Bli med på seminar

Hør fra ledende eksperter innen B2B-salg- og markedsføring. 

Bli inspirert til å ta tak i egen markedsføring.

Møt oss for å lære mer om B2B- og inbound markedsføring.

Norges største undersøkelse om salg og markedsføring i B2B

Hva går inbound marketing egentlig ut på?

Hjem > New Podcast Blog > 7 trender innen digital markedsføring i 2018

Listen to the podcast

7 trender innen digital markedsføring i 2018

Det nye året er rett rundt hjørnet og din bedrift har helt sikkert kommet godt i gang med planleggingen av 2018 allerede. Innen digital markedsføring dukker det hele tiden opp nye trender, og det kan være vanskelig å følge med på alle. Ikke minst å finne ut av hvilke du faktisk burde satse på.

 

I dette innlegget har vi har samlet 7 digitale markedsføringstrender vi mener vil bli de mest sentrale i 2018. 

1) Mobil danker ut desktop

Google har begynt å eksperimentere med det å rangere og favorisere innhold som er mobiltilpasset, fremfor de som kun er tilpasset desktop. Allerede i 2015 viste Google at vi søker mer fra mobile enheter enn det vi gjør fra desktop. Det er derfor helt klart hvilken retning vi går i.

Du kjenner deg kanskje igjen i det at vi mer eller mindre alltid har mobilen med oss  som igjen gjør det enklere å ta opp telefonen hvis det er noe en ønsker å google. Når vi i tillegg hører at Google favoriserer mobilvennlige nettsider, kommer det tydelig frem at det nå er viktigere enn noen gang å ha gode nettsider som er optimalisert for mobil.

 

2) Personalisert innhold

Tiden for «one size fits all» er over. Det er jo nettopp muligheten til å rette seg mot akkurat den personen du ønsker å nå, som har gjort digital markedsføring så mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring. Sørg derfor for å ta i bruk disse mulighetene.

I 2018 blir det ekstra viktig å jobbe med å skape mer dynamisk innhold, og unngå statisk. Dette gjør det enklere å ivareta hver enkelt kundes behov. Smartinnhold (smart content) er et eksempel på dynamisk innhold, som HubSpot definerer som «intelligent innhold som automatisk tilpasser seg dine kunders behov».

Ved å ta i bruk smartinnhold kan du skreddersy innholdet ditt basert på hvor i kjøpsprosessen den besøkende befinner seg. Du får også muligheten til å tilpasse innhold basert på om det er første gang personen besøker nettsiden din, eller om dette er en eksisterende kunde. Kommunikasjonen du retter mot disse to personene vil jo være relativt ulik.

 

3) Meldingstjenester og kunstig intelligens

E-post er fremdeles ikke til å kimse av som markedsføringsverktøy, men mesteparten av kommunikasjon på internett skjer nå via meldingstjenester. Chatbots er i den forbindelse blitt en av de største teknologiske nyvinningene innen markedsføring.

En chatbot kan forklares som en "robot" du kommuniserer med inne i en meldingstjeneste  som for eksempel Facebook Messenger. Det er et program som ved hjelp av kunstig intelligens, eller artificial intelligence (AI), gjør det mulig å chatte med din bedrift, uten at en av bedriftens ansatte trenger å sitte i andre enden og svare på innkommende henvendelser.

Kundeservice fremstår som det mest åpenbare området for en chatbot, da du kan bygge den opp slik at den klarer å svare på de typiske spørsmålene dine kunder har. En chatbot kan også navigere personen i riktig retning, som å sende den til en bestemt side på nettstedet ditt, eller for eksempel til Google Maps hvis det er snakk om en adresse. Blir det gjort skikkelig, blir det som å alltid ha en rådgiver tilgjengelig.

Chatbots og artifical intelligence var et av de store temaene under Inbound-konferansen 2017, og nå er chatbots på vei til inbound! HubSpot har nemlig kjøpt opp selskapet Motion AI, som enkelt lar deg bygge din egen chatbot. Den skal være lett å sette opp  så du er ikke avhengig av en programmerer.

Det kan være et godt tips å slenge seg på bølgen du også  mens det fortsatt er ferskt og i tiden. Vår oppfatning er at enn så lenge blir chatbots opplevd som noe spennende og nytt. Om ikke det er overbevisende nok viser Neil Patels populære markedsføringsblogg til 88 % åpningsrate og 56 % klikkrate på meldinger levert via en chatbot-tjeneste.

 

4) Video video video

Video var en av de heteste trendene i 2017, men trenden fortsetter inn i 2018. Allerede i 2016 anslo Cisco at video ville utgjøre 74 % av all internett-trafikk i 2017. Se for deg hva det betyr for 2018!

