsourcing blir et mer naturlig valg. Et inbound-byrå vil ha langt mer kunnskap om metodikken, og koster til syvende og sist mindre enn å trene opp og lønne en hel intern markedsavdeling.
En fin løsning kan også være å outsource deler av jobben, mens noe gjøres selv. Det er uansett veldig viktig å finne et byrå som kan være en god samarbeidspartner. Vår erfaring er at det er kritisk at en samarbeidspartner jobber tett sammen med deg. Med det tenker vi at partneren må i størst mulig grad ha bransjekunnskap, innsikt i produktene, markedet og kundene dine.
4. Hvordan kan et eksternt byrå lage innhold for min bedrift?
Dette er et veldig godt spørsmål, og sannheten er at ingen utenfor bransjen vil kjenne deres fagfelt like godt som dere selv gjør. Samtidig er jo dette et velkjent dilemma fra journalistikk, men den bransjen har overlevd i mange år via intervjuer og research. Et godt inbound-byrå vil ha sine egne innholdsprodusenter som er gode på å sette seg inn i nye fagfelt.
Det inbound-«journalister» i tillegg er gode på, er søkemotoroptimalisering, vinkling, språk, dramaturgi, og evnen til å formidle ting på en engasjerende måte. Og ikke minst forstå de ulike innholdsformatene.
Når bør det brukes tekst, video, illustrasjoner, bilder, animasjoner og i hvilke kanaler. Med hjelp fra deres egne eksperter vil dette ofte resultere i et bedre sluttprodukt enn innhold laget av noen som kan feltet ut og inn, men ikke er like gode på innholdsproduksjon. Innholdet skal tross alt ikke bare legges ut og glemmes, men er skal til å lede til, enten direkte eller indirekte, salg.
5. Må man kjøpe HubSpot-software?
Det er ikke slik at du må ha HubSpot for å jobbe med inbound, men det finnes en rekke klare fordeler ved å investere i plattformen. For det første er HubSpot bygget rundt inbound-metodikken. Dette betyr at du får samlet alle verktøy du trenger for å jobbe med inbound marketing og salg på ett sted, fremfor å måtte forholde deg til mange ulike plattformer. Plattformen har i tillegg et godt analyseverktøy som lar deg måle alle aktiviteter, som for eksempel konverteringsrater, trafikk og klikkrater.
Samtidig er HubSpot et av verdens ledende marketing automation-verktøy, det inneholder et gratis CRM, og du har mulighet til å sette opp nettsiden din i HubSpot. Du kan altså klare deg uten, men den er et veldig nyttig hjelpemiddel.
Les mer: Hva er HubSpot? Vår ultimate guide.
6. Er inbound kun bloggartikler og automatisk e-post?
Inbound marketing er en helhetlig digital markedsføringsmetodikk som følger deg hele veien fra du forsøker å tiltrekke potensielle kunder, varmer opp leads ved å lede dem gjennom kjøpsprosessen, gjennomfører et salg, og engasjerer kunden til å bli en evangelist for din bedrift. Dette er også hovedforskjellen mellom inbound marketing og content marketing, som kun handler om selve innholdet.
Inbound innebærer derfor alt din bedrift gjør av markedsføringstiltak og analyse av disse tiltakene, men også alt som skjer etter at leadet er varmt nok til å bli kontaktet av en selger.
Inbound marketing knytter sammen mange av de mest brukte markedsføringstaktikkene:
- Nettsider
- Blogg
- Sosiale medier (inkludert annonsering)
- Fagartikler
- Video
- Søkemotoroptimalisering (SEO)
- Calls-to-action (CTA)
- Landingssider
- E-bøker og whitepapers
- E-post og nyhetsbrev
- AI og chatbots
- Marketing automation
Dette innlegget ble opprinnelig publisert 20. desember 2016 og oppdatert 08. august 2018.