Hjem > New Podcast Blog > Fagskolen AOF outsourcet hele markedsavdelingen (med stor suksess)
Fagskolen AOF outsourcet hele markedsavdelingen (med stor suksess)
20. oktober 2020
Da AOF plutselig fikk en mengde studieplasser å fylle på rekordtid, oppsøkte de Inbound Group for en ny markedsstrategi.
Studieforbundet AOF har vært en interessant kunde for Inbound Group, siden de ikke teknisk sett forsøker å selge noe. Å ta etterutdanning gjennom fagskole-delen av AOF er gratis, men selv om organisasjonen har eksistert siden 1931, er ikke alle i målgruppen klar over at muligheten finnes. Da 105 nye studieplasser for barnehagemedarbeidere åpnet opp i april, og måtte fylles innen september, ble AOF nødt til å tenke nytt.
– Vi har ikke vært gode nok på å ha en helhetlig markedsstrategi. Da vi fikk så mange studieplasser å fylle, måtte vi ta noen grep for å henge med i tiden, forteller Marthe Dirdal, rektor for fagskolen AOF.
Oppstarten
Dirdal fikk først anbefalt Inbound Group av en salgs-coach, og fikk kontakt med gründer og daglig leder Tor Magnus Kolflaath etter å ha vært innom vårt frokostseminar.
– Vi hadde flere møter hvor vi diskuterte inbound-metoden og hvordan begge parter kan hjelpe hverandre. Inbound Group var tydelige på at de bare ville inngå samarbeidet dersom de var sikre på at de kunne gjøre jobben, og det gjorde at jeg følte meg trygg, forteller Dirdal, og legger til:
– Når man starter et sånt prosjekt kan det virke som veldig mange workshops, men det er det ikke. Det føles som man skal bruke mer tid enn man faktisk gjør.
Fruktbare og informative møter under salgsprosessen gjorde at Dirdal hadde lett for å få med seg resten av AOF på satsingen. Siden hun fikk svar på spørsmål «før de dukket opp», var det lett å argumentere mot eventuelle motargumenter – noe det faktisk var lite av.
– Jeg hadde egentlig forventet mer motstand, ler Dirdal.
Strategien
Ettersom samarbeidet begynte med et veldig snevert mål – fylle de 105 nye studieplassene, fort! – måtte vi legge en litt annerledes strategi enn vi vanligvis bruker. Løsningen ble å prioritere ett fagområde til å begynne med, og å lage ekstra mye innhold for dem som allerede er på nippet til å søke – altså dem nederst i trakten.
– Vi har klart å spisse og segmentere så godt at vi faktisk når målgruppen. Vi har pleid å være veldig tradisjonelle, gjort mye print og fått mye gjennom samarbeidspartnere. Inbound marketing utvider horisonten vår og lar oss nå mange flere, forteller Dirdal.
Resultatene uteble heller ikke; alle plassene ble fylt. I 2018 følger flere studieretninger i samme fotspor, som følge av den første suksessen.
Les også: Slik hjalp vi et B2B-selskap med å øke salget med 20 millioner på ett år
Samarbeidet
Dirdal er full av lovord om samarbeidet, og trekker spesielt fram forarbeidet som gjøres for å lette hennes egen arbeidsmengde:
– Vanligvis i sånne sammenhenger blir det mer jobb enn man hadde trodd, men her har det faktisk vært enda mindre enn forventet. Jeg tror mye av grunnen er at jeg holder i kontakten selv, og samtidig har én prosjektleder hos dere å forholde meg til, med rask respons i begge ender.
Hun trekker også fram blogg-innholdet:
– All ære til skribenten, for innholdet der er av en kvalitet som har blitt lagt merke til på andre avdelinger innad i AOF også. Det er viktig for oss at folk kobler AOF til kvalitet, som jo også er leveransen vår gjennom studiene.
Les også: 4 grunner til at Inbound Group ikke er riktig partner for deg
Anbefaler til andre
Studieforbundet AOF har ikke noen egen markedsavdeling, så i praksis fungerer Inbound Group som en ekstern utgave av nettopp det. Dirdal anbefaler Inbound Group særlig til andre små og mellomstore bedrifter i samme situasjon.
– Jeg skryter av Inbound Group hele tiden, og det er jo fordi jeg er kjempefornøyd. For noen uten markedsavdeling er det veldig deilig å bare kunne si «fiks det», og så blir det fikset. Særlig siden kompetansen er satt sammen i team som er unge, oppdaterte og nysgjerrige, med en driv og kunnskap jeg ikke kunne matchet alene.
På spørsmål om hva som har vært negativt, trekker Dirdal bare frem at en video og noen telefoner har vært litt smør på flesk, siden informasjonen har kommet så godt fram allerede, under møter og e-post. Utover det kommer hun ikke på noe.
– Vi tenkte at nå skulle vi endelig satse langsiktig og målrettet, slik at strategien fungerer over tid. Det er tross alt tanken bak hele metodikken, som jeg har stor tro på. Vi var klare for å være tålmodige – men så har vi sett effekt ganske fort. Jeg tenker at det må jo være bra for de aller fleste, avslutter Dirdal.