Det skal ikke mer til enn å bla seg nedover i Facebook-feeden din for å se hvor populært video er blitt. Autoplay gjør det bare mer attraktivt – nå kan du nesten ikke unngå å få videoene med deg. Facebook selv predikerer at plattformen kun vil bestå av video om under fem år. Google er, som kjent, verdens største søkemotor, men visste du at YouTube er nummer to? Video fremstår dermed som minst like viktig som å optimalisere skriftlig innhold for Google, for bedre synlighet på nett.

En rapport fra HubSpot viser at når det kommer til kommunikasjon fra bedriftene de følger, foretrekker flertallet av dagens forbrukere video. Faktisk blir video oppfattet som det mest minneverdige innholdet sammenlignet med tekst og bilder. I tillegg forteller HubSpot at bare det å nevne ordet «video» i en e-post-tittel øker klikkraten med 65 %.

Er du fortsatt i tvil om du bør satse på videomarkedsføring eller ikke? Regnet ikke med det, nei. Sørg for å legge en god videostrategi for din bedrifts satsning i 2018.

 

5) Vekstdrevet webdesign

Vekstdrevet design (Growth-Driven Design, GDD) regnes som en av de heteste trendene når det kommer til nettsidedesign. Denne typen design sørger for at nettsiden din er i kontinuerlig utvikling, basert på analyser av hvordan de besøkende tar den i bruk. På denne måten blir nettsidedesign en kontinuerlig prosess, hvor det alltid er rom for læring og forbedring.

Ved å satse på GDD sørger du dermed for å ha en nettside som er oppdatert til enhver tid. Samtidig muliggjør metoden det å sammenslå redesign av nettsiden din og markedsføringsmål. Ved å hele tiden jobbe med å forbedre nettsiden forenkles jobben med å koordinere nettside og markedsføring, og da det blir enklere å imøtekomme utfordringer og endringer i markedet. GDD sørger samtidig for at du slipper å starte store og omfattende nettsideprosjekter hvert andre eller tredje år – som flertallet av norske bedrifter gjør i dag.

 

6) Farvel til content gating?

Dette blir litt som å banne i kirken, men kanskje det å gjemme verdifullt premiuminnhold bak skjemaer ikke lenger er like effektivt, som vi «inbound-frelste» lenge har trodd?

Selve kjernen i inbound marketing er å lage innhold som blir oppfattet såpass interessant og informativt at at din bedrift fremstår som ledende på området. Vi har lenge tenkt at hvis du gir leseren noe verdifullt gratis, som for eksempel en e-bok om et emne som interesserer personen, så kan man i det minste "betale" ved å gi fra seg e-postadressen sin.

I noen tilfeller opplever vi at spesielt personer som befinner seg øverst i kjøpstrakten er mindre villige til å gi fra seg kontaktinformasjon. Fremover blir det derfor mer relevant å se på nye måter å «vokte» innholdet på.

I disse dager er det flere som har begynt å eksperimentere med å la leseren få utdype seg i et tema uten å måtte fylle ut et skjema. En måte gjøre dette på er å bruke såkalt pillar content, som ofte fremstår som en svært grundig artikkel innenfor et tema. Hvis personen vil laste ned hele saken, så kreves en e-postadresse. På denne måten er innholdet fortsatt tilgjengelig uten kontaktinformasjon, men kan gjøre leseren mer villige til å gi den fra seg.

 

7) GDPR  Den store stygge ulven?

Greit nok, General Data Protection Regulation (GDPR) kan ikke direkte kalles en trend. Det er vel heller en nødvendighet som kan komme til å koste deg dyrt hvis den blir ignorert.

GDPR er EUs nye personvernregler som trer i kraft 25. mai 2018. Regelverket gjør det ekstra viktig for innholdsmarkedsførere å følge etiske retningslinjer. Det blir nå viktigere enn noensinne å få samtykke til innsamling av opplysninger, oppgi hva informasjonen du innhenter skal brukes til og sørge for tillatelse til å sende målrettet markedsføring.

Emnet i seg selv kan virke skremmende på mange, men i bunn og grunn er det med på å gjøre bransjen mer etterrettelig. I tillegg kan det bidra til å øke din bedrifts omdømme ytterligere, hvis du går foran som et godt eksempel. Det viser at dere er en seriøs aktør som tar personvern på alvor. Se på det nye året som en god anledning til å rydde opp i eksisterende lister, og sørg for å slette personopplysninger som du ikke eksplisitt har fått tillatelse til å beholde.

Vi som driver med inbound marketing har også et bedre utgangspunkt ettersom hele vår forretningsmodell er basert på tillatelse. Inbound er den hjelpsomme formen for reklame, hvor vi jobber med å tiltrekke folk, fremfor å kjøpe opp lister med kalde leads.

Her kan du lese mer om det nye regelverket:

 

New Call-to-action

Subscribe to our podcast

Please fill out the form to be notified of new episodes.