Hjem > New Podcast Blog > Høstpraten med Nina Furu
Høstpraten med Nina Furu
26. oktober 2016
For internett- og markedsføringsveteran Nina Furu har inbound marketing skapt millionbutikk. Les hvilke tips hun har til andre markedsførere!
Nina er i dag partner i Webgruppen og styremedlem i Inbound Group. Hun har arbeidet med web siden 1995 (!), som nettredaktør, portalredaktør og senere rådgiver. Hun driver kurs- og foredragsvirksomhet innen internettmarkedsføring.
Vi har tatt en prat med Nina Furu for å finne ut hva hun som fagperson mener er ståa i markedsføringsfaget.
Nina, hva er det største som har skjedd innen markedsføring så langt i år?
Instagram Stories kan bli en gamechanger, og viser også at Facebook ikke nøler med å kopiere andres funksjonalitet.
Hva er content marketing for deg?
Først og fremst inbound content marketing, altså å skrive artikler som kommer opp for folk som søker etter informasjon om emner jeg vet noe om på Google.
Spør du mer leksikalsk, så har jeg jo vært med på å skrive den offisielle definisjonen av Content Marketing i INMA. Den er sånn: "Markedsføringsmetode der man produserer og/eller deler innhold med en tiltenkt egenverdi for en bestemt målgruppe". Dette dekker jo veldig mye mer, også mye sosmed-markedsføring.
Jeg irriterer meg over folk som sier "content marketing" når de mener native advertising. Det siste er en liten undergruppe av det første. Og ikke den mest interessante undergruppen heller.
Hvilke feil gjør bedrifter igjen og igjen?
Velger "fint/kult" design fremfor funksjonalitet og søkemotoroptimalisering.
Onepage-sider for eksempel, som liksom er trendy akkurat nå. Der er det mange som taper penger!
Intervjuet fortsetter under bildet
Nina Furu er styremedlem i Inbound Group
Hvordan kommer man frem til de gode idéene?
Jeg tror mer på å jobbe lean og iterativt (stadig måle og stadig gjøre mer av det som funker og mindre av det som ikke funker) enn å jobbe med kreativ brainstorming. Vet ikke om det gir "gode idéer", men det gir penger i kassa!
Hva er den største endringen innen markedføring de siste 10 årene?
Sosiale medier. De er faktisk ikke mer enn 10 år gamle.
Når er tv, radio og papiraviser fortsatt gode markedsføringskanaler?
Hm... Aldri?
Hva er de største utfordringene markedsførere vil møte fremover?
Jeg tror mange vil få seg en smell fordi de ikke mestrer det digitale feltet.
Markedsførere som ikke kan bruke den digitale verktøykassa, kommer til å bli marginalisert i et stadig mer prestasjonsdrevet arbeidsliv.
Ting man må kunne, og i hvert fall vite hovedprinsippene for, er i dag SEO, AdWords, eDM/SMS, markedsføring i sosiale medier og Google Analytics.
I fremtiden vil det også i stadig større grad også være datadreven markedsføring og verktøy for det, for eksempel Google Tag Manager, adferdsbasert 1:1, bruk av programmatiske og prediktive algoritmer, og mye mer.
Hvor tror du det største uforløste potensialet ligger når det kommer til markedsføring?
Datadreven markedsføring. De fleste bedrifter vet mye mer om kundene sine enn de evner å utnytte.
Hva er ditt forhold til inbound marketing?
Elsker det og har tjent mange, mange millioner på det gjennom mange år. Også før det het inbound marketing, faktisk! For oss i Webgruppen er inbound marketing en hjørnesten i vår egen markedsføring.
Les også: Hva er inbound marketing?
Hvilke markedsføringstrender tar av neste år?
Mer datadrevet. Mer markedsautomatisering. Mer bruk av prediktive algoritmer.
Hva er best med høsten?
Min favorittårstid! De røde og gyldne fargene, luktene av moden grøde, det spesielle lyset som Anne-Grete Preuss kaller "lav sol og høy himmel".
- Høsten er helt fantastisk!