Hjem > New Podcast Blog > Derfor er publiseringsplanen kritisk for å lykkes som markedsfører
Derfor er publiseringsplanen kritisk for å lykkes som markedsfører
13. oktober 2019
Er du markedsfører i 2017, driver du høyst sannsynlig med content marketing. Og driver du med content marketing, er du helt avhengig av en publiseringsplan.
Noe av det aller viktigste for å få en markedsføringsstrategi basert på innholdsproduksjon og blogging til å fungere, er å gjøre det regelmessig. Uten jevnlige oppdateringer vil strømmen av organisk trafikk stoppe opp, den trafikken vil ikke konverteres videre til leads, og du kan bare glemme å etablere noen ekspertrolle i din bransje. En ekspert er på ballen.
Heldigvis finnes det et enkelt verktøy som hjelper deg å unngå dette skrekkscenariet. Du gjettet riktig – vi snakker om en publiseringsplan.
Les også: Slik får du maks effekt ut av facebook-innleggene dine
Hvorfor er en publiseringsplan så viktig?
1) Den gir deg oversikt over publiseringen av innhold
Jo større bloggen og bedriften din vokser seg, jo flere innlegg er det å holde styr på. Å ta det på gefühlen fungerer kanskje greit om du driver en privatblogg for venner, bekjente, og spesielt interesserte, men en seriøs bedrift må ha struktur i bunn.
Kanskje er din bedrift liten, eller i oppstartsfasen, og det er snakk om fire innlegg i måneden. Men ting kan lett falle gjennom sprekkene allikevel. Hvilket blogginnlegg var det egentlig som skulle ut i dag? Og hvilken kampanje tilhører det?
En publiseringsplan, eller publiseringskalender, gir deg full oversikt over publiseringsdato og all tilhørende informasjon om hvert innlegg. Du kan like gjerne gjøre det enkelt for deg selv.
Les mer: 7 grunner til at norske bedrifter må blogge
2) Den lar deg regelmessig oppdatere bloggen din
Nøkkelordet her er regelmessig. Du ønsker å gjøre bloggen din til en pålitelig maskin – noe følgere og interesserte kan stille klokka etter. Hvordan hadde din tiltro til Aftenposten vært dersom publiseringsskjemaet var "noen ganger i uka, ettersom vi kommer på ting å skrive om"?
En publiseringsplan lar deg enkelt holde oversikt over når innleggene dine skal publiseres måneder i forveien, lar deg strukturere dem med jevnlige mellomrom, og gjør også at du oppdager hull før det blir krise. Du kan lett finne tilbake til gamle innlegg, og overholde deadline for dem som kommer.
Les også: Jernteppe? 7 tips for brainstorming av bloggtitler3) Alle involverte har tilgang på ett sted
En content marketing-strategi involverer stort sett en hel rekke mennesker, spredt over hele ordensspekteret. Selv om du skulle være så heldig å bare jobbe med ansatte helt til høyre på dette spekteret vi akkurat fant opp (høyre betyr ryddig), er det fortsatt mange mennesker som skal koordinere hver sine arbeidsoppgaver.
Aner du et mønster? Med en publiseringsplan slipper du mapper og styr spredt over en serie datamaskiner og langt flere filer. Alle kan slå rett opp i en felles kalender, og samtidig miste enhver mulighet til å påstå at de ikke visste hva som skulle publiseres. Ikke noe stort tap.
4) Du kan øyeblikkelig se hvem innlegget er rettet mot
Lei av å måtte gjette deg fram til riktig persona? Med en publiseringsplan trenger du bare kaste et kjapt blikk for å se hvilken persona blogginnlegget er rettet mot, hvilke nøkkelord som burde brukes for å nå dem, hvor de er i kjøpstrakten, og så videre.
Du kan også – og dette er viktig – se hvilken CTA som skal knyttes opp mot innlegget. Dette er delen av bloggposten som konverterer besøkende til leads, så om den biten går tapt i virrvarret kunne du egentlig like gjerne latt være å skrive hele innlegget.
5) Den gjør det enkelt å visualisere markedsstrategien
Content marketing trenger en strategi i ryggen for å kunne kalle seg inbound marketing. Med en publiseringsplan mister du aldri det større bildet av syne. Ikke bare er det nyttig for markedsføringsteamet – det gjør det også mye enklere for eventuelle kunder å forstå nøyaktig hva all bloggingen faktisk bunner i, hva dere har gjort så langt, og ikke minst hvor dere er på vei.