Hjem > New Podcast Blog > De 7 dødssyndene innen inbound marketing
De 7 dødssyndene innen inbound marketing
18. september 2018
Det er enkelte ting man ikke bør gjøre – hverken i livet eller i markedsføring. Ofte begår vi de samme syndene igjen og igjen, men det er mulig å komme seg på rett kjøl igjen.
Vi ser nærmere på de syv dødssyndene du bør unngå når du setter i gang med inbound marketing – og hva du heller bør fokusere på.
1) Hovmod
Ikke tenk at din bedrift er for kjent til å markedsføre seg, eller at produktet ditt er så spennende at selskapet oppnår sitt potensiale bare ved å eksistere. Legg derfor en innsats i å lage en markedsplan der du definerer personas og skisserer en plan for hvordan du skal tiltrekke, konvertere og begeistre nye kunder.
Les mer om hva en markedsplan skal inneholde
2) Grådighet
Ikke vær grådig når det gjelder folks oppmerksomhet. Avbryter du kalde leads mens de er opptatte med andre ting, trekker du de ikke nærmere et kjøp. Det samme gjelder tradisjonell outbound markedsføring som reklameplakater, bannerannonser og lignende.
Inbound marketing handler om å trekke folk til deg med enestående innhold som er optimalisert mot personas og deres stadie i kjøpstrakten. Sørg for at du kun opptar den oppmerksomheten potensielle leads er villig til å gi.
Les mer om hvordan du lager personas her.
3) Begjær
Ikke jakt kortvarig tilfredsstillelse ved å ta kjappe og lite gjennomtenkte avgjørelser. Tenk langsiktig. Det vil for eksempel ta tid å bygge en god blogg som bidrar til varme leads. Vær tålmodig og fokuser på å produsere godt innhold i stedet for å bli en innholdsmaskin.
Det er viktigere å ha godt innhold på plass som trekker til seg de riktige menneskene, enn fine grafer med høye besøkstall som ikke konverterer til kjøp. Det er salg du tjener penger på, ikke besøkstall eller likes.
4) Misunnelse
Ikke kopier andre bedrifter bare fordi du er misunnelig på deres suksess. Negative tanker gir lite næring til kreativitet. La deg heller inspirere av andre selskaper og gjør ting med din egen vri.. Bedriften din er unik - sørg for at dette kommer tydelig frem.
5) Fråtseri
Det er lett å se på innholdet en bedrift produserer som en reklameplakat for bedriften, men det er viktig å ikke fråtse. Fokuser på løsninger og hjelp kunden. Når de er lengre ned i kjøpstrakten kan du vise frem dine produkter og tjenester.
Les mer om hvilket innhold som passer til de ulike stadiene i kjøpstrakten her.
6) Vrede
Ikke respondér på negative kommentarer med sinne. Selv om det kan være fristende å slette negative kommentarer i sosiale medier eller på bloggen vil du vinne mer på å være transparent. Bruk konstruktiv kritikk til å få i gang samtaler alle kan lære av. Dette hjelper deg se ting fra nye vinkler.
7) Latskap
Det er lett å lene seg tilbake når man ser at man får resultater. Kanskje har du tatt i bruk noen snarveier for å komme deg nærmere målet, men dette er ingen vei til suksess. Husk at du alltid må være i forkant med markedsaktivitetene for å sikre at selskapet alltid har høy aktivitet. Skap et godt forhold til potensielle leads og lag godt innhold som kan jobbe for bedriften i lang tid fremover.