Hjem > New Podcast Blog > Tabben "alle" markedsførere gjør når de skriver
Tabben "alle" markedsførere gjør når de skriver
7. oktober 2019
Det er mye snakk om marketing automation, remarketing og programmatic marketing. Ja, det gjør livet lettere for deg som markedsfører. Men funker det for Kristin?
La oss si at du har funnet en ny frisør som er kjempedyktig. Din venninne Kristin har lenge slitt med frisyren (ja, da, vi snakker i-landsproblem her). Og la oss si at du skal fortelle Kristin om frisøren og overtale henne til å prøve ham.
- Ser du det for deg?
- Hva ville du skrevet?
Hva med:
- Hos Knut Christian får jeg løst alle min klippemessige utfordringer.
- Knut Christian er den eneste som endelig har skjønt hvordan jeg vil se ut på huet. Kanskje han kunne funka bra for deg?
- Knutta klipper som en gud.
- Knut Christian er en kvalitetsfrisør, og han har klippekort så du får hver tiende klipp gratis.
Én ting er hva du ville ha sagt. Men hva ville overtalt Kristin? Hva er det Kristin ønsker å høre?
Å skrive til én person er mer virkningsfullt enn du tror. Ikke bare treffer du bedre, men det blir også lettere for deg å skrive. For å treffe "Kristin", som din såkalte persona, må du gjøre noen valg.
Hva slags ord bruker Kristin? Kult? Stilig? Vidunderlig? Snasent?
Hva slags grammatikk passer til Kristin? Hva liker hun å lese? Lange setninger med mange kommaer (tenk riksmeggen Astrid Gunnestad)? Korte, innholdsmettede setninger (tenk Hemingway)?
Hva er Kristin opptatt av? Hva slags situasjon er hun i? Å bli kjent med Kristin tar tid. Drømmen din er at hun kommer til deg og spør om frisør. Eller produktet ditt. Da må du gi ekte verdi når hun stiller et spørsmål. Det er inbound i et nøtteskall.
Greia er: Du må bry deg om Kristin.
Derfor sliter jeg litt med automatikk, i hvert fall når kommunikasjonen tilsynelatende er personlig. Jeg skjønner at livet blir lettere med automatiserte e-poster, men – beklager, folkens – det synes med én gang at e-posten ikke er skrevet til meg. Eller Kristin.
På nettet kan vi lese setninger som: "Vi skaper kampanjer mot personer med antatt høy kjøpsintensjon innen et segment". Hvor er mennesket oppi dette? (Bare å bruke ordet "mot" istedenfor "for", sier jo sitt.)
Og så er det jo slik at du kanskje må lage en kampanje hvor noe blir sendt ut i en viss rekkefølge. Tenk da på at du tar Kristin på fanget og hvisker alt du skriver til henne. Det setter hun pris på!
Bokstavelig talt.