Hjem > New Podcast Blog > Hva gjør en ingeniør i markedsføringsbransjen? (146 dager som innholdsprodusent)
Hva gjør en ingeniør i markedsføringsbransjen? (146 dager som innholdsprodusent)
29. april 2019
Skribent Harald Mohr Sunde deler sine erfaringer fra sin første tid som ansatt i Inbound.
"Kan du forklare IoT og vet hvordan du bruker «i forhold til» riktig?"
Wow. En stillingsutlysning jeg kunne like.
Jeg er nok en av få ingeniører som trives bedre med abc enn xyz, og søkte umiddelbart. Lang historie kort: Når vi nå runder mai har jeg vært ansatt i Inbound i fem måneder og stortrives. Her kommer noen betraktninger fra den første tiden som innholdsprodusent i Norges første, rene inbound-byrå.
Hverdagen som innholdsprodusent
Jeg har skrevet titusenvis av ord for en rekke bedrifter. Spennet har vært stort: Klassiske bloggartikler, pilarsider, white papers, intervjuer, tekster til landingssider, delingstekster til sosiale medier, støttetekst til video, jeg har laget en quiz, revidert og ferdigstilt diverse utkast fra kunder, oversatt artikler til og fra engelsk, laget tekster til banner-annonser, nettsidetekster, lest korrekturer, deltatt på innholdsworkshops og mye mer.
Jeg er ansatt i Inbound, men i praksis jobber jeg for mange bedrifter. Dagene er sjelden like.
Og selv om vi alle kan sette pris på en god spesialist, er innholdsproduksjon generalistens domene.
Hvis du skal skrive noe av verdi på vegne av en IT-rådgiver, en helseaktør og en logistikk-innovatør – i løpet av samme uke – må du kunne sette deg inn i mye på kort tid.
Og du bør helst like å lære.
Skriving gjøres først med hodet, deretter med fingrene.
Det gjelder ikke minst innen B2B-markedsføring. Vi skriver mye på vegne av nøkkelpersoner i de ulike bedriftene vi hjelper. Også kjent som ghostwriting. Det innebærer å skrive som en ekspert og et menneske i samme tekst, og vi bruker derfor mye tid på å bli kjent med kundene våre. Inbound marketing er en langsiktig metodikk. I motsetning til en mer kampanjeorientert tilnærming, ønsker vi en tidshorisont på minimum ett år når vi innleder et kundeforhold; vi skal fungere som bedriftens egen markedsavdeling.
Et Inbound-team består av en kundeansvarlig (prosjektleder), en digital markedsfører og 1-2 innholdsprodusenter (tekst og video). Hvert team tildeles et fast utvalg kunder, slik at vi får anledning til opparbeide den dype innsikten som kreves for å produsere innhold som bidrar til å sette kunden på kartet for målgruppen.
For min del ligger mye av appellen med B2B-markedsføring nettopp her. Hvis du liker å lære, og å jobbe kreativt med det du lærer, er dette jobben for deg.
Les også: Hvordan få din første jobb som nyutdannet markedsfører?
Innholdsproduksjon er mye mer enn «Derfor er...»-artikler
Det som har overrasket meg mest så langt er variasjonen. Begrepet «innholdsproduksjon» er mye mer enn artikler av typen «10 grunner til at passordet ditt ikke er sikkert nok» og «Alt du trenger å vite om skjeggkre».
Skillet mellom tradisjonell markedsføring og inbound marketing er glidende. De fleste bedrifter har behov for en miks av de to tilnærmingene, og det gjenspeiles i arbeidsoppgavene mine.
Den ene uken sitter jeg alene og skriver en pilarside på 4 000 ord for bedrift A, før vi neste uke sitter fem stykker og jobber frem navnet på den nye bloggen til bedrift B. Deretter er jeg på bransjetreff for bedrift C, før jeg reiser på workshop hos bedrift D.
Markedsføring er typisk forankret i hva en bedrift gjør og ønsker å gjøre. For oss innebærer det å være fleksible, fordi bedrifter stadig må respondere på det som skjer rundt dem. Ikke minst betyr det at vi kontinuerlig må videreutvikle egen kompetanse, fordi også vår verden hele tiden er i endring. Fra dag én har Inbound fremstått som en organisasjon som aldri er ferdig med å lære. Vi tas med på fagturer, det er månedlige utviklingssamtaler og det er til og med satt av et kompetansebudsjett til hver og én av oss. Bruken styrer vi etter eget skjønn.
Som markedsføringsbyrå må vi hele tiden være i forkant av trendene. I dag er LinkedIn, Facebook og Google de viktigste kanalene for våre budskap, men hvem vet hva som blir gjeldende i morgen? Kanaler har mye å si for hva vi formidler, og hvordan vi gjør det. Søkemotoroptimalisering (SEO) veier tungt, og er et taktisk verktøy som bidrar til å gjøre skrivejobben enda mer utfordrende og interessant.
Her ligger også et av de soleklare høydepunktene for min del så langt. I vinter skrev jeg en omfattende artikkel for en av kundene våre, med mål om å få dem til å oppnå en høy, organisk rangering på et bestemt tema. Etter systematisk, intern jobbing med kundeansvarlig og konsulent, har vi sett artikkelen gå fra usynlig hos Google, til side 2 – og nå – til side 1.
Det er kult å se så direkte resultater av innsatsen vi legger ned. Det er også mye av grunnen til at jobben er såpass interessant. Når vi i tillegg prioriterer å jobbe med bedrifter vi synes har noe positivt å bidra med, føles det ekstra bra å hjelpe dem med å få den oppmerksomheten – og veksten – de fortjener.
Er du vår nye tekstforfatter?
Inbound har hatt en eventyrlig vekst siden oppstarten. Nå ser vi etter en ny tekstforfatter som kan gjøre teknisk innhold til spennende lesning, bidra inn i et godt fagmiljø og begeistre kundene med sin skarpe penn. Kanskje det er deg?